عضویت در کانال مدیریت فرایند
اهمیت و ضرورت الگوبرداری در مدیریت فرایند
الگوبرداری در مدیریت فرایند

برای سازمان‌هایی که به دنبال تقویت عملکرد خود هستند، رویکردهای بهبود مختلفی وجود دارد که می‌توانند از میان آن‌ها یکی و یا چندی را انتخاب کنند. الگوبرداری یکی از ابزارهای مدیریتی اثربخش است که با استفاده از آن می‌توان تغییرات تدریجی و نیز اصلاحات استراتژیک در سازمان ایجاد کرد. امروزه الگوبرداری جایگاه خود را به‌عنوان ابزاری برای بهبود عملکرد و رقابت‌پذیری سازمان‌ها تثبیت کرده است؛ یکی از اهداف مهم الگوبرداری و مطالعه در این زمینه، کسب و حفظ عملکرد برتر است. در اقتصاد دانش‌محور، داشتن دانش درباره برترین عملکردها برای سازمان‌ها مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. دانش کسب‌شده را می‌توان برای تطبیق دادن برترین عملکردها با سازمان خود و نوآوری در آن‌ها نیز به کار برد و بدین‌ترتیب روش‌هایی را معرفی کرد که «برتر از برترین‌ها» است.


سازمان‌ها به دلایل مختلفی الگوبرداری را انجام می‌دهند؛ از دلایل کلی مانند افزایش بهره‌وری گرفته تا دلایل خاصی مانند بهبود یک طرح ویژه. پشت سر گذاشتن رقبا یکی از دلایلی است که باعث استفاده از الگوبرداری به عنوان یک ابزار استراتژیک می‌شود. دلیل دیگر الگوبرداری، از بین بردن عدم باور به خود و تقویت یادگیری در سازمان است.

مطالعات الگوبرداری به عنوان یکی از بخش‌های کلیدی و پر‌اهمیت پروژه های مدیریت فرایند در سازمان‌ها، یکی از مراجع کلیدی جهت انتخاب الگوی مناسب و بهینه فرایندها در سازمان‌ها به شمار می‌آید.


Benchmarking به عبارتی هم یک نگرش و تفکر زیربنایی است و هم یک ضرورت که این ضرورت به طور خلاصه از موارد زیر ناشی می‏شود:

  • رقابت جهانی و وجود شرایط رقابتی در بازار کار
  • پیشرفت‌های سریع و قابل‌توجه در علم و تکنولوژی
  • پیشرفت‌های سریع در تکنولوژی اطلاعات
  • پیشرفت‌های قابل توجه و مستمر دانش مدیریت
  • محدودتر شدن بازار‌های منطقه‌ای، سخت شدن فعالیت در عرصه بین‌المللی و افزایش لزوم در اختیار داشتن امکانات وسیع لجستیکی و برخورداری از فرآیندهای چابک‌تر
  • توفیق روز افزون رویکرد Best Practice در سازمان‌ها
  • نیاز به بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها‌ی جاری و عملیاتی سازمان‌ها
  • جهانی‌شدن و لزوم رقابت‌پذیری جهانی شرکت‌ها جهت بقا در فضای کسب‌وکار جهانی

به منظور اهمیت این مقوله اقدام به برگزاری یک وبینار ارزشمند با موضوع بنچ مارکینگ و کاربردی سازی مدلهای مرجع در مدیریت فرایند خواهیم کرد. این وبینار بسیار مفید است و میتواند مسیر بسیاری از کسب و کارها را تغییر دهد.

از اینجا میتوانید در مورد این وبینار اطلاعات تکمیلی کسب کنید.

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .