عضویت در کانال مدیریت فرایند
Camunda، Alfresco Activiti را کنار می‌گذارد
Camunda BPM, نرم افزار Camunda, نرم افزار BPMS متن باز

Camunda، Alfresco Activiti را کنار می‌گذارد

Camunda یک شرکت نرم‌افزاری و مشاوره تخصصی در حوزه BPM است که دفتر اصلی آن در برلین واقع شده. این شرکت اعلام کرده است که آنها در حال سرمایه‌گذاری بر روی برای ایجاد یک محصول جدید بنام Camunda BPM هستند و Alfresco Activiti را کنار می‌گذارند.

این محصول جدید جایگزین Camunda fox محصول قبلی و Activiti-based BPM شرکت خواهد بود. Camunda BPM متشکل از چهار قسمت است: 

1) موتور فرایند BPMN 2.0 و بر پایه جاوا

2) مرکز کنترل یا cockpit، یک ابزار پایش و مدیریتی

3) مدلساز، افزونه Eclipse برای مدلسازی BPMN

4) چرخه‌ای که می‌تواند دیاگرام‌های ابزار BPMN تحلیل‌گران کسب و کار را با فایل‌های BPMN 2.0 XML توسعه‌دهندگان همگام کند.

عمده Camunda BPM تحت لیسانسApache  بوده و مدلساز Eclipse آن از لیسانس Eclipse Public License استفاده می‌کند. ترکیب  WebSphere and WebLogic و برخی از افزونه‌های محصول پایش Cockpit در تعداد سناریوهای بالا، بصورت جداگانه ارائه شده و Open source نیستند.

یکی از تفاوت‌های اساسی مابین دو محصول ارائه شده این است که camunda BPM از گستره وسیع‌تری از application serverها پشتیبانی می‌کند. مثل Tomcat، Camunda BPM در بسترهای JBoss AS 7 and EAP 6, GlassFish 3.1, WebSphere 8 and WebLogic 12c اجرا می‌شود. Bernd Rücker بنیان‌گذار و مدیر اجرایی کاموندا می‌گوید: ما ایده موتور فرایند به اشتراک گذاری شده و embed شده را در ذهن داریم. با انجام این کار می‌توانیم در هر application server برنامه را به اجرا در آوریم.

Alfresco از Activiti به عنوان یک موتور embeddable برای سیستم Enterprise Content Management )ECM) خود استفاده می‌کنند. هدف آنها از این کار جایگزینی jBPM در سیستم است. ما آن را اصطلاحا BPM + Java می‌نامیم.

برای مثال ما Zalando را به عنوان مشتری داریم. آنها تعداد سفارشات روزانه (و فرایندهای) بسیار عظیمی دارند. در نتیجه برخی الزامات دیگر در سیستم ECM در نظر گرفته می‌شود. شما این را در بسیاری از تفاوت ویژگی‌ها می‌بینید (مثلا برای Alfresco ایجاد ساده جریان کار اهمیت زیادی دارد در حالی که برای ما پشتیبانی کامل از BPMN 2.0 مهم است). این تفاوت‌ها باعث ایجاد مقداری اصطکاک در پروژه می‌شود و خود این یک دلیل مهم برای این سرمایه‌گذاری کاموندا است.

دلیل دیگر تاکید ما بر هماهنگی کسب و کار/ فناوری اطلاعات است. ما می‌خواهیم که تحلیل‌گران کسب و کار در انجمن‌ها حضور داشته باشند و این مهم در انجمن‌های Activiti اتفاق نیفتاده است.

وقتی ما با او صحبت می‌کردیم، Tijs Rademakers به InfoQ گفت: این حق همه هست که که یک پروژه جدید شروع کنند با این حال او ادامه داد: این تصمیم ما بایستی ارزش بیشتری به جامعه متن بازها اضافه کند.

و این همان دلیلی است که من علت این سرمایه‌گذاری را درک نمی‌کنم. چرا که از نظر من ارزش بیشتری به جامعه متن بازها اضافه نمی‌کند. هر دوی این پروژه‌ها از ساختار کدینگ مشابه Activiti استفاده می‌کنند و هر functionality جدید لازم است دوبار ایجاد شود. علاوه بر این، اجزایی که پروژه متن باز کاموندا خواهد داشت، در پروژه activiti هم بخوبی وجود دارند.

پیدا کردن راه حلی برای کار مشترک بر روی یک پروژه امکان‌پذیر نبود و ما با یکدیگر توافق نداشتیم. از این رو انجام این سرمایه‌گذاری برای ما سورپرایزی ناخوشایند بود.

با صحبت کردن با Tom Baeyens، خالق اصلی activiti که پروژه را برای آوردن BPM در بستر cloud ترک کرد، برخی از نگرانی‌ها در مورد آینده آن اجتناب ناپذیر است، اما Rademakers بیان کرده است که او نگران نیست.

تام، همانطور که می دانی، پروژه Activiti همراه با [Joram Barrez] آغاز شده است. من برای دیدن روند این پروژه جدید خیلی علاقه مند هستم، من فکر می‌کنم اجرای کامل BPM در cloud بسیار چالش‌برانگیز است. ترک کردن پروژه Activiti برای تام تغییرات خیلی مهمی نبود چرا که همکاری او بیش از یک سال قبل کمتر شده بود. ما یک گروه فوق‌العاده و تیم توسعه داریم که در حال حاضر بر روی پروژه Activiti کار می‌کند.

به نظر من برای Activiti آینده خیلی درخشانی دیده می‌شود. همانطور که در نسخه‌های 5.11 و 5.12 نشان دادیم، ما برای ایجاد قابلیت‌های جدید در بستر موتور BPMN (یک مدل ساز جدید در بستر وب، یک ویرایشگر فرآیند با کاربری آسان، نمودار فرآیند مبتنی بر جاوا اسکریپت، گزارش‌نویسی و غیره) تلاش بسیار زیادی کردیم. در عرضه نسخه (5.13) در ماه ژوئن، بهبود در Activiti را همچنان ادامه دادیم و این نسخه با ویژگی REST API کامل، یک JavaScript SDK و مدیریت و راه‌اندازی آسان‌تر ارائه خواهد شد. ما با همراهی communityهای خود، شرکا و تیم اصلی توسعه Activiti که از طرف Alfresco حمایت می‌شود، در موقعیت خوبی هستیم و در حوزه BPM حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

سرمایه‌گذاری بر روی یک پروژه جدید و ترک یک پروژه معروف، ریسک بزرگی است، اما Rücker نگران چالش‌های پیش رو نیست و مطمئن است که برای camunda BPM جایی در بازار وجود دارد.

برای آشنایی با ۱۰ نرم افزار BPMS متن باز و رایگان مطرح در دنیا اینجا را ببینید.

چرا BPMS های متن باز بهترین گزینه است؟


 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .