عضویت در کانال مدیریت فرایند
حقایقی که در مورد BPMN نمی‌دانید – قسمت اول
استاندارد BPMN, آموزش BPMN, آموزش BPM

حقایقی که در مورد BPMN نمی‌دانید – قسمت اول

 BPMN۲ کاملترین استاندارد برای مدل‌سازی فرآیند، همراه با نمادهای تعریف شده دقیق و یک متامدل رسمی اساسی است. به طور معمول جهت یادگیری BPMN از منابعی از جمله کتاب‌ها، وبلاگ‌ها و مقالات استفاده می شود. این منابع آموزشی BPMN، ساده بوده و معمولا در آن ها جزئیات حذف می شوند. در این مطلب و چند مطلب بعدی ده حقیقت را در مورد BPMN بیان میشود که ممکن است نسبت به آنها آگاهی نداشته باشید و در حقیقت تلاش شده است تا برخی از جزئیات مورد نیاز در آن لحاظ شود.

۱- زمان اجرای یک وظیفه بستگی به نوع آن وظیفه دارد.

در ظاهر شما شروع یک وظیفه بلافاصله پس از اتمام اجرای وظیفه قبلی است؟ در حالیکه این موضوع به نوع وظیفه بستگی دارد، در واقع آن چه بین انواع وظایف متفاوت است زمانی است که وظیفه اجرا می شود و خاتمه می یابد.
به طور کلی، یک فعالیت (به عنوان مثال یک وظیفه و یک زیر فرآیند) در صورتی انجام میشود که منابع مورد نیاز برای فعال کردن وظیفه در دسترس قرار بگیرد. یک فعالیت، پس از اعمال تغییراتی آماده انجام است، در واقع زمانی که داده‌های ورودی مورد نیازش در دسترس باشند اجرا خواهد شد. در مورد وظایف خودکار (service، script و یا ارسال) باید گفت که به منظور اجرا منتظر فعالسازی هستند، در صورتی که در مورد وظایف کاربری که توسط انسان انجام میشود (به عنوان مثال وظایف کاربر و یا وظایف دستی)، وظیفه به یک شخص و یا گروهی از افراد تخصیص می یابد.
 
diagram-1-1
به عبارت دیگر، نمیتوان مدت زمانی را که یک وظیفه انسانی به پایان می رسد را پیش‌بینی کنید، زیرا این موضوع بستگی به فردی دارد که در حال انجام ان وظیفه است.

۲- بیشتر جریان‌های پیام اجباری و تنها برخی از آن ها اختیاری هستند.

از یک جریان پیام برای نمایش جریان پیام‌ها بین دو شرکت‌کننده استفاده می‌شود. تنها یک Pool از شرکت‌کنندگان، فعالیت‌ها، و عناصر رویداد می‌توانند به جریان‌های پیام متصل گردند. در مواردی که یک وظیفه انسانی همراه با یک جریان پیام خروجی وجود دارد، ارتباط اختیاری است مثلا یک وظیفه انسانی ممکن است یک پیام ارسال کند و از سوی دیگر، یک ارتباط اجباری با رویدادهای پیام و یا با ارسال و یا دریافت وظایف تعریف می‌شود.

diagram-2-1


۳- چرا با دو رویداد آغازین اجباری، یک فرایند هرگز به پایان نخواهد رسید؟

فرض کنید شما می خواهید یک فرآیند را آغاز کنید و این در زمانی است که دو رویداد آغازین اتفاق می افتد. یک نمونه در تصویر زیر قابل مشاهده است.

diagram-3-1
این فرآیند به هیچ وجه به اتمام نمی‌رسد و به این دلیل که وقوع هر یک از رویدادهای آغازین (رویداد اول یا رویداد دوم) منجر به یک فرآیند جدید می شوند، در نتیجه، هر یک از نمونه ها در دروازه موازی گیر خواهد کرد.
بهترین راه حل برای حل این مشکل استفاده از یک دروازه مبتنی بر رویداد موازی برای شروع یک فرآیند است.

جهت مشاهده سرفصل های آموزشی دوره  BPMN به این صفجه مراجعه نمایید. 


مطالعه مقالات زیر میتواند برای شما مفید باشد:

پرکاربردترین علائم در استاندرارد BPMN

حقایقی که در مورد BPMN نمیدانید- بخش دوم

حقایقی که در مورد BPMN نمیدانید- بخش سوم


 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .