عضویت در کانال مدیریت فرایند
کمی در مورد تئوری مدل سازی فرایند
مدلسازی فرایند

این مطلب برگرفته از فصل سوم کتاب اصول و مبانی مدیریت فرایند ترجمه و تالیف اقای مهندس رمضانی و خانم رهبری است.


یک مدل توسط سه ویژگی مشخص می­شود: نقشه کردن (mapping)، خلاصه نمودن (abstraction) و متناسب با هدف بودن (fit for porpose). در ابتدا مدل یک پدیده واقعی را نقشه می­کند-موضوع مدل سازی. برای مثال، ایجاد یک ساختمان مسکونی را می­توان با یک نمونه کوچک چوبی مدل­سازی کرد. دوم این­که یک مدل تنها جنبه­ های مربوط به موضوع را مستند می­کند، یعنی به جزئیات غیرمرتبط آن­ نمی­پردازد. در مدل چوبی ساختمان به مصالحی که در ساختن بکار می­روند پرداخته نمی­شود.

 

سوم این­که یک مدل هدف خاصی را دنبال می­کند، که تعیین کننده جنبه­ هایی است که هنگام مدلسازی باید نادیده گرفته ­شوند. بدون داشتن یک هدف مشخص، هیچ نشانه­ ای در مورد این­که چه چیزی باید نادیده گرفته شود، وجود ندارد. دوباره مدل چوبی را در نظر بگیرید، که هدف چگونه نمایش داده شدن ساختمان است. بنابراین، جنبه­ هایی را که نسبت به بررسی نمای ساختمان نامرتبط باشند، مانند سیستم الکتریکی ساختمان، نادیده می­گیرد. بنابراین می­توانیم بگوییم که یک مدل روشی است که به طور مختصر یک موضوع معین را، با هدف توجه به برخی از جنبه ­های خاص موضوع، نشان می­دهد.


یک راه جهت تشخیص هدف یک مدل، شناخت مخاطبان مدل است. در مورد مدل چوبی، مخاطب ممکن است یک خریدار احتمالی ساختمان باشد. بنابراین، تمرکز بر نمای ظاهری ساختمان به جای تکنیک­های ساخت­ وساز، اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر، مدل چوبی برای مهندس طراح سیستم الکتریکی کاربرد آنچنانی ندارد. در این حالت، نقشه ساختمان گزینه مناسب­تری است.


بنابراین، در حین مدل­سازی فرآیند کسب ­و­کار، باید اهداف خاص و مخاطبین مدل ایجاد شده را مدنظر داشته باشیم. فرایندها به دو منظور مدل­سازی می­شوند: طراحی سازمانی و طراحی سیستم­های کاربردی. مدل­های فرآیندیِ “طراحی سازمانی”، کسب­ وکار محور هستند. آن­ها توسط تحلیلگران فرآیند ساخته شده­اند و عمدتاً جهت تفهیم و ارتباط و همچنین جهت بهبود و الگوگیری استفاده می­شوند.

 

به همین ترتیب، آن­ها باید به اندازه کافی بصری باشند تا توسط ذینفعان مختلف درک شوند و به­ طور معمول از جنبه­ های مرتبط با فناوری اطلاعات متمایز می­گردند. مخاطبان این نوع مدل: مدیران، صاحبان فرآیند و تحلیلگران کسب­ و­کار هستند. مدل­های فرایندی برای “طراحی سیستم­های کاربردی” IT محور می باشند. آن­ها توسط مهندسین و توسعه­ دهندگان سیستم ایجاد شده ­اند و جهت مکانیزه کردن مورد استفاده قرار می­گیرند. بنابراین، آن­ها باید شامل جزئیات پیاده­ سازی جهت تعمیم به یک BPMS باشند یا به عنوان طرح­هایی برای توسعه نرم­ افزار استفاده شوند.


در این فصل و فصل بعد ما بر روی مدل­های فرآیندی مبتنی بر ‌‌‌‌کسب‌و‌کار تمرکز خواهیم نمود. در فصل ۹ ما یاد می‌گیریم که چگونه این مدل‌های فرآیند را اجرایی کنیم.


 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .