عضویت در کانال مدیریت فرایند
معرفی مختصر کتاب Roadmap to BPM -The SAP Road map
مدیریت فرایند SAP

مدیریت فرآیند کسب و کار: یک زمینه جدید استراتژیک؟

 

در سراسر جهان شمار فزاینده‌ای از کمپانی‌ها BPM را بکار می‌گیرند. چرا چنین مخاطره‌ای می کنند و انتظار دارند چه چیزی عایدشان شود. بخش اول این کتاب یک مقدمه اجرایی است که مفهوم BPM را مرور و تعریف می کند و مدلی از را ارائه میدهد می‌دهد برای بکارگیریBPM یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم شروع به دگرگون کردن BPM می‌کنیم.

 

بخش اول با تعریف مدلی عمومی از زنجیره ارزش بر پایه BPM به جمع‌بندی می رسد. در بخش‌های بعد کتاب توضیح خواهیم داد که چطور SOA مفاهیم متعددی از BPM را پشتیبانی می­کند. در بخش اول مفاهیم بکار رفته برای منحصر به فروشنده یا تکنولوژی خاصی نیست. این بخش مدل‌ها و مفاهیم موجود را مرور می کند و طرح کلی ای از چالش‌های استراتژیک جدید ترسیم می کند. همچنین چارچوبی تئوریک از BPM ارائه می دهد.

 

فصل اول بیشتر با مدیران ارشد مرتبط است و منافع BPM را خاطر نشان می‌سازد. فصل دوم اما تاریخ BPM را در برمی‌گیرد. فصل سوم و چهارم ساختار تشکیلات و تکنولوژی BPM را توصیف میکند. فصل پنجم این تعمقات و چالش‌های استراتژیک را جمع بندی می کند.

 

اگر یک کشتی می سازید، نباید افراد را طبل زنان به جمع کردن چوب تشویق کنید، بین آنان تقسیم کار کنید و فرمان بدهید. در عوض شوق دریای بی کران را به آنان بیاموزید. آنتوان دو سنت اگزوپری، شازده کوچولو (۱۹۴۳)


مقدمه

 

آنالیز، طراحی، بکارگیری، اجرا و نظارت مداوم فرآیند

در این کتاب ما BPM را چنین معرفی می کنیم: ” یک نوع ساختار مدیریتی که اشاره دارد به آنالیز، طراحی، بکارگیری، اجرا و نظارت یکپارچه و مداوم فرایند کسب و کار تا اثربخشی و کارآیی را بوسیله احترام به استراتژی های مشارکتی، افزایش دهند.

 

دغدغه BPM ساخت و مدیریت فرآیند کسب و کارهایی چابک است که نه ایده ای تازه است، نه میانبری برای منفعت آنی. BPM یک استراتژی ابتکاری است که مستلزم میزان زیادی تلاش است که به هر روی این تلاش ها موجب ارزش های کاری پایداری خواهد شد.

 

منافع BPM چیست؟

گستره منافع بالقوه BPM می تواند از محدود تا اساسی باشد. مشخص شده است که بیشتر سازمان ها از اجرای BPM  نفع می برند و اینکه آن‌ها، ارزش را در ۳ مرحله کسب می‌کنند. هر یک از این سه مرحله بنیان‌های ایجاد ارزش افزوده هستند. این سه مرحله در ادامه توضیح داده خواهند شد.

مزایای BPM

 

  1. ارزش بهره‌وری- محور

در مرحله اول خلق ارزش، شما به دنبال بهبود سریع فرآیندهای کسب و کارتان هستید. مرحله اول،‌ به دقت بر فرآیندهای خاص و ویژه، گاهاً موضعی تمرکز دارد. این گام، می تواند شامل شناسایی فعالیت‌های زائد و حذف وظایف حائز ارزش پایین باشد. در این گام، پشتیبانی از فرآیند عموماً، عبارت است از اولویت‌بندی گردش کار انسانی، با یکپارچگی  محدودی با ابزارهای یکپارچه‌کننده بازمانده از سیستم قبل.

 

فواید این مرحله، کاملا قانع‌کننده هستند. شما می بایست، سرعت پردازش را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهید، بنابراین سازمان خرسند خواهد بود، چرا که توجه کمتری معطوف وظایف بی اهمیت می‍شود. به علاوه، این مرحله، تمرین خوبی برای تدارک مرحله بعدی است.

 

  1. ارزش دسترسی‌پذیری- محور

در طول مرحله دوم، به عنوان یکی  از  نتایج  افزایش “دسترسی‌پذیری فرآیند کسب و کار”، شما چابکی را بالا خواهید برد.

در این مرحله، یکپارچگی زیاد سیستم‌های موجود در فرآیندهای کسب و کار ضروری است. یک مثال در این زمینه می‌تواند، ایجاد شفافیت در تمامی طول زنجیره تامین، از تامین‌کننده تا مصرف‌کننده باشد. فواید این مرحله، کاملا وابسته به ایجاد ارزش ناشی از هماهنگی جامع منابع، می‌باشد.

 

  1. ارزش خلاقیت- محور

چابکی در طول این مرحله، به صورت مضاعف از طریق تاکید بر خلاقیت و نوآوری بالا می‌رود. در این گام، شما بر مشتری‌های خود تمرکز می‌نمایید، استراتژی‌های خود را توسعه می‌دهید و فرآیندهای محوری کسب و کارتان را شناخته و به خودکار کردن، مدیریت و بهبود این فرآیندها می‌پردازید. شناسایی و کشف فرآیندهای کسب و کار گسترده‌تر، منجر به آگاهی بیشتر از راه‌های نوین انجام کسب و کار در وجوه مختلف خواهد شد، از اقدام برای تولید محصول جدید گرفته تا قدم گذاشتن در راه ارائه خدمات نوین.

 

BPM می تواند منجر به نوآوری در فرآیندها شود، این مساله نیز به نوبه‌ی خود می‌تواند منجر به سطح برتر کارایی عملیاتی گردد، از این مساله اغلب با عنوان نوآوری عملیاتی یاد می‌شود (هامر، ۲۰۰۴) و فواید BPM حاصل شده از طریق نوآوری فرآیند محسوس هستند.

 

تاثیر مدیریت فرایند بر نوآوری عملیاتی

نوآوری عملیاتی، به تجدید نظر در فرآیندهای کسب و کار اطلاق می‌شود که یک ابزار قدرتمند است زیرا تعالی عملیاتی و نوآوری فرآیند، تاثیری موج گونه (تسری یابنده) بر تمامی جنبه‌های کارایی دارند. نتایج نوآوری عملیاتی، در جهت ارتقای کارایی، منجر به کارایی برتر و مزایای استراتِیک می‌شود. نهایتاً، برای رقبا آسان نیست که نوآوری عملیاتی را کپی‌برداری کنند، در نتیجه این امر به یک مزیت پایدار برای سازمان بدل خواهد شد.

شکل زیر سه سطح از فواید ناشی از نوآوری عملیاتی را ارائه می‌نماید. همچنین مراحل خلق ارزش مرحله‌بندی شده نیز قابل مشاهده هستند.

 

تاثیر مدیریت فرایند بر نوآوری عملیاتی

 

BPM راهی است برای تغییر شکل دادن سیستماتیک یک سازمان را به سوی نوآوری عملیاتی.

BPM به صورت پیوسته، چابکی فرآیندهای کسب و کار را افزایش می‍دهد، که این به نوبه‌ی خود، فرهنگ سازمانی را تغییر داده و در نهایت،  فواید پایدار کسب و کار را به ارمغان خواهد آورد.


 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .