عضویت در کانال مدیریت فرایند
ADS
تفاوت Bizagi Modeler با Bizagi Studio
تفاوت Bizagi Modeler با Bizagi Studio

تفاوت Bizagi Modeler با Bizagi Studio

 

بعضاً مشاهده میشود که برخی از دوستان در مورد تفاوت دو نرم افزار Bizagi Modeler با Bizagi Studio از ما سئوال میکنند. بسیاری به دلیل عدم درک تفاوت این دو و قابلیت های آنها دچار اشتباهاتی میشوند.

 

برای درک بهتر ابتدا میخواهیم نرم افزار Bizagi Studio را معرفی کنیم. نرم افزار Bizagi Studio یک نرم افزار BPMS است که با هدف مکانیزه کردن فرایندهای سازمان ها جهت تسهیل در پیاده سازی و اجرای آنها کاربرد دارد. در واقع از طریق نرم افزار Bizagi Studio میتوان فرایندهای سازمان را تبدیل به نرم افزار کرد. به عبارت دیگر در نرم افزار Bizagi Studio میتوانیم در مقایسه با روش های برنامه نویسی، فرایندها را با سرعت بسیار بالاتری تبدیل به سیستم کنیم. برای این اتفاق یعنی تبدیل فرایندها به نرم افزارها در نرم افزار Bizagi Studio باید ۷ مرحله را طی کرد که به اختصار در تصویر زیر ارائه شده است.

 

مراحل ساخت فرایند در BPMS

 

همانطور که در شکل بالا مشخص است اولین گام برای مکانیزه کردن فرایندها در نرم افزار Bizagi و اصولاً تمام سیستم­های BPMS، مدلسازی فرایندهاست است.

Bizagi Modeler ابزاری است که در آن می­توانید فرایندهای خود را با استاندارد BPMN 2.0 که قدرتمندترین استاندارد مدل سازی فرآیندها در جهان است، مدل نمایید. البته Bizagi Modeler به تنهایی یک BPMS نیست بلکه ابزاری است که مرحله اول BPMS شرکت بیز ای جی یعنی مدلسازی فرایندها را پوشش میدهد.

 

نکته بسیار مهم اینکه در پروژه های مدیریت فرایند نیاز به ۲ نوع ابزار وجود دارد.

  • ابزارهای مدلسازی و تجزیه و تحلیل فرایند (Case tools)
  • ابزارهای BPMS

 

نرم افزار Bizagi Studio در واقع یک BPMS خوب است لیکن Bizagi Modeler نمی­تواند نقش یک Case tools را ایفا نماید زیرا به قابلیت های زیادی در فاز مدلسازی و تحلیل فرایندها نیاز داریم. مثلاً تهیه انواع ماتریس ها، تبدیل نمودارها به یکدیگر، تعریف رابطه والد فرزندی بین نمودارهای مرتبط و بسیاری قابلیت های دیگر. این درحالی است که نرم افزار Bizagi Modeler از قابلیت های مذکور برخوردار نبوده و تنها امکان ترسیم نمودارهای BPMN در آن وجود دارد.

 

یکی از دلایل استقبال نسبت به این نرم افزار (Bizagi Modeler) بالا بودن قیمت Case tool ها در سطح دنیا و رایگان بودن  Bizagi Modeler است، در حالیکه در کشور ما امکان استفاده رایگان از Case tool ها وجود دارد. مثلا یکی از بهترین Case tool های جهان، نرم افزار ویژوال پارادایم است که در ایران امکان استفاده رایگان از این ابزار وجود دارد. پس نیازی به استفاده از Bizagi Modeler و سایر موارد مشابه نخواهد بود.

 

با توجه به اینکه نرم افزار Bizagi Modeler یک درصد از قابلیت های Case tool ها را نیز پوشش نمیدهد، به هیچ وجه بکارگیری نرم افزار Bizagi Modeler در پروژه های مدیریت فرایند توصیه نمیشود. همانطوری که استفاده از Visio توصیه نمیشود.

 

بار دیگر تاکید می شود که نرم افزار BizagiModeler با نرم افزار Bizagi BPMS متفاوت است. نرم افزار Bizagi BPMS یک نرم افزار BPMS خوب است که در کشور ما امتحان خود را پس داده و کسب و کارهای زیادی از این نرم افزار استفاده می کنند.

 

دوره مدیریت فرایندهای کسب و کار

 

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .