عضویت در کانال مدیریت فرایند
چارچوب فرآیندی APQC
چارچوب APQC

یکی از بهترین الگوها و چارچوب‌های دسته‌بندی فرایندها در سازمان، مدل طبقه‌بندی فرایندی ارائه شده توسط مرکز بهره‌وری و کیفیت آمریکا (American Productivity and Quality Center) است که به نام PCF یا Process Classification Framework شناخته می‌شود.

 

مرکز بهره‌وری و کیفیت آمریکا، در سال ۱۹۷۷ با مشارکت گروهی از رهبران شرکت‌های برتر که نام آنها در مجله فورچون منتشر می‌شود، رهبران اتحادیه‌ها و کارکنان عالی رتبه و بازنشسته دولتی آمریکا به منظور ارتقای بهره‌وری شرکت‌ها در مقیاس جهانی تشکیل شد. این موسسه برنده جوایز سالهای ۲۰۰۳ , ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ سازمان دانش تحسین شده در امریکای شمالی و همچنین برنده سال ۲۰۰۸ جهانی این جایزه شده است.

 

این سازمان با مطالعه بر روی ۵۰۰ سازمان عضو، در سراسر جهان، چارچوبی را تحت عنوان PCF یا چارچوب طبقه بندی فرآیند های کسب و کار، طراحی کرده است که شامل کلیه فرآیند های مورد نیاز سازمان ها با زمینه های کاری، جغرافیا و اندازه های مختلف می باشد. چارچوب طبقه‌بندی فرایندها توسط APQC و شرکت‌های عضو آن به عنوان یک استاندارد باز جهت تسهیل بهبود سازمانی به کمک مدیریت فرایندها و الگو برداری سازمان‌ها توسعه داده شده است. سابقه طبقه‌بندی فرایندهای کسب و کار توسط APQC به سال ۱۹۹۲ برمی‌گردد. اما اولین ویرایش رسمی مدل طبقه‌بندی فرایندها در سال ۲۰۰۳ توسط این مرکز منتشر شده و تقریبا هر سال به‌روزرسانی و کامل‌تر شده است. در سال ۲۰۰۸، APQC و IBM برای ایجاد مدل فراصنعتی PCF (چارچوب طبقه بندی فرایندها) و توسعه گروهی از چارچوب‌های فرایندی ویژه صنایع خاص با یکدیگر همکاری کردند. مدل‌های صنعتی و فراصنعتی PCF نتیجه تلاش‌های مستمر این موسسه در جهت بهبود و تسهیل بوده است.

 

گفتنی است طبق چارچوب APQC ، هر سازمان برای انجام مأموریت‌ها و وظایف خود دارای دو دسته فرایند است که آن را در انجام فعالیت‌های مرتبط با ماموریت اصلی کسب و کار یاری می‌دهند، که عبارتند از فرایندهای اصلی و پشتیبانی. این مدل معمولاً فرایندهای عملیاتی و مدیریتی سازمان را در ۱۳ رسته اصلی در سطح سازمان طبقه‌بندی می‌کند.

 

نسخه جدید از PCF (چارچوب طبقه بندی فرایندها) را بصورت رایگان در اختیار همگان قرار می دهد. یکی از اهداف  APQCایجاد زبانی مشترک جهت توصیف فرآیندهای سازمانی و ایجاد منبعی برای الگوبرداری سازمانها از کارکردها و فرآیندهای بهینه و تجربه شده است.

 

APQC منبعی است که در طول مسیر فرآیند محوری می توان از آن به عنوان مرجعی کامل بهره جست. چارچوب APQC  در مراحل مختلفی از چرخه مدیریت فرایند شامل: معماری فرآیندها، شناسایی و مدلسازی فرایندها، تحلیل و پایش کاربرد دارد.

 

از این چارچوب در بعضی از ERP های معتبر به عنوان الگو برتر نیز استفاده شده است.  APQC دارای یک نسخه عمومی بوده و برای کسب و کارهایی مثل: بانکداری، بیمه، پتروشیمی، الکترونیک، دفاعی، ارتباطات راه دور، خودرو سازی، بیمارستان و… دارای نسخه اختصاصی است.

 

 بخش دوم این مطلب را هم مطالعه کنید. 


لطفا توجه نمایید:

بسیاری با مدل های مرجع فرایندی مثل APQCو SAP آشنا هستند منتها نحوه بکارگیری آنها را بطور دقیق نمیدانند.

 

برای همین منظور یک دوره آموزشی فوق العاده توسط مدرسه مدیریت فرایند با عنوان طراحی معماری فرایندها مبتنی بر APQC برگزار خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی تصویر پایین کلیک کنید. 

 

APQC چیست؟

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .