عضویت در کانال مدیریت فرایند
معیارهای مهم عملکرد و تحلیل فرایندها
تحلیل فرایند

معیارهای مهم عملکرد و تحلیل فرایندها

معیارهای مهم عملکردی که بررسی و تحلیل آنها در نظام‌های مدیریت فرایند می‌تواند مفید باشد عبارت از زمان، هزینه کیفیت و انعطاف‌پذیری می‌باشند.

زمان

به‌ زمان کلی که اجرای یک فرایند از ابتدای آغاز تا انتهای تکمیل به آن نیازمند است اطلاق می‌گردد. زمان تدارک یا زمان چرخه شامل زمانهای خدمات، صف و انتظار می‌گردد. زمان سرویس زمان تقریبی است که واقعاً برای انجام فعالیتهای فرایند وجود ندارد و هیچ اتفاقی در فرایند نمی‌افتد؛ همچنین به زمان انتظاری گفته می‌شود که در آن منابع فرایند آزاد هستند اما به دلیل فقدان هماهنگی با سایر فرایندها انتظار ایجاد می‌شود. عموماً در صحبت از بهبود زمان، زمان همچنان به‌عنوان زیرمشخصه‌ای از زمان میانگین یا حداکثر زمان مطرح می‌شود اما همچنین به‌عنوان زمان انجام یا تناوب نیز مطرح است.


کیفیت

کیفیت بر مشخصه‌های ذاتی بارز یا چگونگی یک شخص، شیء، فرایند یا سایر موارد دلالت دارد. در این زمینه، ایزو ۹۰۰۰ کیفیت را به این صورت تعریف نموده است: درجه‌ای از مطلوبیت مجموعه‌ای از مشخصه‌های ذاتی که نیازمندی‌هایی را برآورده می‌سازند. کیفیت می‌تواند تنها در ارتباط با نیازمندی اندازه‌گیری شود و یک مفهوم مجرد نیست. مفاهیم متعددی مانند ایزو ۹۰۰۰، کایزن، شش سیگما و TQM برای بهبود کیفیت در سالیان اخیر شکل گرفته‌اند. شیوه‌های متعددی برای بررسی کیفیت وجود دارند. کیفیت می‌تواند هم به‌ صورت کیفیت مورد انتظار مشتری دیده شود که کیفیت خارجی نامیده می‌شود. و یا به صورت کیفیت داخلی مطرح گردد که بیشتر به شرایط کاری در داخل فرایند کسب و کار دلالت دارد. علاوه بر این کیفیت می‌تواند به دو دسته کیفیت خدمت/  محصول و کیفیت فرایند نیز تفکیک گردد. سایر ابعاد مهم کیفیت می‌تواند شامل خصوصیات، قابلیت اطمینان، پایداری، ماندگاری، سرویس‌پذیری و حتی مفاهیم زیبایی شناسی گردد.


هزینه

یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های اندازه‌گیری بهبود کسب و کار نظر انداختن به ارقام مالی کسب و کار است. در کنار هزینه، سایر ارقام مالی نیز مانند گردش مالی یا سود و شاخصهایی مانند میزان استفاده از ظرفیت وجود دارند. هزینه معمولاً مستقل از سایر عوامل بیرونی مانند مالیات یا استهلاک در نظر گرفته می‌شود. هزینه‌ها می‌توانند مستقیم یا غیر‌مستقیم، ثابت یا متغیر و کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت باشند. علاوه بر این هزینه‌ها می‌توانند بر اساس مقاصد هزینه نیز بیان گردد.


انعطاف‌پذیری

در لغت‌نامه سه تعریف عمومی و نسبتاً مشابه از این لغت آورده شده است. توانایی منعطف بودن: نرم بودن، تسلیم تأثیرات شدن: رام شدنی، آمادگی بالقوه برای پذیرش نیازمندیهای تغییر جدید یا متفاوت، انعطاف‌پذیری به عنوان ویژگی اصلی برای نگهداری تناسب فرایند کسب و کار با سیستمهای پشتیبان آن در محیط متغیر گفته می‌شود.

انعطاف‌پذیری به توانایی پاسخگویی به تغییرات اطلاق می‌گردد و می‌توان آن را در دو دسته انعطاف‌پذیری در زمان اجرا و زمان ایجاد تقسیم کرد. انعطاف‌پذیری در زمان اجرا متمرکز بر مدیریت تغییرات در بار کاری است اما در زمان ایجاد، به انعطاف‌پذیری در تغییر تقاضا اشاره دارد.


مطالعه مطب پایین میتواند برای شما مفید باشد:

۲۵ شاخص تحلیل فرایند

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .