عضویت در کانال مدیریت فرایند
استاندارد BPMN چیست؟
مدرسه مدیریت فرایند

 

 

BPMN مخفف Business Process Model and Notation است و مجموعه ای از نمادهای استاندارد برای مدلسازی فرایندها، که مشتمل بر استانداری با بیش از ۵۰۰ صفحه است. شعار اصلی آن، ایجاد نمادی قابل فهم برای همه کاربران کسب و کار می باشد .

 

BPMN یک پل استاندارد جهت ارتباط ذینفعان مختلف فرایندها ایجاد کرده است. مانند مالکین فرایند، مجریان، تحلیلگران و مهندسین فناوری اطلاعات. آخرین نسخه استاندارد BPMN شامل بیش از ۱۰۰ اِلِمان و قوانین مرتبط است که در ترسیم انواع مختلف نقشه های فرایندی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 

نقشه فرایندی یا bpd، نمودار کلبریشن یا نمودار همکاری، نمودار کروگرافی یا هم آوایی و کانورسیشن دیگارام یا نمودار مکالمه

 

این نمودارها اهداف مختلفی را در چرخه عمر مدیریت فرایند، محقق میکنند از جمله: تحلیل فرایند، بهبود فرایند، ارتباطات مبتنی بر فرآیند و مشخصات مورد نیاز برای راه حل های کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات.

علاوه بر کاربرد بصری نمودارها، BPMN یک متا مدل تعریف میکند که معنای المان های بصری و غیر بصری و ارتباطات آنها را مشخص میکند.

عناصر و المانهای BPMN که برای تعریف مدل های فرایندی مورد استفاده قرار میگیرند، برای اجرا در موتور های فرایندی یا BPMS نیز کاربرد دارند.

 

مهمترین مزیت BPMN وقتی با سایر استانداردها مقایسه میشود این است که نمودار فرایند که شامل المان های بصری BPMN است، به سادگی می تواند به مدل های فرایندی قابل اجرا از طریق کد های  xml تبدیل شود.

 

BPMN توسط گروه omg پشتیبانی میشود و کامل ترین استاندارد برای مدلسازی و خودکار سازی فرایندهای کسب و کار در سطح دنیا به شمار می رود.

 

 

دوره مدیریت فرایندهای کسب و کار

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .