عضویت در کانال مدیریت فرایند
موتورها و اجزاء نرم افزار BPMS
موتورها و اجزاء نرم افزار BPMS,نرم افزار BPMS

موتورها و اجزاء نرم افزار BPMS

تصویر بالا نمایی عمومی از اجزای تشکیل‌دهنده نرم افزار BPMS را نشان می‌دهد.

مجموعه مدیریت فرایندهای کسب و کار، ممکن است بسیار پیچیده باشد، منابع ممکن است شامل پرسنل تا وسایل سرمایه‌ای تا مواد خام باشد، قوانین کاری ممکن است در زمان نامعینی خلق و پیاده سازی شوند، ممکن است تعریف فعالیت‌ها سخت باشد یا نیاز به زمان زیادی برای تکمیل داشته باشد،

 

ممکن است اندازه‌های عملکرد سری، بسته به موضوع تفاوت کنند و کیفی و یا کمی باشند و اهداف ممکن است به صورت پیوسته تغییر کنند. با این تفاسیر کلیه‌ این عناصر همگی مجموعه فرآیندهای کاری (BPMS) را تعریف می‌کنند. بنابراین ضروری است که یک سیستم BPMS دارای قابلیت‌های زیر باشد:

 

مدل­سازی فرایند

همان­گونه که در بالا بحث گردید، نرم افزار BPMS باید ابزاری باشد که بتوان در آن فرآیندهای کاری را که شامل کارکردهای کاری یا فعالیت­ها، قوانین کاری، منابع، اندازه‌های عملکرد می‌باشد را تعریف کرد. هر چه که ‌این موضوع قابل فهم‌تر و منعطف‌تر باشد مانند آن است اطلاعات فرآیند به راحتی منتقل و نگهداری می‌شوند که تاثیر آن به صورت دقت و کاهش زمان در رسیدن به‌اهداف دیده می شود.

 

اجرا فرایند

باید ابزاری وجود داشته باشد که فرآیند کار را مستقیماٌ توسط تعریفش اجرا نماید. هسته ‌اصلی این قابلیت را موتور فرآیند انجام می‌دهد که بخش پیچیده نرم افزاری است که ‌از تعریف فرآیندهای کاری استفاده می‌نماید و آن را از طریق کارکرد‌های کاری دستی یا خودکار در زمان مناسب توسط منابع لازم اجرا می‌نماید. این قابلیت ممکن است که با سیستم دیگر نرم‌افزاری ارتباط داشته (مانند CRM,ERP,HR) و اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این سیستم‌ها تامین نماید. در واقع موتور فرآیند مکانیزمی است که توسط آن تصمیمات و سیاست‌های مدیریتی می‌تواند به صورت مکرر، با بازبینی به صورت بهنگام اجرا شوند.

 

اندازه گیری و نظارت فرایند

باید قابلیتی وجود داشته باشد که کلیه عناصر موجود در فرآیند کاری را بتوان اندازه‌گیری و نظارت نمود. در بیشتر اوقات اطلاعات گران‌بهایی می‌تواند در هنگام اجرای یک فرآیند کاری جمع آوری شود که از جمله به اندازه‌گیری ABC (هزینه هر فعالیت)، اندازه‌گیری هزینه‌های مستقیمی که روند صعودی دارند، زمان اجرا فرآیند، یا تعداد دفعات اجرا می‌توان اشاره کرد. این اطلاعات یک دید بهنگام از عملکرد کسب و کار به ما می‌دهد که غالباٌ از آن با نام “Executive Dashboard” نام برده می‌شود. کار جمع­آوری اطلاعات و موضوعات مربوط به ‌آن باید توسط پایگاه داده صورت گیرد. همچنین کار شناسایی خطاهای ناخواسته نیز توسط این سیستم صورت می‌گیرد. در واقع این قابلیت چشم و گوش مدیران سیستم فرآیندهای کاری خواهد بود.

 

گزارش‌گیری و تحلیل

 باید قابلیتی جهت گزارش‌گیری و تحلیل داده‌های جمع آوری شده توسط قابلیت نظارت واندازه گیری باشد تا بتواند داده‌ها را برای تصمیم­گیران سیستم آماده نماید. این تحلیل می‌تواند جهت کنترل یا اصلاح فرآیندهای دیگر انجام شود. فرآیند تحلیل ممکن است شامل کارهایی باشد که توسط یک سیستم خبره، ابزارهای داده‌کاوی، ابزارهای OLAP یا حتی برنامه مدیریت ریسک انجام می‌شود. در نتیجه، ‌این ابزار به مدیر اجازه می‌دهند که حلقه بسته‌ای به وجود آورند تا بتوانند به ترکیب رویدادهای داخلی و خارجی پاسخ دهند و به صورت مستمر به بهبود و ساختن و تقویت کسب و کار بپردازند.

 

موتورها و اجزاء BPMS


همچنین اگر تاکنون در نرم افزار BPMS فرایندی نساخته اید از طریق مطالعه این مطلب میتوانید اولین فرایند خود را بسازید. 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .