عضویت در کانال مدیریت فرایند
تفاوت جالب سازمان وظیفه گرا و سازمان فرایندگرا
سازمان وظیفه گرا و سازمان فرایند گرا

تفاوت سازمان وظیفه گرا و سازمان فرایندگرا

 

به حکایت جالب زیر توجه نمایید:

 

یک تیم ایرانی با یک تیم ژاپنی تصمیم گرفتند که مسابقه قایقرانی برگزار کنند، هر دو تیم به سختی تمرین کردند تا در روز مسابقه به بهترین عملکرد خود دست پیدا کنند،روز مسابقه هر دو تیم آماده شدند.

 

وقتی ایرانی ‌ها یک مایل اول را طی کردند ژاپنی‌ها به خط پایان رسیده بودند،تیم ایرانی از باخت خود بسیار ناامید شدند.

 

مسئول تیم دستور داد تا بررسی های لازم برای تعیین دلایل باخت مشخص شود، برای این کار یک تیم مشاور انتخاب و بررسی ها شروع شد و اقدام اصلاحی را پیشنهاد دادند.


یافته های تیم مشاوره حاکی از این بود که در تیم ژاپن هشت نفر پارو می زنند و یک نفر هدایت می کند و در تیم ایرانی هشت نفر هدایت می کنند و یک نفر پارو می زند، نتیجه این بود که تعداد زیادی در تیم ایرانی هدایت می‌کنند و تعداد کمی پارو می‌زنند.

 

روز مسابقه در سال بعد مجدداً فرا رسید،ساختار مدیریت تیم ایرانی به کلی متحول شد.

 

ساختار جدید بدین صورت بود:

چهار مدیر راهنمایی و هدایت،سه مدیر راهنمایی منطقه ای و یک سیستم ارزیابی عملکرد جدید برای ارزیابی و تشویق فردی که وظیفه پارو زدن را بر عهده دارد.

 

تیم ایرانی این بار پس از مایل دوم نتیجه را واگذار کرد،مدیر تیم در نهایت شخصی که پارو میزد را به دلیل عملکرد ضعیف برکنار کرد و به مدیران به خاطر شناسایی مشکلات پاداش داد‼

 

نتیجه گیری:

این داستان در کشور ما بسیار به چشم میخورد و شاید یکی از مهم ترین امراضی هست که سازمان های ما را درگیر خود کرده است، شاید بارها برای همه ی ما این اتفاق افتاده که وقتی وارد یک سازمان یا نهاد دولتی میشویم با یک سلسله مراتب خیلی طویل روبه رو میشویم ولی در اصل فقط سمت هایی نمادینی هستند که شاید اگر این سمت ها را از چارت سازمانی هم حذف کنیم خللی در کار سازمان ایجاد نخواهد شد. متاسفانه در کشور ما همه در راس هستند و هیچکس در نیروی عملی کار نیست!

 


این نکته دقیقاً در سازمانهای سلسله مراتبی وجود دارد که در آنها تنها ۲۰ درصد کار انجام شده و ۸۰ درصد صرف ارتباطات می شود. بر خلاف این موضوع در سازمان های فرایندی به دلیل مسطح شدن سازمان ۸۰ درصد کار انجام شده و ۲۰ درصد صرف ارتباطات می شود و از ماشین امضاء های مختلف (مدیران در سطوح متعدد) خبری نیست. دلیل دیگر این موضوع این است که ارتباطات بین افراد و واحدها از طریق فرایندها تعریف میشود.


این نوشته بخش هایی از کتاب مدیریت فرایند برای مدیران است. برای مشاهده مشخصات کتاب می توانید بر روی تصویر پایین کلیک کنید. 

 

کتاب مدیریت فرایند

 


شنیدن پادکست های زیر برای شما جالب خواهد بود:

چرخه عمر مدیریت فرایند

مربی گری مدیریت فرایند چیست؟

رویکردهای مختلف انجام مدیریت فرایند

فایل صوتی کتاب ۱۰ گام استقرار مدیریت فرایند

گزینه های روی میز در مورد BPMS در کشور ما

انواع BPMSها- Zero-Code و Code-less

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .