عضویت در کانال مدیریت فرایند
کتاب مدیریت مبتنی بر فرآیندها
مدیریت مبتنی بر فرآیند

در این مطلب در نظر داریم به معرفی کتاب مدیریت مبتنی بر فرآیندها بپردازیم. در ابتدا مقدمه کتاب و ادر ادامه فهرست مطالب آنرا مشاهده خواهید کرد.

مقدمه کتاب

در عصر تحولات و دگرگونی ها، فرصت ها به سان باد از دست صاحبان کسب و کار می گریزند. اما تهدیدها که با هر سرعتی هم از آنها عبور کنیم، باز هم سنگینی سایه تهدیدها صاحبان کسب وکار را به راحتی رها نمی کند. در این شرایط ایده ها و تفکرات جدید می تواند دریچه ای به روی آینده باشد، به منظور اینکه بسترهای لازم در مورد بازاندیشی در روش های انجام کار فراهم گردد.این دریچه ها بایستی با توجه به باورها، اعتقادات و ارزش های بنیادین، به موقع و در زمان مناسب گشوده شود. تا تفکرات و ایده های جدید مانند نسیم در هوای بهاری، جانی تازه در کالبد سازمان بدمد و زمینه های لازم برای حرکت های حیات بخش در آینده آغاز گردد.

هر سازمانی و یا هر شرکتی از مجموعه ای از امکانات و محدودیت ها تشکیل شده است. بهترین رویکرد این است که مدیران هر سازمانی با واقع بینی کامل و به دور از تعصب های شغلی، حرفه ای و سازمانی امکانات و محدودیت های سازمان خود را بر اساس نیازهای حال و آینده شناسایی کنند و جایگاه سازمان خود را در بازارهای محلی، منطقه ای و حتی بین الملی تعریف نمایند و همیشه سعی کنند، راه رسیدن به جایگاه مورد نظر را هموار نمایند. هر سازمانی که علاقمند به در دست گرفتن سر نوشت آینده خود باشد و نه فقط قصد بقا، بلکه قصد پیشرفت و توسعه در این فضای کسب و کار های پر از تنش و دگرگونی های فراوان و ناگهانی را دارد، بایستی به سه موضوع مطابق شکل زیر، اشراف کامل یابد.

به این مفهوم که نتایج حاصل از مطالعات و فعالیتهای آینده پژوهی، شالوده اصلی مدیریت استراتژیک را تشکیل دهد و نیز نتایج مربوط به فعالیت های مدیریت استراتژیک، چگونگی طراحی و پیاده سازی مدل مدیریت فرآیندی سازمان را مشخص نماید.

با نگاهی به آخرین تغییرات در حوزه تعالی سازمان، متوجه می شویم که سه موضوع آینده پژوهی، مدیریت استراتژیک و مدیریت فرآیندها بیش از بقیه موضوعات اهمیت یافته اند و همچون سه گام برای بیشینه پریدن ضرورت دارند.

تشریح اصول و مفاهیم یکی از روشهای آینده پژوهی (سناریوسازی) در کتابی تحت عنوان آینده پژوهی با تکنیک سناریوسازی، قبلا به وسیله ناشر محترم، انتشار یافته است. که درآن چگونگی انتقال اطلاعات به دست آمده از مطالعات، تحقیقات و فعالیتهای آینده پژوهی به سیستم مدیریت استراتژیک نیز تشریح شده است.در حوزه مدیریت استراتژیک نیز اساتید و متخصصین این علم در سطح کشور مقاله ها و کتاب های فراوانی به رشته تحریر درآورده اند. کتابی که در پیش رو دارید، به چارچوب بندی مرزها و محدوده های مدیریت مبتنی بر فرآیندها می پردازد. به گونه ای که کانال ها و مجاری ارتباط و تعامل با سیستم مدیریت استراتژیک نیز بستر سازی شود.

یکی از نیازهایی که در مدیریت تمامی شرکتهای تولیدی و خدماتی کشور به نحو بارزی مشاهده می شود، مدیریت مبتنی بر فرآیندها است. به این مفهوم که چگونه با حداکثر استفاده از منابع (سرمایه، نیروی کار، مواد و انرژی) با کیفیت ترین محصول را تولید و یا خدمات را ارائه نماییم.

بدون تردید وقتی محصولی تولید می کنیم و یا خدماتی ارائه می کنیم، به دنبال بیشینه کردن سودآوری (نقدی و اعتباری) از طریق ارتقای بهره وری، به وسیله اثر بخشی بیشتر و کارآیی بهتر فرآیندهای سازمان خود هستیم و به خصوص اگر سازمان ما رقبای قوی، مقتدر و سر سخت داشته باشد، آنگاه هر بهبودی در پارامترهای چهارگانه فوق برای مدیران و روسای سازمان ها، نقش تعیین کننده ای در بازارهای هدف خواهد داشت.

روی سخن این کتاب با مدیران، رؤسا، کارشناسان و دانشجویانی است که در حال و یا آینده مالک فرآیندهایی هستند که منجر به پدیدآوری محصول (تولیدکالا،ارائه خدمات) می شود. زیرا اهرم های بهینه سازی نحوه انجام فعالیت ها در اختیار آنها است. گاهی تغییرات در فرآیندها بسیار وسیع و عمیق است، به گونه ای که ماهیت فرآیند با تغییر تکنولوژی دگرگون می شود. (منظور بهبودهای جهشی است). گاهی نیز تغییرات در فرآیندها شبیه به ظرافت ارتعاش هوا بر اثر حرکت بال های یک پروانه است. (بهبود مستمر و تدریجی فرآیندها)، اما تاثیرات مناسب و موثری بر عملکرد یک سازمان دارد.

اگر خواهان استفاده بهینه از منابع و پذیرش کمترین ریسک باشیم، لازم است که فرآیندها، زیرفرآیندها (منظور سطوح و لایه های زیرین فرآیندها است)، فعالیت ها و وظیفه های مربوط به کسب و کارهایمان را هر چه بهتر شناسایی، درک و به صورت متوازن بهبود بخشیم تا سازمان ما از قربانیان شوک های آینده بازار نباشد. پیشاپیش از همه عزیزانی که با دقت نظر خود ایرادها و اشکال های احتمالی را مطرح می نمایند، صمیمانه تشکر می نمایم و هرگونه پیشنهادی که در راه هر چه بهتر شدن نسخ بعدی این کتاب ارائه شود، با امتنان می پذیرم. امیدوارم در پرتو سپهر اندیشه های برتر، شرکت های ایرانی سهمی مفید و موثر در تولید محصولاتی با کیفیت و ارائه خدمات برتر با استفاده بهینه از منابع در سطخ ملی و بین المللی داشته باشد. در پایان برای دوستان و همکاران خود در شرکت تحلیل گران آینده پارس، خواهان اندیشه ای برتر از درگاه یزدان یگانه هستم.

فهرست

مقدمه ناشر

مقدمه مولف

فصل اول : مفاهیم پایه فرآیند

  • تعریف فرآیند
  • شکل های مختلف فرآیند
  • تعاریف فعالیت و وظیفه
  • سطوح و لایه های فرآیندها
  • درجه اهمیت فرآیند
  • رویکرد فرآیندی
  • مقایسه رویکرد فرآیندی با رویکرد وظیفه ای
  • مدیریت مبتنی بر فرآیند
  • مزایای مدیریت مبتنی بر فرآیندها

 

فصل دوم : مدل فرآیندی

۲-۱- اجزای تشکیل دهنده فرآیند

۲-۲- منابع،زیرساخت و محیط کار فرآیند

۲-۳- بودجه بندی فرآیند

۲-۴- مستندسازی فرآیند

۲-۵- فعالیت های ارزش آفرین در فرآیندها

۲-۶- فرآیندهای مربوط به جریان ارزش محصول

 

فصل سوم : قوانین اصلی کنترل فرآیند

۳-۱- قانون اول : نیازهای مشتری، خروجی مورد نظر را مشخص می کند.

۳-۲- قانون دوم : فرآیند به کار گرفته شده، خروجی واقعی را مشخص می کند.

۳-۳- قانون سوم : خروجی واقعی حتما واریانس و نوسان دارد.

۳-۴- قانون چهارم : بازرسی محصول روش ابتدایی و ضعیف است.

۳-۵- قانون پنجم : برای رسیدن به خروجی با مشخصات مورد نظر، واریانس و نوسان خروجی بایستی از طریق حذف علت و یا علل نوسانات کاهش یابد.

۳-۶- انواع نوسانات در فرآیند

 

فصل چهارم : اندازه گیری، تحلیل و بهبود فرآیند

۴-۱- اندازه گیری فرآیند

۴-۱-۱- معیارهای اندازه گیری فرآیند

۴-۱-۱-۱- کارایی

۴-۱-۱-۲- اثربخشی

۴-۱-۱-۳- بهره وری

۴-۱-۱-۴- سودآوری

۴-۱-۲- موضوعات مهم در اندازه گیری فرآیند

۴-۱-۳- مکانزیم اندازه گیری فرآیند

۴-۲- تحلیل فرآیند

۴-۳- بهبود فرآیند

 

فصل پنجم : طراحی و پیاده سازی مدیریت مبتنی بر فرآیندها

۵-۱- مراحل طراحی و پیاده سازی مدیریت مبتنی بر فرآیند

۵-۲- مقاومت در برابر تغییرات مورد نیاز سیستم مدیریت مبتنی بر فرآیندها

۵-۳- موضع گیری های مدیریت ارشد در طراحی و اجرای سیستم مدیریت مبتنی بر فرآیندها

 

فصل ششم : نتیجه گیری و سخن پایانی

۶-۱- اطلاعات، دانش و مهارت در فرآیند

۶-۲- چرخه نگهداری، بهبود و نوآوری در فرآیند

۶-۳- زنجیره مشتری – تامین کننده در فرآیندها

۶-۴- هدایت و رهبری در فرآیند

۶-۵- بهبود مستمر و مهندسی مجدد فرآیندها

۶-۶- هدف گذاری در فرآیند

۶-۷- سخن پایانی

 

پیوست الف – نمونه ساده از یک فرآیند (فرآیند خرید)

پیوست ب – نمونه معیارها و مکانیزم های اندازه گیری

پیوست پ – نمونه نمودار علت و معلول (الگوی نمونه خطاهای عملیاتی)


برای مشاهده سایر کتاب های فارسی معرفی شده به اینجا مراجعه نمایید. 

از اینجا میتوانید سرفصل ها و اطلاعات تکمیلی در مورد دوره مدیریت فرایند را کسب نمایید.

به اشتراک بگذارید :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .