عضویت در کانال مدیریت فرایند
عناصر اصلی یک BPD در استاندارد BPMN- قسمت اول
BPD چیست؟,BPMN چیست؟,استاندارد BPMN, ترسیم BPD

عناصر اصلی یک BPD در استاندارد BPMN

BPD از مجموعه عناصر گرافیکی آسانی تشکیل شده است که رسم دیاگرام‌های ساده و قابل فهم را ممکن می‌سازد. برای سادگی بیشتر، عناصر گرافیکی به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که بیشتر تجزیه و تحلیل‌کنندگان با آن‌ها آشنا باشند. به عنوان مثال از نماد لوزی برای نمایش تصمیم‌گیری‌ها و از نماد مستطیل جهت نشان دادن فعالیت‌ها استفاده شده است.

گروه توسعه دهنده BPMN به دنبال یافتن مکانیزمی آسان برای مدلسازی پیچیدگی‌های ذاتی موجود در فرآیندهای کسب و کار بودند و به منظور فراهم کردن این دو مقصود متناقض‌ از روش سازمان‌دهی علائم استفاده کردند. بدین ترتیب که علائم گرافیکی را به مقوله‌‌های مشخصی تقسیم‌بندی نمودند. با دانستن مجموعه‌ای کوچک از گروه‌های عناصر، کاربر با مشاهده‌ی یک نمودار فرآیند کسب وکار (BPD) می‌تواند به سهولت عناصر اصلی و مقدماتی را تشخیص داده و نمودار را درک کند. شکل‌ها و اطلاعات اضافی می‌توانند بدون ایجاد تغییر عمده‌ای به نمودار اولیه اضافه شوند و بدین ترتیب پیچیدگی‌های موجود در فرآیند را به نمایش درآورند. چهار گروه اصلی تشکیل‌دهنده‌ی یک نمودار BPD به شرح زیر می‌باشند :

  • اشیاء جریان (Flow Objects)
  • اشیاء ارتباط دهنده (Connecting Objects)
  • خطوط شناوری یا مسیرهای جریان(Swim lanes)
  • مصنوعات(Artifacts)

Flow Objects یا اشیاء جریان

سه عنصر کلیدی و هسته‌ای در یک BPD وجود دارد که در زمره‌ی اشیاء جریان قرار می‌گیرند. این سه عنصر عبارتند از رخداد (Event)، فعالیت (Activity) و راه ورود و خروج یا دروازه(Gateway). توضیحات مربوط به این سه شئ در جدول زیر آورده شده ‌است.

نمودار BPD در استاندارد ‌BPMN در مدلسازی فرایندهای کسب و کار

انواع Flow Objects یا اشیاء جریان در استاندارد BPMN

اشیاء ارتباط دهنده یا Conecting Objects

اشیاء ارتباط دهنده برای پیوند دادن Flow Object ها یا اشیاء جریان در یک BPD بکار می‌روند تا ساختار شماتیک فرآیند کسب و کار را نمایش دهند. سه نوع شئ پیوند‌دهنده عبارتند از Sequence Flow (جریان توالی)، Message Flow (جریان پیغام)، Association (پیوند) که در جدول بعدی تشریح شده‌اند.

برای مدلسازانی که به‌دنبال مدل‌هایی با سطح دقت پایین (به منظور اهداف مستندسازی یا برقراری ارتباط) می‌باشند دو گروه عناصر ذکر شده در بالا، یعنی اشیاء جریان و اشیاء ارتباط دهنده، کفایت می‌کنند. لیکن در شرایطی که دقت بیشتری مورد نیاز است تا مدل‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند و یا قرار است که آن‌ها با نرم افزار BPMS (سیستم‌ مدیریت فرآیند کسب و کار) مدیریت شوند، جزئیات اضافی می‌تواند به این عناصر اضافه شود. با استفاد از برخی علائم و نشانه‌ها که در داخل این عناصر به نمایش در می‌آید امکان انتقال اطلاعات بیشتر فراهم می‌آید. بعنوان نمونه در داخل یک رخداد می‌توان از نشانه‌های پیغام، تایمر، قانون و … استفاده نمود تا وضعیت مربوطه را نشان داد.

 اشیاء ارتباط دهنده (Connecting Objects)

اشیاء ارتباط دهنده (Connecting Objects)

در مطلب بعدی در مورد انواع Swim lane و انواع Artifact توضیح خواهیم داد. 


شرکت در دوره های آموزشی زیر میتواند شما را به یک متخصص مدیریت فرایند تبدیل نماید:

دوره آموزشی مدیریت فرایند (BPM)

دوره آموزشی مدلسازی فرایند با محوریت استاندارد BPMN

دوره آموزش Process Maker

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .