عضویت در کانال مدیریت فرایند
وظایف در تحلیل کسب و کار چه هستند؟
راهنمای تحلیل کسب و کار

وظیفه یک جزء مجزا از کار است که می­توان آن را به صورت رسمی یا غیر رسمی و به عنوان بخشی از تحلیل کسب و کار انجام داد. راهنمای BABOK لیستی از کارها و وظایف مختلف تحلیلگران کسب و کار را مشخص نموده است. تحلیلگر کسب و کار ممکن است کارهای دیگری را که توسط سازمان برای او مشخص شده را انجام دهد، ولی این فعالیت‌ها به عنوان بخشی از حرفه تحلیل کسب و کار به شمار نمی­ آیند.

 

وظایف برحسب حوزه‌های دانش تقسیم­ بندی می­شوند. تحلیلگر کسب و کار وظایف را از حوزه‌های دانش به صورت ترتیبی، تکراری و همزمان انجام می‌دهد. راهنمای BABOK یک فرایند و یا نظم خاصی را که وظایف باید بر حسب آن انجام شوند را مشخص نمی‌کند.

 

وظایف ممکن است به هر ترتیب خاصی انجام شوند، البته تا زمانی که ورودی­های لازم برای وظایف موجود باشند. آغاز تحلیل کسب و کار را می­توان با هر وظیفه شروع کرد هر چند که برخی از وظایف جایگزین احتمالی ممکن است “آنالیز وضعیت فعلی”  و یا “سنجش کارایی هر راهکار” باشند.

 

هر وظیفه در کتاب راهنمای BABOK به شکل و قالب زیر می‌باشد:

  • هدف
  • توصیف
  • ورودی ها
  • دستورالعمل‌ها/ ابزارها
  • تکنیک‌ها
  • ذینفعان
  • خروجی‌ها

 


  1. هدف

بخش “هدف” توصیف کوتاهی از دلیل انجام وظیفه توسط تحلیلگر کسب و کار و مواردی که می‌خواهد به آن­ها دست پیدا کند را شرح می‌دهد.


  1. توصیف

بخش “توصیف” وظیفه را با جزئیات مفصل­ تری مشخص می­کند و دلیل انجام آن و آنچه که باید بدان دست پیدا کنیم را شرح می‌دهد.


  1. ورودی­ها

بخش ورودی­ها، ورودی­های یک وظیفه را به صورت لیست نشان می‌دهد. ورودی­ها، اطلاعاتی هستند که مصرف شده و یا تبدیل می‌شوند تا خروجی ­ها تولید شوند و بیانگر اطلاعات لازم برای شروع یک وظیفه هستند. این ورودی­ها ممکن است به صورت صریح و خارج از حوزه تحلیل کسب و کار تولید شوند و یا در درون فرآیند تحلیل کسب و کار ایجاد شوند. ورودی ­هایی که خارج از حوزه تحلیل کسب و کار ایجاد می‌شوند با شناساگر “خارجی” در لیست ورودی­ ها مشخص می­شوند.

 

فرضیه­ ای وجود ندارد که نشان دهد وجود یک ورودی بدین معنی است که خروجی مربوط به آن کامل شده و یا در مرحله نهایی خود می‌باشد. تنها لازم است که ورودی به اندازه کافی تکمیل شده باشد تا کار بعدی شروع شود. ممکن است در طی چرخه عمر یک نوآوری مواردی از ورودی­ ها وجود داشته باشد.

بخش ورودی بازنمایشی بصری از ورودی­ها و خروجی‌ها و همچنین دستورالعمل‌ها و ابزارهای لیست شده در هر وظیفه را در بر می‌گیرد.


  1. اجزا

بخش اجزا مفاهیم کلیدی لازم را در بر می‌گیرد تا چگونگی انجام هر وظیفه را دریابیم. اجزا یا عناصر بخش ضروری اجرای یک وظیفه نیستند و موارد استفاده آنها به رویکرد تحلیلگر کسب و کار بستگی دارد.


  1. دستورالعمل‌ها و ابزارها

بخش دستورالعمل‌ها و ابزارها منابعی را لیست می‌کند که برای تبدیل ورودی به خروجی لازمند. دستورالعمل دستوراتی و توضیحاتی را در مورد اینکه چگونه و چطور یک وظیفه را بر عهده بگیریم، ارائه می‌دهد. ابزار نیز وسیله‌ای است که برای برعهده گرفتن یک کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستورالعمل‌ها و ابزارها ممکن است شامل دیگر وظایف نیز باشند.


  1. تکنیک‌ها

بخش تکنیک‌ها همه روش­هایی را فهرست می‌کند که برای انجام وظیفه و یا کار تحلیل کسب و کار لازم هستند.


  1. ذینفعان

بخش ذینفعان متشکل از لیست عمومی از ذینفعانی است که ممکن است در انجام یک کار شرکت داشته باشند و یا از آن کار تاثیر بپذیرند. راهنمای BABOK الزامی ندارد که این نقش­ها توسط افراد مختلف ایفا شوند.


  1. خروجی‌ها

بخش خروجی نتایجی را توصیف می‌کند که حاصل اجرای یک کار می‌باشند. خروجی‌ها از نظر وضعیتی و حالت و در نتیجه تکمیل یک کار تغییر می­کنند، تبدیل می­شوند و یا ایجاد می‌شوند. خروجی ممکن است یک آیتم قابل تحویل و یا بخشی از آن باشد. شکل و فرم یک خروجی به نوع نوآوری در دست انجام، استانداردهای اتخاذ شده توسط سازمان، و تدبیر درست تحلیلگر کسب و کار در مورد روشی مناسب برای بررسی نیازهای اطلاعاتی ذینفعان کلیدی بستگی دارد.

درست مثل ورودی ها، نمونه ای از کار یا وظیفه ممکن است زمانی اجرا شود که خروجی در حالت نهایی خود نباشد. وظایفی که از یک خروجی به خصوصی بهره می‌گیرند لزوما لازم نیست منتظر تکمیل خروجی باشند تا کار مربوط به یک وظیفه شروع شود.


 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .