عضویت در کانال مدیریت فرایند
ظهور و سقوط BPR (مهندسی مجدد فرایندها)- ۲

در مطلب قبلی (ظهور و سقوط BPR) به نکاتی در مورد علل و نحوه ظهور و همچنین سقطو مهندسی مجدد فرایندها پرداختیم. در این مطلب سایر موارد را بر خواهیم شمرد.

این ایده اشتراک‌گذاری واحد و پایگاه‌داده مرکزی، بهینه‌سازی ذخیره‌ اطلاعات و تبادلات اطلاعات را فراهم می­کند که یکی از عوامل کلیدی بهبود فرآیند است [۱] از سوی دیگر WfMS ها یا سیستم های گردش کار سیستم‌هایی هستند که کار را بین بازیگران مختلف در یک شرکت بر اساس مدل‌های فرایندی توزیع می­کنند. با انجام این کار، یک WfMS یا سیستم  گردش کار، تغییرات در فرایندهای کسب وکار را آسان­تر می­کند (برای مثال تغییر ترتیب مراحلی که فرایند انجام می­شود.) زیرا در مقایسه با وضعیتی که قوانین اجرای فرایند در داخل سیستم نرم افزاری پیچیده hard-coded و ده­ها هزار خط کد قرار گرفته ­اند، تغییرات ایجاد شده در مدل فرایندی را می­توان با سهولت نسبی بیشتری اجرا کرد. همچنین WfMS ایده کار در یک روش فرایند‌محور را پشتیبانی می کند.


در اصل، WfMSها عمدتاً به کار مسیریابی بین مجریان فرایند مربوط می­شود. بعدها، این سیستم‌ها  با استفاده از ماژول‌ها برای نظارت و تجزیه و تحلیل اجرای فرآیندهای کسب­ وکار گسترش یافت. به موازات ظهور وب سرویس‌ها، ارتباط WfMS را با دیگر سیستم‌ها، به ویژه سیستم‌های ERP، آسان­تر کرد. همانطور که WfMS ها به مرور زمان پیچیده‌تر شده و بهتر با دیگر سیستم‌های سازمانی یکپارچه  شدند، آن­ها به عنوان سیستم‌های مدیریت فرایند کسب­ وکار BPMS  شناخته شدند.

دیدگاه تاریخی بالا نشان می­دهد که BPM احیاگر BPR است، در واقع BPM دیدگاه فرایندگرایی در سازمان را حاکم می کند. با این وجود بنا بر برخی ملاحظات BPR و BPM را می­توان معادل یکدیگر دانست. این رابطه در شکل زیر بهتر درک می­شود.



این شکل نشان می‌دهد که یک مدیر که مسئول یک فرآیند کسب وکار است – همچنین مالک فرایند نامیده می شود – به برنامه‌ریزی و سازماندهی فرایند و از طرف دیگر به نظارت فرایند مربوط می­شود. این شکل به ما اجازه می­دهد تفاوت در دامنه بین BPR و BPM  را توضیح بدهیم. در حالی که هر دو رویکرد فرایند کسب­ و‌کار را به عنوان نقطه شروع در نظر میگیرند.

BPR در درجه اول به برنامه‌ریزی و سازماندهی فرایند مربوط می­شود. در مقابل، BPM، مفاهیم، روش‌ها، تکنیک‌ها، و ابزارهایی که تمام جنبه‌های مدیریت فرایند – شامل: برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت، کنترل – و همچنین اجرای واقعی آن را پوشش می­دهند را ارائه می­کند. به عبارت دیگر، BPR  باید به عنوان زیر مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی که می­تواند در زمینه BPM  استفاده شود، دیده شود. این بحث نشان می­دهد که BPM تمام چرخه حیات فرآیندهای کسب­ وکار را شامل می‌شود . به این ترتیب، بخش بعدی مروری بر مفاهیم، روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزار‌‌هایی که اصول BPM را از منظر چرخه عمر BPM در برمی­گیرند خواهیم داشت. این، یک دیدگاه ساختاری از چگونگی مدیریت فرایند فراهم می­کند.


[۱] . در واقع سیستم ERP بسیار بیشتر از یک پایگاه داده مشترک است. آن­ها همچنین تعداد زیادی ماژول برای پشتیبانی از عملکردهای معمول یک سازمان مانند حسابداری، مدیریت موجودی، برنامه ریزی تولید، تدارکات، و غیره دارند با این حال، از منظر بهبود فرآیند، مفهوم پایگاه داده مشترک در سیستم های ERP یک توانمندساز مهم است.


این مطلب برگرفته از کتاب اصول و مبانی مدیریت فرایند (Fundamentals of Business Process Management) است.

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .