عضویت در کانال مدیریت فرایند
بخش ها، قابلیت ها و ویژگی های اصلی Bonita BPM
نرم افزار BPMS بونیتا

بخش ها، قابلیت ها و ویژگی های اصلی Bonita BPM


استودیو  (Studio)

استودیوی بونیتا ابزارهای موردنیاز جهت مدلسازی فرآیندها بر اساس استاندارد BPMN 2، طراحی و مدیریت سطوح سازمانی، طراحی پایگاه داده و ابزار شبیه سازی اجرای فرآیندها را بصورت یک برنامه یکپارچه دسکتاپ در اختیار کاربران قرار می دهد. علاوه بر ابزارهای مذکور، امکانات موردنیاز جهت ورود (Import)، صدور (Export)، پیکربندی، تست و اجرای آزمایشی (Debug)، اتصال فرآیند به فرم ها، داده ها و سایر سیستم ها و ساخت فایل اجرایی فرآیند (Build) نیز توسط استودیوی بونیتا ارائه می شود. در ادامه هریک از ابزارهای اصلی ارائه شده در استودیوی بونیتا بصورت اجمالی معرفی می شوند.

 

نرم افزار BPMS بونیتا

 


ابزار مدلسازی فرآیند بر اساس BPMN 2

Bonita ابزاری قدرتمند و در عین حال بسیار ساده و کاربرپسند را جهت مدلسازی فرآیندهای کسب و کار بر اساس استاندارد BPMN 2 ارائه کرده است. توسط این ابزار براحتی و در زمانی کوتاه می توانید انواع فرآیندهای موردنظر خود را مدل کرده و با همکاران خود به اشتراک بگذارید. در هر مرحله از طراحی می توانید مدل طراحی شده خود را توسط قابلیت اعتبارسنجی فراهم شده در این ابزار ارزیابی کرده و ایرادات احتمالی را مشاهده و رفع نمایید.

 

این ابزار همچنین امکانات خوبی جهت ورد (Import) و صدور (Export) فرآیندهای مدل شده به فرمت های گوناگون در اختیار کاربران قرار می دهد. لازم به ذکر است که امروزه BPMN 2 بعنوان زبان مشترک بین افراد فنی (توسعه دهندگان IT) و افراد غیر-فنی (تحلیلگران و مدیران کسب و کار) سازمان مورداستفاده قرار می گیرد.

Bonita BPM


این مطلب را هم بخوانید: بهترین نرم افزار BPMS کدام است؟


ابزار مدلسازی پایگاه داده

دیگر ابزار اصلی ارائه شده در استودیوی بونیتا BDM یا همان ابزار مدلسازی داده های کسب و کار است. با استفاده از این ابزار مدل پایگاه داده موردنیاز جهت ذخیره سازی داده های فرآیند طراحی و مدیریت می شود. این ابزار تعریف انواع مختلف داده، محدودیت ها (Constraint) و پرسوجوها (Query) را براحتی امکانپذیر کرده است. لازم به ذکر است که در بونیتا پایگاه داده های موردنیاز بر اساس مدل شیئ گرا طراحی می شوند که این امر ضمن تسهیل و تسریع کار طراحی، دسترسی راحت تر به داده های فرآیند را امکانپذیر کرده است (چرا که Java بعنوان بستر توسعه Bonita BPM خود یک زبان کاملا شیئ گراست). ابزار مدلسازی داده های کسب و کار (BDM) قبلا فقط در نسخه تجاری Bonita ارائه می شد، اما از نسخه ۷ به بعد در نسخه رایگان نیز ارائه شده است.

 

Bonita BPM


ابزار طراحی و مدیریت سطوح سازمانی

در بونیتا کار تعریف کاربران، نقش های کاربری، گروه ها و بخش ها و سلسله مراتب سازمانی توسط ابزار مدیریت سازمان انجام می شود. توسط این ابزار براحتی می توان دپارتمان ها، نقش ها و گروه های کاری مختلف شرکت/سازمان خود را تعریف کرده و مدیریت نمایید. در بونیتا می توان چندین سازمان مجزا را تعریف کرده و مورد استفاده قرار داد. همچنین در این قسمت می توان فیلترهای مختلفی جهت ایجاد ارتباط بین نقش های مختلف مجری فرایند تعریف کرد (برای مثال برای تعریف رابطه کارمند-مدیر).

Bonita BPM


ابزار شبیه سازی فرآیندها (Simulation)

با استفاده از ابزار شبیه سازی (Simulation)، پس از مدلسازی فرآیندها و قبل از پیاده سازی آن ها در محیط واقعی، می توان اجرای هریک از آن ها را شبیه سازی کنید و بر اساس نتایج بدست آمده بخش های غیر بهینه و یا گلوگاه های فرآیند را شناسایی و رفع نماید. در این ابزار با تعریف منابع موجود، بازه زمانی و تعداد نمونه های فرآیند، اجرای فرآیندها بصورت مجازی دنبال شده و نتایج بصورت گزارش در اختیار مدیران قرار می گیرد. لازم به ذکر است که به هنگام مدلسازی فرآیند بر اساس BPMN 2، برای هریک از فعالیت های تشکیل دهنده فرآیند زمان اجرا، زمان تخمینی و حداکثر زمان ممکن جهت اجرای آن فعالیت تعیین می شود. ابزار شبیه سازی اجرای فرآیندها قبلا فقط در نسخه تجاری Bonita ارائه می شد، اما از نسخه ۷ به بعد در نسخه رایگان نیز ارائه شده است.

 

شبیه سازی اجرای فرآیندها


ابزار طراحی رابط کاربری (UI Designer)

سامانه Bonita از نسخه ۷ به بعد ابزار جدید خود جهت طراحی فرم های مورد استفاده در فرآیندها و سایر صفحات تحت وب را ارائه کرده است. ابزار جدید بر اساس تکنولوژی های AngularJS و Bootstrap توسعه یافته، بسیار منعطف و قدرتمند بوده و کار طراحی فرم ها و صفحات پویا را راحت از همیشه امکانپذیر کرده است. بکارگیری این تکنولوژی ها باعث شده است که صفحات طراحی شده با این ابزار پاسخگو (Responsive) بوده و با مرورگرهای مختلف نیز سازگار باشد.

 

علاوه بر این، در نسخه تجاری بونیتا می توان صفحات کاملا پاسخگو و سفارشی برای موبایل و تبلت نیز طراحی کرد. هرچند می توان گفت که مجموعه وب کنترل های ارائه شده بصورت پیش فرض کامل است و با استفاده از آن ها می توان هرنوع فرم یا صفحه تحت وب را طراحی کرد، با این وجود یکی از قابلیت های جذاب این ابزار جدید، امکان اظافه کردن وب کنترل های کاملا سفارشی به لیست وب کنترل های موجود و قابلیت استفاده مجدد از آنها است. لازم به ذکر است که با استفاده از ابزار جدید ارائه شده توسط بونیتا جهت طراحی رابط کاربری، حجم کدنویسی موردنیاز جهت طراحی فرم های پویا بسیار کم شده، همچنین فرم ها و صفحات ایجاد شده را براحتی می توان وارد (Import) صادر (Export) کرده و آنها را مورد استفاده مجدد قرار داد.

 

طراحی رابط کاربری Bnita BPM

 

نمونه فرم طراحی شده توسط ابزار طراحی رابط کاربری بونیتا (در حالت پیش نمایش) را در شکل زیر میتوانید مشاهده نمایید.

 

نرم افزار مدیریت فرایند بونیتا

 


در اینجا بخش کاربری، پورتال سازمانی و بخش مدیریتی نرم افزار Bonita را معرفی کرده ایم.  

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .