عضویت در کانال مدیریت فرایند
ADS
مقایسه نرم افزار Bizagi و Processmaker
مقایسه نرم افزار Bizagi و Processmaker

مقایسه نرم افزار Bizagi و Processmaker

 

البته توجه نمایید نرم افزار بیزاجی جزء نرم افزارهای BPMS قدرتمند در سطح دنیال به شمار میرود ولی در کشور ما در حال حاضر پشیبانی مناسبی برای این نرم افزار ارائه نمی شود.

 

اخیراً یکی از شرکت های نرم افزاری که سال ها اقدام به فروش نرم افزار بیز ای جی میکرد، بنا به دلایلی فروش بیز ای جی را از سبد محصولات خود خارج کرده است. به همین دلیل می توان ادغان داشت که نرم افزار Bizagi یک نرم افزار قدرتمند در سطح دنیا است لیکن در کشور ما و پس از انصراف این شرکت بزرگ نرم افزاری از ارائه خدمات در خصوص این نرم افزار، دیگر گزینه خوبی به شمار نمی رود. هر چند تیم ها و شرکت هایی نه چندان قوی اقدام به ارائه خدمات در خصوص این نرم افزار یعنی نرم افزار بیزاجی می کنند لیکن فاصله زیادی با یک شرکت

 

در نتیجه این مطلب فارغ از امکان بکارگیری هر یک از نرم افزارهای مورد اشاره در ایران، آنها را بصورت فنی مقایسه نموده است.

 

طی تماس های تلفنی متعددی که با مدرسه مدیریت فرایند برقرار میشود، مشخص شده است بسیاری از مشتریانی که از این شرکت با قیمت های بالا اقدام به تهیه نرم افزار Bizagi کرده بودند یا مجبور شدند نرم افزار را کنار بگذارند یا مهاجرت به نسخه های جدیدتر نرم افزار را در دستور کار خود قرار داده یا از یک تیم دیگر پشتیبانی با کیفیت مناسب تر دریافت کنند.

 

تا ۵ سال قبل یعنی زمانی که این شرکت نرم افزاری، نرم افزار Bizagi را میفروخت، آنرا بهترین نرم افزار BPMS دنیا معرفی میکرد ولی به یکبار فروش و ارائه خدمات پشتیبانی در مورد بیز ای جی رو متوقف کرد و به سراغ نرم افزار Processmaker رفت و آنرا در کنار نرم افزار اتوماسیون اداری خود به فروش رساند.

 

تا اینجای کار عملکرد بسیار پایین این شرکت در خصوص فروش و خصوصاً ارائه پشتیبانی در خصوص نرم افزار Bizagi باعث سردرگمی و بدبینی بازار نسبت به مدیریت فرایند، BPMS و سایر مواردی از این دست شده بود ولی اخیراً این شرکت در وب سایت خود مقایسه ای بین دو نرم افزار بیز ای جی و پروسس میکر انجام داده است و حتی در هنگام فروش، نرم افزار پروسس میکر را بهتر و با کیفیت تر معرفی نموده و نرم افزار بیز ای جی نسخه ۱۱ را اینگونه معرفی میکند: نسخه ۱۱ نرم افزار Bizagi برای آموزش خوب بوده اما از امنیت کافی برخوردار نیست.

 

در ادامه یک تصویر از جدول مقایسه این دو نرم افزار یعنی بیزاجی و پروسس میکر که در وب سایت این شرکت ارائه شده است را می توانید ببینید:

 

سیستم مدیریت فرایند

 

به منظور سم زدایی از ذهن مخاطبین، مدرسه مدیریت فرایند بر اساس مطالب علمی و برگرفته از مراجع بین المللی، این دو نرم افزار را بصورت واقعی مقایسه نموده است که در ادامه می توانید انرا مطالعه نمایید.

 

جالب است که این شرکت برگزاری دوره های آموزشی مدیریت فرایند و انجام پروژه هایی از این دست را نیز در برنامه خود قرار داده ولی بنگاهی که فقط به منافع مادی خود اندیشیده و بخش قابل توجهی از بازار را به دلیل عملکرد بسیار پایین در ارائه خدمات و پشتیبانی نسبت به BPMS بدبین کرده است، آیا از چنین صلاحیت و توانمندی برخوردار است؟!!

 

چطور شرکتی که محصول اصلی آن اتوماسیون اداری است و سیستم اتوماسیون اداری در تضاد با مدیریت فرایند و استانداردسازی سازمان ها است، میتواند داعیه دار مدیریت فرایند باشد؟

 

از این حیثت که چطور نسخه ۸ نرم افزار بیز ای جی که سال های سال توسط این شرکت به فروش میرفت کیفیت و امنیت خوبی داشت ولی نسخه ۱۱ نرم افزار که چندین سال بیشتر بر روی آن کار شده است حفره امنیتی دارد بگذریم، جهت روشن شدن ذهن مخاطب در خصوص کیفیت این دو نرم افزار به زبان ساده مطالبی را ارائه خواهیم نمود.

 


مقایسه نرم افزارهای Bizagi و Processmaker 

 

پیش تر نیز اشاره کرده ایم که یکی از مهم ترین شاخص های ارزیابی نرم افزارهای BPMS میزان پشتیبانی آنها از زبان استاندارد و جامع BPMN2 است.

 

این شاخص بسیار حائز اهمیت است و وقتی این شاخص را مطرح میکنیم تقریباً همه شرکت های تولید کننده BPMS ادعا میکنند که از زبان مدلسازی BPMN پشتیبانی میکنند منتها باید بدانید که استاندارد BPMN2 یک طیف است که از مجموعه ای از پترن ها و الگوها تشکیل شده است. حتی اگر هر یک از ما به این زبان مسلط نباشیم و با زبان های ابتدایی مثل فلوچارت نمودارهای فرایندی خود را ترسیم میکنیم، میتوان گفت به ۲۰-۳۰ درصد استاندارد BPMN مسلط هستیم زیرا پترن ها و الگوهای اولیه استاندارد BPMN تا حدود زیادی شبیه فلوچارت یا نمودار فعالیت موجود در UML است. از نظر این شاخص مهم نرم افزار بیز ای جی وضعیت خوبی دارد و از زبان BPMN2 به میزان قابل توجهی پشتیبانی میکند ولی نرم افزار Processmaker از این نظر امتیاز بسیار کمتری نسبت به بیز ای جی دارد.

 

برخی از علائم استاندارد BPMN که نرم افزار پروسس میکر از آنها پشتیبانی نمی کند را در ادامه می توانید مشاهده کنید:

 

  1. دروازه جامع یا مشمول (Inclusive gateway)
  2. دروازه مبتنی بر رویداد (Event based gateway)
  3. رخداد میانی مرزی متوقف کننده (interrupt boundary intermediate event)
  4. رخداد میانی مرزی غیر متوقف کننده (interrupt boundary intermediate event Non)
  5. رویداد سیگنال (Signal event)
  6. رویداد اسکالیشن (Escalation event) یا تشدید
  7. رویداد لغو (Cancel event)
  8. رویداد خطا (Error event)
  9. رویداد تمام کننده (Terminate event)
  10. رویداد قاعده یا مشروط (Rule event)
  11. رویداد جبران (Compensate event)
  12. رویداد پیام (Message event)

 

مواردی که در بالا ذکر شد جزء علائم واقعاً خوب استاندارد BPMN2 هستند.

 

یک سئوال متداول: گاهاً برخی از دوستان می گویند اگر نرم افزار BPMS از این نوتیشن ها پشتیبانی نکرد، با کد نویسی این نقص را میتوان جبران کرد. لطفا دقت کنید! اگر قرار بر کد نویسی بود اصلا چرا به سراغ نرم افزار BPMS رفتیم؟ در BPMS قرار است هر جا که لازم است و بنا به ضرورت کدنویسی است نه اینکه کدنویسی کرد تا نقص نرم افزار را پوشش داد.

 

 

مطالعه بیشتر: بهترین نرم افزار BPMS کدام است؟ 

 

کاربرپسندی و سرعت ساخت فرایند: بسیار مهم است این موضوع را درک کنید که هر کاری با نرم افزارهای BPMS انجام میشود را با کد زدن نیز میتوان انجام داد لیکن نرم افزار BPMS سرعت ساخت و تبدیل فرایندها به نرم افزار را افزایش میدهد. پس این یک شاخص مهم در بررسی نرم افزارهای BPMS محسوب میشود. اگر بخواهیم بین نرم افزار بیز ای جی و پروسس میکر از نظر این شاخص مقایسه ای داشته باشیم باید گفت تقریباً هر دو نرم افزار جزء نرم افزارهای کاربرپسند و خوش ساخت محسوب میشوند و در فرایند توسعه نرم افزار، نسبت به سایر نرم افزارهای BPMS مثل کاموندا، بونیتا، اکتیویتی، اوراکل و غیره سرعت و کاربرپسندی بالاتری دارند ولی طبق نظر بسیاری از کارشناسان نرم افزار  bizagi کاربرپسند ترین نرم افزار BPMS دنیا است و نسبت به پروسس میکر از کیفت بالاتری در این خصوص برخوردار است.

 

قابلیت ورژنینگ و مدیریت نسخ فرایندها: یکی از مهم ترین ویژگی ها و مزیت های نرم افزارهای مدیریت فرایند (BPMS) قابلیت ورژنینگ است. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت حتماً پادکست زیر را گوش کنید.

 

 

در خصوص این قابلیت باید اشاره کرد که نرم افزار Prcessmaker از قابلیت ورژنینگ برخوردار نیست ولی نرم افزار Bizagi از این قابلیت مهم برخوردار است.

 

فرم ساز: کیفیت فرم سازی که در نرم افزار Prcessmaker وجود دارد کمی از فرم ساز موجود در نرم افزار Bizagi بهتر است. البته به این نکته مهم توجه کنید که فرم ساختن و داشتن فرم ساز جزء فلسفه نرم افزارهای BPMS محسوب نمیشوند و حتی فرم سازهایی در دنیا وجود دارند که فقط وظیفه آنها فرم سازی است. شما هنگام استفاده از نرم افزار BPMS میتواند در محیطی خارج از نرم افزار، فرم های خود را ساخته و در نرم افزار BPMS آنرا به گردش در آورید ولی در کل فرم ساز پروسس میکر تا حدودی از بیز ای جی بهتر است.

 

شفافیت پایگاه داده: اینکه وقتی شما فرایندها را در نرم افزار BPMS مکانیزه میکنند، به جداول و فیلدهای اطلاعاتی که در پایگاه داده ایجاد میشود به سادگی دسترسی داشته باشید و یا حتی جداول را خودتان بصورت نرمال طراحی کنید یکی دیگر از مزیت های نرم افزار مدیریت فرایند به شمار میرود. از این حیث نرم افزار Bizagi دارای پایگاه داده شفاف بوده و امکان طراحی دیتابیس توسط توسعه دهندگان امکانپذیر است در حالیکه در نرم افزار پروسس میکر این مزیت به این سادگی وجود ندارد.

 

تعاملات فرایندی (Process Collaboration): در این زمینه، Bizagi به میزان قابل توجهی بالاتر از ProcessMaker است. تعامل فرایندها و یکپارچه نمودن آنها یکی از مهم ترین اقدامات در پروژه های مدیریت فرایند است که نرم افزاهای BPMS نیز باید قادر باشند از این نیازمندی به میزان قابل توجهی پشتیبانی نمایند.

 

به عنوان جمع بندی باید اشاره کرد که نرم افزار Bizagi جزء نرم افزارهای خوب BPMS دنیا به شمار میرود و هزینه تهیه و خرید آن بسیار بالا است لیکن در کشور ما با توجه نبود قانون کپی رایت میتوان از این نرم افزار بصورت قفل شکسته و با هزینه بسیار پایین استفاده کرد و از این جهت این یک فرصت بسیار خوب است. شرکت ها و سازمان های زیادی هستند که از نسخه قفل شکسته بیز ای جی مدت ها است که استفاده کرده و مشکلی برای آنها پیش نیامده است درست مثل همه ما که از ویندوز قفل شکسته، آفیس قفل شکسته و… استفاده میکنیم.

 

از نظر کیفیت واقعاً بیز ای جی یک سر و گردن از نرم افزار پروسس میکر بالاتر است ولی این به این معنی نیست که نرم افزار پروسس میکر بد باشد. پروسس میکر نرم افزار چابک، خوش دست و قابل کاربرد در کشور ماست که شرکت های زیادی در حال حاضر از این نرم افزار استفاده میکنند. البته باید مراقب بود در دام بنگاه های نرم افزاری سودجو گرفتار نشد زیرا با کمتر از ده میلیون تومن میتوان نرم افزار پروسس میکر را تهیه کرد در حالیکه این نرم افزار توسط برخی چندین برابر این قیمت به فروش میرسند.

 

تجربه به ما نشان داده است نرم افزار پروسس میکر برای شرکت های SME یعنی با سایز کوچک (تعداد پرسنل کمتر از ۲۰-۳۰ نفر) نرم افزار خوبی است ولی در شرکت ها و سازمان های متوسط و بزرگ بهتر است بجای آن از سایر نرم افزارهای BPMS استفاده کرد.

 

فیلم آموزش بیزاجی

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .