عضویت در کانال مدیریت فرایند
ساختار کتاب تکنیک و مدل BPMN نوشته بوروس سیلور- بخش ۲
کتاب آموزش BPMN

بعد از کتاب Fundamentals of Business Process Management به عنوان بهترین رفرنس حوزه مدیریت فرایند، کتاب BPMN_Method_and_Style نوشته بوریس سیلور دومین رفرنس عالی در حوزه مدیریت فرایند است که بصورت کاملاً تخصصی بر روی استاندارد BPMN2 صحبت میکند. 

 

در واقع کتاب Fundamentals of Business Process Management در مورد مراحل مختلف و چرخه استقرار مدیریت فرایند آموزش های بسیار کامل و با کیفیتی ارائه میکند که یکی از مراحل آن مدلسازی فرایند و بکارگیری BPMN2 است ولی کتاب تکنیک و مدل BPMN نوشته بوروس سیلور تخصصی بر روی مدلسازی فرایند با محوریت استاندارد BPMN2 است. 


این کتاب نیز توسط مدرسه مدیریت فرایند ترجمه شده و برای تهیه ان می توانید بر روی تصویر پایین کلیک کنید.

 

آموزش BPMN2


 

ادامه بخش اول ساختار کتاب تکنیک و مدل BPMN نوشته بوروس سیلور

 

بخش۳، با عنوان رویکرد تکنیک و مدل- سطح ۲،پالت شکل­ها و نمادها را بسط می­دهد. تمرکز عمدۀ آن بر رویدادها، خصوصاً «۳ رویداد بزرگ» – زمان، پیام و خطا می­باشد. نویسنده همچنین در زیرکلاس تحلیلی، سایر رویدادها بعلاوۀ انشعاب و ادغام به وسیلۀ دروازه­ها و جریان­های توالی شرطی را نیز مورد بحث قرار خواهد داد. نویسنده در رابطه با تکرار نیز با استفاده از فعالیت­های حلقه و چند نمونه­ای صحبت خواهد کرد. خواهیم دید که چگونه یک فرآیند کسب و کار معین نمی­تواند به عنوان یک مدل ­BPMN واحد مدل­سازی شود بلکه نیاز به چندین Pool ارتباطی دارد. ما بخش ۳ را با مرور قوانین BPMN، یعنی هم قوانین رسمی و هم قوانین متعلق به رویکرد مدل، به پایان خواهیم رساند و نشان خواهیم داد که چگونه از اعتبارسنجی به منظور حفظ کیفیت مدل استفاده کنید و منطق فرآیندی را به آسانی قابل ردیابی نمایید.

 

اگر شما به دنبال اطلاعات در رابطه با مدل­های کروگرافی (هم­ آوایی) یا مکالمه هستید، آن را در این کتاب پیدا نخواهید کرد. تاکنون تمایل کمی در رابطه با این پیوست از استاندارد BPMN  که بر تراکنش­های B2B تمرکز داشته است، مشاهده شده است.

 

بخش ۴ و ۵، شامل راهنمایی برای اجراکنندگان BPMN است که توجه را از نشانه ­های گرافیکی به سریالیزاسیون XML معطوف می­نماید. این بخش­ها اساساٌ مورد علاقۀ فروشندگان و توسعه ­دهندگان ابزار می­باشند، اما تحلیل­گران و معماران کسب و کار نیز آن را مفید خواهند یافت.

 

در بخش ۴، که با BPMN غیرقابل اجرا سروکار دارد، نویسنده در رابطه با متامدل BPMN 2.0 و نمایش آن در اسکیمای XML صحبت کرده است و بر سریالیزاسیون XML مناسبِ متعلق به عناصر فرآیندی در زیرکلاس تطبیقی مدل­سازی فرآیند که شامل جریان داده می­شود، تمرکز کرده است. ما خواهیم دید که چگونه مدل­های گرافیکی به مدل­های معنایی مرتبط می­شوند و چگونه مدل­های سلسله مراتبی چند صفحه­ای تعریف می­شوند. همچنین نگاهی خواهیم داشت بر اینکه چگونه به زیرفرآیندها و فعالیت­های قابل استفادۀ مجدد که از فایل­های BPMN مستقل ایمپورت شده ­اند، رجوع کنیم و اینکه اهمیت targetNamespace متعلق به مدل­ها چقدر است.

 

بخش ۴ همچنین پروفایل BPMN-I را نیز شرح می­دهد، یعنی یک مجموعه از قوانین مورد نظر به منظور امکان­پذیر کردن تبادل مدل­های غیرقابل اجرا. آنجا که استاندارد BPMN 2.0 روش­های مختلفی را برای سریالیزه کردن یک نمودار معین مجاز می­دارد، BPMN-I سعی در محدود کردن آن به یک روش دارد.

 

بخش ۵، با عنوان BPMN قابل اجرا، در رابطه با اینکه اطلاعات مربوط به اجرا، به خصوص داده­ های فرآیندی، چگونه در مدل­های BPMN قابل اجرا تعریف، ارجاع و نگاشت خواهد شد صحبت می­شود. نویسنده در رابطه با مفاهیم BPMN متعلق به خدمات، پیام­ها و رویدادها در یک محتوای مربوط به اجرا صحبت می­کند و خواهیم دید که چگونه تخصیص اجراکننده در فعالیت­های انسانی مدل­سازی می­شود.

 

کتاب با بحثی تحت عنوان BPMN قابل اجرا در عمل به پایان می­رسد و مثال­هایی از نرم­ افزار متن باز بونیتا نشان داده می­شود.  در نهایت، در رابطه با همسویی طراحی قابل اجرا با بکارگیری متد تکنیک و مدل BPMN به همراه راهنمایی برای توسعه­ دهندگان ابزار در رابطه با چگونگی ارائۀ عناصری متعلق به آن پکیج همسوسازی، صحبت خواهد شد.

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .