عضویت در کانال مدیریت فرایند
آیا تحلیلگر کسب و کار همان تحلیلگر فرایند است؟
تحلیلگر کسب و کار

آیا تحلیلگر کسب و کار همان تحلیلگر فرایند است؟

 

یکی از ابهاماتی که برای بسیاری از شما امکان دارد وجود داشته باشد این است که آیا تحلیلگر فرایند همان تحلیلگر کسب و کار است یا برعکس. در این مطلب میخواهیم توضیحاتی ارائه و به برخی تفاوت ها و شباهت ها این دو نقش اشاره کنیم.

 

در یک کلام اگر بخواهیم بگوییم باید این نکته را اشاره کنیم که تحلیل کسب و کار با تحلیل فرایند متفاوت است. یکی از مهم ترین وظایف تحلیلگر فرایند کسب و کار یا شخصی که در حوزه مدیریت فرایند کار میکند مدلسازی فرایندها، تحلیل و بازطراحی فرایندها و پیاده سازی آنها است. در حالیکه در حوزه تحلیل کسب و کار داستان تفاوت دارد. تحلیل کسب و کار فراتر از تحلیل فرایند است.

 

تحلیلگر کسب و کار کسی است که به سازمان کمک میکند، کسب و کار را بصورت بهتری انجام دهد.

 

تحلیلگر کسب و کار بر روی مشکلات سازمان کار میکند و سعی میکند از روش های مختلف این مشکلات را برطرف کند. البته تحلیلگر کسب و کار فقط بر روی مشکلات تمرکز نمیکند بلکه بر روی فرصت ها نیز کار خواهد کرد که یکی از انواع این روش ها تحلیل فرایند است.

 

برخی از انواع زیر نقش های موجود در تحلیل کسب و کار:

  • Business Requirement Analyst
  • Business Process Analyst
  • IT Business Analyst
  • Business Intelligence Analyst, Business Analyst
  • Business Systems Analyst
  • Systems Analyst
  • Data Analyst
  • Enterprise Architect
  • Business Architect
  • Ux Researcher / Analyst

 

دوره تحلیل کسب و کار

 

همانطورکه در بالا مشاهده کردید، تحلیگر فرایند یکی از نقش های موجود در تحلیل کسب و کار است. در واقع امکان دارد رفع مشکل کسب و کار فقط بواسطه فرایندهای آن امکانپذیر نباشد و از منظر دیگری باید مشکل سازمان را برطرف کرد. مثلاً از منظر سیستم های اطلاعاتی، داده، معماری سازمانی، هوش تجاری و سایر موارد.

 

پس برای تبدیل شدن به تحلیلگر کسب و کار نیاز دارید مهارت های مختلفی را فرابگیرید که یکی از آنها، تحلیل فرایند است. البته بدیهی است به دلیل تنوع نقش ها و مسئولیت های موجود در تحلیل کسب و کار، نیاز نیست بسیار عمیق هر یک از این تخصص ها و ابزارهای مربوطه را فرابگیرید بلکه دانستن این مهارت ها و ابزارها تا حد قابل قبولی کفایت میکند.

البته برای کسانی که تحلیل فرایند یا مدیریت فرایند (BPM) بلد باشند، به دلیل ماهیت بین رشته ای فرایند، رسیدن به تخصص های موجود در تحلیل کسب و کار زمان کمتری مورد نیاز خواهد بود.

 

همچنین اگر در استاندارد BABOK مطالعه نمایید، هوش تجاری یکی دیگر از مهارت های مهم تحلیلگران کسب و کار است.

برای فراگرفتن هوش تجاری میتوانید به این صفحه مراجعه کنید. یک میان بر برای شما تحلیلگران فرایند و تحلیلگران کسب و کار طراحی کرده ایم.

 

یکی از مهم ترین اسناد استانداردهایی که در حوزه تحلیل کسب و کار وجود دارد BABOK است که در مطالب بعدی اطلاعات مفیدی در این خصوص در اختیار شما قرار خواهیم داد.

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .