عضویت در کانال مدیریت فرایند
دوره مدلسازی فرایند با استاندارد BPMN در شرکت طراحی مهندسی سایپا
دوره مدلسازی فرایند با استاندارد BPMN

دوره مدلسازی فرایند با استاندارد BPMN در شرکت طراحی مهندسی سایپا

شرکت طراحی و مهندسی سایپا (سمتکو) در سال ۱۳۵۴ با عنوان سابق مرکز تحقسقات صنایع سنگین با همکاری شرکت ماشین سازی تبریز و شرکت CMTI هندوستان در شهر تبریز بنا نهاده شد.

اهم فعالیت های این شرکت عبارتند از:

  • تولید قطعات ترمز خودرو
  • طراحی و ساخت ابزارالات و تجهیزات تولیدی و کنترلی به ویژه گیج های ساده و مرکب کنترلی
  • طراحی وساخت تجهیزات و ماشین آلات تست مورد استفاده در خطوط تولید و کنترل صنایع مختلف به ویژه خودروسازی
  • و…

در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ با تدریس آقای مهندس رمضانی در این مجموعه و با حضور ۲۰ نفر از مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، سیستم ها و روش ها، تضمین کیفیت، تولید و مهندسی و منابع انسانی دوره مدلسازی فرایند با محوریت استاندارد BPMN برگزار شد.


به اینصورت که در ابتدا در مورد مدیریت فرایند و چارچوب های این حوزه توضیحاتی ارائه گردید. نکته مهم در مورد این دوره استفاده از چرخه مدیریت فرایند مورد اشاره در کتاب معتبر Fundamentals of Business Process Management است که در بسیاری از دانشگاه های دنیا به عنوان مرجع اصلی مدیریت فرایند تدریس میشود.

این کتاب توسط چهار استاد برتر دانشگاه نوشته شده است: مارلون دوماس از دانشگاه تارتو کشور استونی، مارچلو لا روزا از دانشگاه کوئیزلند استرالیا، جان مندلینگ از دانشگاه وین اتریش و هاجو ریجرز از دانشگاه آیندهون هلند


نکته مهم بعدی در مورد این دوره آموزش مدلسازی فرایند با رویکرد پیاده سازی بود. مدلسازی فرایند با رویکرد پیاده سازی به این معنی که طوری فرایندها را مدلسازی کنیم که وقتی اقدام به پیاده سازی آنها در فازهای بعدی مدیریت فرایند خواهیم کرد، نیاز به مدلسازی مجدد نباشد. یعنی خروجی های فاز مدلسازی دقیقاً الزامات و نیازمندی های فاز پیاده سازی را برطرف کند.

برای اینکه این اتفاق بیفتد، ابتدا ابزار پیاده سازی (بهترین ابزارهای پیاده سازی BPMS ها هستند) بیز ای جی به حاضرین آموزش داده شد. در ادامه نرم افزار Processmaker که از قبل بر روی کامپیوتر حاضرین نصب شده بود آموزش داده شده و بصورت کارگاهی آنها اقدام به ساخت یک فرایند نمونه جهت یادگیری و کسب تجربه بهتر نمودند.

در ادامه اصول مدلسازی فرایند و تکنیک های مربوطه آموزش داده شده و استاندارد BPMN برای آنها تدریس شد. همچنین آموزش نرم افزار ویژوال پارادایم نیز بصورت فشرده انجام شده و شرکت کنندگان چند فرایند نمونه را در این نرم افزار مدلسازی نمودند.


در پایان از مهمانوازی شرکت سمتکو کمال تشکر را داریم خصوصاً از شرکت کنندگان در این دوره که با الطاف خود ما را مورد محبت و عنایت خود قرار دادند.

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .