عضویت در کانال مدیریت فرایند
پادکستهای آموزش مدیریت فرایند

دوستان عزیز از این پس می توانید آموزش های مربوط به مدیریت فرایند را از طریق پادکست هایی که بر روی سایت قرار می گیرد بشنوید. امکان دانلود این پادکستها نیز وجود دارد. لذا در هر زمان و از طریق گوشی مویایل خود حتی در هنگام رانندگی می توانید به این آموزشها گوش دهید.

عنوان و لینک پادکست هایی که تاکنون در سایت قرار داده شده است به شرح زیر است:

پادکست ۱، پادکست ۲ و پادکست ۳ مربوط به نظرات تعدادی از شرکت کنندگانی است که در دوره های مدیریت فرایند ما شرکت کرده اند.


پادکست ۴ و پادکست ۵ با موضوع اهمیت فرایند توسط آقای دکتر سپهری تشریح می شود. در بخشی از این پادکست آمده است: یک شبه نمی توانیم فرایند محور شویم یک شبه نمی توانیم زمان تولید را کاهش دهیم. کار ساده است ولی آسان نیست.  نهایتا باید به سازمان بی مرز برسیم. سازمانی که همه با هم کار می کنند فرایندها مستقر هستند ولی اگر یک نفر هم نباشد کار انجام خواهد شد


پادکست ۶ با موضوع یکی از مشکلات پروژه های مدیریت فرایند (بخش یک) در بخشی از این پادکست آمده است:

در این بخش یکی از مشکلات پروژه های مدیریت فرایند در کشور را تشریح و راه حل مربوطه را ارائه می کنیم. در مورد مزیت های مدیریت فرایند همه به یک اتفاق نظر رسیده اند و سازمانها باید مدیریت فرایند را انجام دهند. همه سازمانهای خوب دنیا نیز همین راه را می روند. مدیریت فرایند مزیت های زیادی برای سازمان ها دارد از جمله: افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها،شفافیت و سرعت انجام کارها و بسیاری از مزایای دیگر. اما زمانی می توانیم به این مزیتها برسیم که چرخه مدیریت فرایند را به صورت کامل طی کرده باشیم. چرخه مدیریت فرایند براساس انواع متدولوژی ها متفاوت است منتها فازهای اصلی که در همه متدولوژی ها و چارچوبها مشترک است عبارتند از: مدلسازی، پیاده سازی و اجرا، پایش و بهبود


پادکست ۷ با موضوع یکی از مشکلات پروژه های مدیریت فرایند (بخش دوم) در بخشی از این پادکست آمده است:

موضوع این پادکست نیز یکی دیگر از مشکلات پروژه های فرایند در کشور ما هست. یکی دیگر از مشکلاتی که در مورد پروژه های مدیریت فرایند می توانیم مطرح کنیم  نگاه پروژه ای داشتن به این مسئله است. اصولا مدیریت فرایند یک پروسس است یعنی نقطه آغاز و نقطه پایان ندارد چون فرایند یک موجود زنده است یک روز باید ایجاد شود که در مورد نحوه ایجاد فرایندهای جدید در مطالب بعدی صحبت خواهیم کرد، یک روز باید حذف بشود یعنی فرایندهایی که دیگر در راستای استراتژی های ما نیستند بقولی فرایندهای غیر اثربخش هستند را باید حذف بکنیم و اصولا فرایندها به مدیریت تغییرات و نگهداری نیاز دارند.


پادکست ۸ با موضوع یکی از مشکلات پروژه های مدیریت فرایند (بخش سوم) در بخشی از این پادکست آمده است:

یکی دیگر از مشکلاتی که ما در پروژه های مدیریت فرایند با آن  مواجه هستیم عدم استفاده از casetools ها می باشد. casetools ابزارهای تجزیه و تحلیل فرایندها هستند که در پروژه ها می توانند خیلی به ما کمک کنند و قابلیتهای زیادی دارند. قطعا با BPMS ها متفاوت هستند . ما در پروژه ها به دو نوع ابزار و نرم افزار نیاز داریم casetools و BPMS. ما در casetoolsها می توانیم انواع مختلفی از نمودارها را  ایجاد و بین آنها ارتباط برقرار کنیم. همچنین می توانیم نمودارها را به هم دیگر تبدیل کنیم و یا نمودار را به ماتریس تبدیل کنیم. یک از ماتریسهای خیلی خوبی که در پروژ به آنها نیاز داریم  RACI و CRUD هستند که خیلی ساده تولید می شوند. اما اگر ابزار مدیریت فرایند خود را Visio انتخاب کرده باشیم که قطعا casetools نیست از این مزیتها برخوردار نخواهیم بود.


پادکست ۹ با موضوع خرده شکلات در مدیریت فرایند در بخشی از این پادکست آمده است:

در این پادکست به موضوع خرده شکلات در مدیریت فرایند می پردازیم. خیلی از سازمانها و مدیران ارشد سازمانها بعضا موافق تغییر نیستند. آقای همریک جمله معروفی در خصوص تغییر دارد که می گوید تغییر اختیاری است شما می توانید خود را تغییر دهید و یا ندهید. منها همه سازمنها قرار نیست به بقای خود ادامه دهند و بعضی از آنها از گردونه حذف خواهند شد پس ما باید خودمون را تغییر دهیم. از طرفی هم نمی توانیم از مدیریت فرایند و مزیت های آن صرف نظر کنیم .۹۶  درصد سازمانهای آمریکایی BPM انجام داده اند. فرایندها ابزار تحقق استراتژی های سازمان هستند. یعنی استراتژی هایی که تدوین  می شود و اون مدینه  فاضله ای که برای سازمان ترسیم می شود از طریق فرایندها باید به بدنه سازمان بیایند و کف سازمان اجرا و محقق شوند.


پادکست ۱۰با موضوع یکی از مشکلات پروژه های مدیریت فرایند (بخش چهارم) در بخشی از این پادکست آمده است:

در این پادکست نیر به مشکلات پروژه های مدیریت فرایند پرداخته می شود.در پادکست های قبلی درخصوص بعضی از مشکلات پروژه های مدیریت فرایند و راه حل های آن صحبت کردیم. یکی دیگر از مشکلاتی که اصولا مانع می شود سازمان ها سراغ مدیریت فرایند بروند و اجتناب کنند از این موضوع، پر هزینه بودن این پروژه هاست. چون اصولا این پروژه بزرگی و زمانبر است و سازمانها از اینکه این هزینه را انجام بدهند پرهیز می کنند. همچنین پیمانکارانی که قرار است این کار را در سازمان انجام دهند معمولا کیفیت کار بالایی ندارند.


پادکست ۱۱ با موضوع مدلسازی فرایند در ۳ سوت در بخشی از این پادکست آمده است:

موضوع این پادکست مدلسازی فرایندها در ۳ سوت است. اگر پادکست مشکلات پروژه های فرایند شماره سه را گوش داده باشید در آن پادکست گفتیم معمولا برای مدلسازی فرایندها از روش مصاحبه استفاده می شود. یعنی تیم مدیریت فرایندها که متشکل از چند نفر کارشناس (مثلا ۵ یا ۱۰ نفر) حوزه تحلیل فرایند و تحلیل کسب و کار است براساس برنامه ریزی هایی که می شود به واحدهای مختلف سازمانها مراجعه می کنند و در قالب شناسنامه های فرایندی اطلاعات فرایند را مدل می کنند. با توجه به اینکه در این تعداد نفرات محدودیت منابع داریم و سازمنها قالبا سازمانهای بزرگی هستند این کار بسیار طولانی خواهد شد.


پادکست ۱۲ با موضوع  آیا واقعا به BPMS نیاز داریم؟ در بخشی از این پادکست آمده است:

در این پادکست با موضوع “آیا واقعا به BPMS نیاز داریم؟” در خدمتتان هستیم. وقتی به خیلی از سازمانها مراجعه می کنیم و با مدیران صحبت می کنیم حرفی که از سیستمهای اطلاعاتی و نرم افزارهایی که وجود دارد گفته می شود این است که ما هزینه زیادی برای خرید نرم افزارهای مختلف و پشتیبانی آن انجام داده ایم و الان از نظر مکانیزاسیون و ضریب نفوذ مکانیزاسیون سازمان در وضعیت خوبی هستیم. ضریب نفوذ مکانیزراسیون چیست؟ این ضریب این طور محاسبه می شود که فعالیتهای سازمان که به صورت مکانیزه انجام می شود را می شماریم و در صورت کسر می آوریم و کل فعالیتهای سازمان را در مخرج کسر می آوریم . عددی استخراج می شود تحت عنوان ضریب نفوذ مکانیزاسیون سازمان.


پادکست ۱۳ با موضوع به اتوماسیون اداری نه بگوییم در بخشی از این پادکست آمده است:

در این پادکست به موضوع مهم “به اتوماسیون اداری نه بگوییم” می پردازیم. ماهیت اصلی سیستمهای اتوماسیون اداری و سیستمهای گردش مکاتباب،گردش نامه در سازمان است یعنی موجودیت اصلی اطلاعاتی که در سیستمهای اتوماسیون اداری گردش پیدا می کند نامه است. نامه هم با توجه به اینکه استاندارد نیست و فرمت بازی دارد امکان کنترل کمتری را برای ما فراهم می کند و همچنین از محتویات نامه ها نمی توانیم پردازش های خوبی داشته باشیم و گزارشات مورد نظرمون را تهیه کنیم. برای مثال فرض کنیم در شرکتی درخواست کالا را در نامه می زنیم. صد نفر درخواست کالا ثبت کردند.


پادکست ۱۴ با موضوع مزیت های سیستم های BPMS (بخش اول) در بخشی از این پادکست آمده است:

در این پادکست در نظر داریم به اولین مزیت سیستم های BPMS اشاره کنیم. منتهی قبل از اینکه وارد موضوع اصلی شویم باید این مقدمه را ذکر کنیم که در اکثرا سازمانها بسیار از فعالیتها به صورت دستی و غیرمکانیزه انجام می شود.منظور از دستی انجام شدن این نیست که ما کارها را در فایلهای ورد، اکسل و یا با کامپیوتر انجام نمی دهیم بلکه منظور این است که به ازای بسیاری از فعالیت ها اپلیکیشن و یا سیستم های کاربردی وجود ندارد و یا بعضی از این اپلیکیشن و یا سیستم هایی که داریم بخشی از فعالیت های ما را پوشش نمی دهد. مثالی که می زنیم درمورد فرایند مربوط به پرداخت است که ما با توجه به اینکه یکی از ماژول های اصلی سیستم های مالی، ماژول خزانه داریست ولی به این معنی نیست که فرایند پرداخت ما یا صدور چک ما به صورت مکانیزه انجام می شود.


پادکست ۱۵ با موضوع مزیت های سیستم های BPMS (بخش دوم) در بخشی از این پادکست آمده است:

در این پادکست درمورد یکی دیگر از مزیت های سیستم BPMS صحبت می کنیم. در پادکست قبلی در مورد مزیت اول و کلیدی سیستم های BPMS صحبت کردیم و به این موضوع پرداختیم که با استفاده از سیستم های BPMS می توانیم فرایندهای سازمان را خیلی سریعتر و با زمان و هزینه خیلی کمتر نسبت به روش های برنامه نویسی به نرم افزار تبدیل کنیم و اصولا تبدیل شدن فرایندها به نرم افزار سرعت انجام آنها را به شدت افزایش می دهد و متناظر با آن هزینه های سازمان بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت تمام شده محصولات کم می شود نهایتا محصولات ما رقابتی تر می شود و سود سازمان افزایش پیدا می کند.


پادکست ۱۶ با موضوع مزیت سیستم های BPMS (بخش سوم) در بخشی از این پادکست آمده است:

ما در دو پادکست قبلی که در مورد مزیت های این سیستم ها صحبت کردیم اشاره شد که BPMS ها ابزاری هستند که به دلیل codeless بودن آنها این امکان وجود دارد که ما بتوانیم فرایندهای سازمان را به نرم افزار تبدیل کنیم و زمان تبدیل فرایندها به نرم افزار و یا الکترونیکی کردن فرایندها که پیشنیاز تحقق دولت الکترونیک هم هست خیلی کم می شود. مزیت دوم هم امکان ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی بین فرایندها که مکانیزه شون کردیم در BPMS با سیستم های اطلاعاتی موجود سازمان هست. می خواهیم درمورد مزیت سوم صحبت کنیم منتهی می خواهم یک سری سوال مطرح کنم که مطمئنا شما هم با آن برخورد کرده اید.


پادکست ۱۷ با موضوع مزیت سیستم های BPMS (بخش چهارم) در بخسی از این پادکست آمده است:

امروز می خواهیم یکی از مزیت های فوق العاده سیستم های BPMS را معرفی کنیم که این مزیت وجه تمایز BPMS با سیستم های ابتدایی تر مثل workflow ها یا اسباب بازی هایی هست که با آن برخورد کردیم. ورژنینگ را اگر بخواهیم خیلی ساده تعریف کنیم امکان دارد ما در سازمان فرایندهایی داشته باشیم که در حال اجرا هستند فرض کنیم فرایند فروش. از این فرایند فروش ۵۰۰ نسخه باز در سازمان داریم. یعنی ۵۰۰ فرایند باز فروش در سازمان جریان دارد. به هر دلیلی مجبور می شویم فرایندمان را تغییر دهیم.


پادکست ۱۸ با موضوع چرا BPMS های متن باز گزینه خوبی هستند؟ در بخشی از این پادکست آمده است:

قبل از اینکه به اصل موضوع و دلایل بپردازیم باید گفت تحلیل هایی که اشاره میکنیم و طی این پادکست و پادکستهای دیگر عنوان می کنیم به طور خاص در مورد سیستم های حوزه BPMS صادق است. یعنی ما نمی توانیم بگوییم سیستم های متن بازدر همه حوزه ها خوب هستند. البته سیستم های متن باز در بعضی حوزه های دیگر امتجان خود را به خوبی پس داده اند مانند حوزه های سیستم عامل ویا مثل سیستم های CRM که ما سیستم های CRM متن باز خیلی خب و با کیفیتی داریم.


پادکست ۱۹ با موضوع چرا BPMS های متن باز گزینه خوبی هستند؟ (بخش دوم) در بخشی از این پادکست آمده است:

در پادکست قبلی اشاره کردیم سیستم های BPMS ایرانی متاسفانه بلوغ و کیفیت لازم را ندارند و سیستمهای BPMSغیرمتن باز خارجی بسیار گران هستند و بحث تحریم ها هنوز به قوت خودش باقی است و امکان تهیه آنها وجود ندارد. ما برای چندتا از سازمانها در نظر داشتیم از سیستم BIZAGI استفاده کنیم زمانی که مکاتبه می کردیم با این شرکت اعلام می کردند که نمی توانیم به شرکت های ایرانی سرویس دهیم. ولی می شود از روش هایی سیستم های BPMS تجاری خوب دنیا رو هم تهیه کرد اما بحث هزینه خیلی مطرح است هزینه های بسیار بالایی دارند این ابزارها.


 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .