عضویت در کانال مدیریت فرایند
الگوریتم‌های فرآیندکاوی
فرایند کاوی چیست؟

مولفه اصلی در فرآیندکاوی الگوریتمِ آن است، که تعیین می‎کند مدل‌های فرآیند چگونه ایجاد می‎شوند. طیف گسترده‌ای از الگوریتم‌های استخراج وجود دارند. در ادامه سه دسته زیر به طور کلی و بدون جزئیات زیاد مورد اشاره قرار خواهند گرفت.

  • الگوریتم‌های استخراج قطعی
  • الگوریتم استخراج اکتشافی
  • الگوریتم‌های استخراج ژنتیک

 

الگوریتم‌های فرآیندکاوی

طیف گسترده‌ای از الگوریتم‌های استخراج وجود دارند. در ادامه سه دسته زیر به طور کلی و بدون جزئیات زیاد مورد اشاره قرار خواهند گرفت.

 

الگوریتم‌ استخراج قطعی

قطعی‌بودن بدان معنی است که الگوریتم تنها نتایج تعریف شده و قابل بازیابی را تولید می‎کند. این الگوریتم همواره برای یک ورودیِ یکسان، نتایج یکسانی را ارائه می‎کند. یک نماینده از این دسته،  α-الگوریتم ( وان در آلتس و همکاران، ۲۰۰۲) است، که یکی از اولین الگوریتم هایی بود که قادر به اجرای همزمان بود. α-الگوریتم گزارش رویداد را به عنوان ورودی می‎گیرد و نسبت مرتب سازی رویدادهای موجود در گزارش را محاسبه می‎کند.

 

الگوریتم استخراج اکتشافی

الگوریتم‌های استخراج اکتشافی نیز از الگوریتم‌های قطعی استفاده می‎کنند، اما برای بازسازی یک مدل فرآیند، از فرکانس‌های رویداد و ردیابی نیز بهره می‎برند. یک مشکل رایج در فرآیندکاوی این واقعیت است که فرآیندهای واقعی بسیار پیچیده هستند و کشف آنها منجر به مدل‌های پیچیده می‎شود. این پیچیدگی را می‎توان با نادیده گرفتن مسیرهای نادر در مدل‌ها کاهش داد.

 

الگوریتم‌ استخراج ژنتیک

الگوریتم‌های استخراج ژنتیکی از رویکردهای تکاملی استفاده می‎کنند که روند تکامل طبیعی را تقلید می‎کنند که البته قطعی نیستند. الگوریتم‌های استخراج ژنتیکی چهار مرحله را دنبال می‎کنند: مقداردهی اولیه، انتخاب، تکثیر و خاتمه دادن. ایده اصلیِ این الگوریتم ها، تولید تصادفی مدل‌های فرآیند و یافتن یک راه حل رضایت بخش با تکرار انتخاب افراد و بازتولید آنها با تقاطع و جهش در نسل‌های مختلف، است. جمعیت اولیه مدل‌های فرآیند به طور تصادفی تولید می‎شود و ممکن است با گزارش رویداد مشترک نباشد. با این حال با توجه به تعداد زیادِ مدل‌ها در جمعیت، مدل‌های مناسب تر انتخاب و تولید مثل در هر نسل اجر می‎شود.

 

الگوریتم های فرایندکاوی

 

فرآیند فوق یک مدل فرآیند استخراج شده را نشان می‎دهد که با استفاده از الگوریتم α از یک رویداد بازسازی شده و برای مقایسه بهتر به یک مدل BPMN ترجمه گردیده است. بدیهی است که این مدل همانند مدل در اولین نمودار فرآیند بالا نیست. دلیل این امر این است که گزارش رویدادی که استخراج شده، شامل مواردی است که از اجرای فرآیند خطی ایده آل که برای مدل سازی در اولین تصویربرداری فرآیند تصور می‎شود، متفاوت هستند.

 

در مورد ۴، رسید قبل از دریافت کالا یا خدمات امضا می‎شود. با توجه به این واقعیت که هر دو گزینه در گزارش رویداد وجود دارند (در موارد ۱، ۲، ۳، ۵ کالا یا خدمات قبل از صورتحساب، و در مورد ۴، صورتحساب قبل از کالاهای سفارش داده شده دریافت شده)، الگوریتم استخراج فرض می‎کند که این فعالیت‌ها را می‎توان همزمان انجام داد.

 

مطلب بعدی: تشخیص و بهبود فرآیندها از طریق فرایندکاوی

 

منبع: www.thedigitaltransformationpeople.com

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .