عضویت در کانال مدیریت فرایند
دروازه موازی در BPMN2
آموزش BPMN2

دروازه موازی در BPMN2

 

این مطلب نیز مانند چند مطلب قبلی برگرفته از کتاب اصول و مبانی مدیریت فرایند (Fundamentals of Business Process Management) است که توسط مدرسه مدیریت فرایند تالیف و ترجمه شده است و جزء بهترین رفرنس های مدیریت فرایند در سطح دنیا به شمار میرود.

 

زمانی که دو یا چند فعالیت هیچ وابستگی به توالی یکدیگر ندارند (یعنی یک فعالیت نیاز به دنبال کردن دیگری ندارد و مانع از انجام دیگران نیز نمی­شود) می­توانند هم­زمان یا به ­طور موازی اجرا شوند. دروازه موازی (AND) جهت مدل­سازی این رابطه خاص استفاده می­شود. به­ طور مشخص، ما از یک انشعاب کننده­ی AND جهت مدل­سازی اجرای موازی دو یا چند شاخه و از یک ادغام کننده­ی AND جهت هم­زمان سازی اجرای دو یا چند شاخه موازی، استفاده می­کنیم. یک دروازه ­ی AND توسط یک لوزی که در وسط آن یک “+” قرار دارد رسم می­شود.

 

مثال: کنترل امنیتی در فرودگاه

زمانی که کارت پرواز صادر می­شود مسافران جهت کنترل امنیتی باید اقدام کنند. لازم است آن­ها از نظر امنیت شخصی و امنیت چمدان­ها بازرسی شوند. سپس آن­ها می­توانند به سالن انتظار عزیمت نمایند.

 

این فرآیند شامل چهار فعالیت می­شود. توسط فعالیت “اقدام به بازرسی امنیتی” آغاز شده و توسط فعالیت “عزیمت به سالن انتظار” پایان می­یابد. این دو فعالیت دارای یک وابستگی متوالی واضح هستند. یک مشتری تنها در صورتی می­تواند به سالن انتظار برود که قبل از آن بازرسی امنیتی شده باشد. پس از فعالیت اول و قبل از آخرین فعالیت، ما نیاز به پیاده سازی دو فعالیت که با هر ترتیبی می­توانند انجام شوند، یعنی به یکدیگر وابسته نیستند، داریم: “گذراندن بازرسی ­های امنیتی فردی” و “گذراندن بازرسی مربوط به بارهای مسافر”. برای مدل­سازی این وضعیت، از یک انشعاب­ دهنده AND متصل به فعالیت “اقدام به بازرسی امنیتی” همراه با دو فعالیت بازرسی  و یک ادغام­ کننده AND که دو فعالیت بازرسی را به فعالیت “عزیمت به سالن انتظار” متصل می­نماید، بهره می­بریم.

 

 

آموزش BPMN2

 

انشعاب­ دهنده AND نشانگر ورودی از فعالیت “اقدام به بازرسی امنیتی” را به دو نشانگر تجزیه می­نماید. هر یک از این نشانگرها به صورت مستقل درون این دو شاخه جریان پیدا می­کنند. این بدان معنی است که وقتی به یک انشعاب­ دهنده AND می­رسیم، تمامی شاخه­ ها را در نظر می­گیریم (توجه داشته باشید که یک انشعاب­ دهنده AND ممکن است دارای چند کمان خروجی باشد). همان­طور که قبلاً نیز گفته شد، یک نشانه جهت نشان دادن وضعیت یک نمونه مفروض بکار می­رود. زمانی که نشانگرهای چندگانه با “رنگ یکسان” در یک مدل فرآیندی توزیع می­شوند، برای مثال بوسیله بکارگیری یک انشعاب­ دهنده AND ، مجموع آن­ها حالت یک نمونه را بیان می نماید. برای مثال، در صورتی­که یک نشانگر برروی کمان خروجی فعالیت ” گذراندن بازرسی مربوط به بارهای مسافر” و نشانگر دیگری با همان رنگ برروی کمان ورودی به فعالیت “گذراندن بازرسی های امنیتی فردی”  قرار داشته باشد، نشان ­دهنده یک نمونه از فرآیند بازرسی امنیتی است که مسافر بازرسی مربوط به بارهایش را طی کرده ولی هنوز بازرسی فردی را انجام نداده است.

 

ادغام­ کننده AND مثال ما منتظر رسیدن یه نشانگر از هر دو کمان ورودی می­ماند و به محض این­که هردوی آن­ها برسند، نشانگرها را به یک نشانگر ادغام می­کند. پس یک نشانگر تکی به فعالیت “عزیمت به سالن انتظار” ارسال می شود. این بدان معنی است که زمانی ادامه می­دهیم که تمام شاخه های ورودی تکمیل شوند. (باز هم توجه داشته باشید که ممکن است کمان­های ورودی چندگانه داشته باشیم). این رفتار انتظار برای رسیدن تعدادی نشانگر و سپس ادغام نشانگرها به یک نشانگر، همگام­ سازی [۱] نامیده می­شود.

[۱] . synchronization

 


ادامه دارد.

برگرفته از کتاب اصول و مبانی مدیریت فرایند (Fundamentals of Business Process Management)

 

کتاب BPM

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .