عضویت در کانال مدیریت فرایند
اگر فرایندها در ویژوال پارادایم مدل شود، ورودشان به BPMS دوباره کاری است؟
مدلسازی فرایند

در مطلب قبل (تفاوت Bizagi Modeler با Bizagi Studio) اشاره شد که با توجه به اینکه نرم افزار Bizagi Modeler یک درصد از قابلیت های Case tool ها را نیز پوشش نمیدهد، به هیچ وجه بکارگیری نرم افزار Bizagi Modeler در پروژه های مدیریت فرایند توصیه نمیشود. همانطوری که استفاده از Visio توصیه نمیشود.

 

حال یک سئوال برای متخصصین پیش خواهد آمد. اگر فرایندها را در ویژوال پارادایم ترسیم کردیم، در مکانیزه کردن آنها با BPMS دچار دوباره کاری میشویم؟ یعنی لازم است آنها را در نرم افزار BPMS (معمولاً در مرحل اول) دوباره ترسیم کنیم؟

 

پاسخ این سئوال خیر است.

 

نکته جالب اینکه چنانچه شما در هر Case tools از جمله ویژوال پارادایم اقدام به مدلسازی فرایندها نمایید، امکان گرفتن خروجی به زبان Xml و وارد کردن آن به نرم افزار BPMS وجود دارد.

پس نباید در واقع نگران این موضوع باشیم که یکبار نمودارها را در Case tool ها و یکبار در BPMS ترسیم کنیم. البته این قابلیتی است که در نرم افزارهای BPMS استاندارد وجود دارد.

 

همچنین توجه داشته باشید که علت زمانبر بودن تهیه مدل­های فرایندی ترسیم آنها روی نرم افزار نیست بلکه استخراج آنها است که میتواند حتی روی کاغذ اتفاق افتاده و بعداً در زمان کوتاهی به نرم افزار منتقل شود. در نتیجه وقتی نمودارهای فرایندی ترسیم شده را یکبار تهیه کرده باشیم، کشیدن دوباره آنها در یک نرم افزار دیگر (حتی درصورت عدم وجود امکان Export و Import) امری زمانبر نخواهد بود.

 

پس به عنوان جمع بندی باید عرض کنم که در پروژه های های مدیریت فرایند قطعاً به دو نوع ابزار احتیاج است:

  • Case tools
  • نرم افزار BPMS

 

که این دو ابزار به هیچ وجه به جای یکدیگر به کار نمیروند.

Case tool ها برای فاز اول و دوم مدیریت فرایند یعنی مدلسازی و تحلیل و ابزارهای BPMS برای فازهای سوم و چهارم یعنی پیاده سازی و پایش کاربرد ویژه دارند.

 

و اینکه Bizagi Modeler یک ابزار BPMS نیست. در واقع یک Case tool هم نیست.

 

یکی از بهترین Case tool هایی که در کشور ما به طور بسیار مناسبی از آن استفاده میشود و با توجه به نبود قانون کپی رایت میتوان از آن بصورت رایگان استفاده کرد، ویژوال پاراداریم است. در واقع بر اساس بررسی های کارشناسی در حال حاضر بهترین ابزار ویژوال پاراداریم است.


با خواندن این کتاب میتوانید ویژوال پارادایم را به سادگی فرا بگیرید. (روی عکس کلیک کنید)

 

کتاب آموزش ویژوال پارادایم

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .