عضویت در کانال مدیریت فرایند
معرفی استاندارد BPMN
استاندارد BPMN

معرفی استاندارد BPMN

هدف اولیه‌ی BPM از کار بر روی علائم مورد استفاده در BPMN، توسعه‌ی روشی برای مدل‌سازی بود که منجر به ایجاد مدل‌هایی شود که به سهولت و سادگی برای همه‌ی کاربران کسب و کار، قابل فهم باشد.

 

این کاربران می‌توانند طیف متنوعی از افراد با تخصص‌های مختلف را در بر گیرند: از تحلیلگران کسب و کار که طرح اولیه فرآیندها را می‌ریزند، تا توسعه‌دهندگان فنی که مسئول پیاده‌سازی تکنولوژی مناسب برای اجرای فرآیندها هستند، و نهایتاً افرادی از کسب و کار که مسئول مدیریت و نظارت بر آن فرآیندها می‌باشند. BPMN همچنین با مدل داخلی خود نسل اجراشدنی BPEL4WS را پشتیبانی می‌نماید، بنابراین BPMN پلی استاندارد برای فاصله‌ی بین طراحی و پیاده‌سازی فرآیندهای کسب و کار فراهم می‌سازد.

 

ابزار مورد استفاده در BPMN، نمودار فرآیند کسب و کار یا BPD می‌باشد که بر مبنای تکنیک‌های رسم فلوچارت بوده و ویژه‌ی فرآیندهای کسب و کار طراحی شده است. از آن‌جا که کار با فلوچارت‌ها آسان و سریع است، BPD می‌تواند بر سرعت و سهولت درک فرآیندها و برقراری ارتباط بین کاربران مختلف مؤثر واقع شود. عملاً BPD شبکه‌ای از اشیاء گرافیکی ‌است که فعالیت‌ها (یا کار) و کنترل‌های جریان (چگونگی ترتیب اجرای فعالیت‌ها) را نمایش می‌دهد.

 

در تدوین BPMN، متخصصین سعی می کنند که از کلیه تخصص‌های موجود در نمادهای مختلف بهره جوید و بهترین ایده‌ها را از آن‌ها گرفته، ادغام کند و به یک ‌‌notation استاندارد یگانه تبدیل نماید. مثال‌هایی از سایر متدولوژی‌ها یا notation ها، که در این راستا مورد بررسی قرار گرفته‌اند، عبارتند از: UML EDOC Business Processes، IDEF، UML Activity Diagram، ebXML BPSS،  Activity-Decision Flow (ADF) Diagram و RosettaNet، LOVeM و Event-Process Chains (EPCs).

 

BPMN از طریق نشانه‌های گرافیکی که مورد استفاده قرار میدهد، نه‌تنها قابلیت درک سازمان از رویه‌های کاری داخلی خود را افزایش داده بلکه امکان انتقال این رویه‌ها را به‌گونه‌ای استاندارد فراهم نموده است. در نتیجه‌ی استفاده از نشانه‌های گرافیکی یک‌شکل و استاندارد، سازمان‌ها خود و شرکای خود را بهتر درک کرده و می‌توانند بسرعت خود را با شرایط تجاری جدید داخلی و B2B تنظیم نمایند.

 

میتوانید در زمینه مدلسازی فرایند با استاندارد BPMN مطالب زیر را مطالعه نمایید:

عناصر اصلی یک BPD در استاندارد BPMN- قسمت اول

عناصر اصلی یک BPD در استاندارد BPMN- قسمت دوم

انواع Task در BPMN چیست؟

انواع Gateway ها در BPMN

انواع رویداد (Event) در BPMN چیست؟

رویدادهای میانی پیشرفته در BPMN چیست؟

رویدادهای پایانی در BPMN چیست؟

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .