عضویت در کانال مدیریت فرایند
چرا متخصصین مدیریت فرایند باید تحلیل کسب و کار یاد بگیرند؟
مدیریت فرایند و تحلیل کسب و کار

متخصصین مدیریت فرایند در یادگیری و اجرای تحلیل کسب و کار یک گام از بقیه جلوتر هستند. در این نوشته می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا متخصصین مدیریت فرایند باید تحلیل کسب و کار یاد بگیرند؟

 

در ابتدا توجه نمایید که در فصل یازدهم استاندارد BABOK تعدادی دیدگاه یا چشم انداز ارائه شده است که عبارتند از:

 

در واقع دیدگاه ­ها انواع ابتکاراتی هستند که تحلیلگر کسب و کار بر اساس آنها اقدام به ارائه راه­ حل می­ نماید. یعنی به منظور رفع مشکلات یا دستیابی به فرصت های شناسایی شده راه حل هایی ارائه می شود که میتواند شامل یک یا چند مورد از دیدگاه های مورد اشاره باشد. به عبارت ساده تر برای هر سازمان یا کسب و کاری تعدادی مشکل ایجاد می شود یا فرصت هایی وجود دارد که وظیفه تحلیلگر کسب و کار شناسایی این مشکلات و فرصت ها از طریق ذینفعان و ارائه راه حل متناسب با مشکلات یا فرصت های مذکور با ایجاد بالاترین ارزش برای ذینفعان است.

 

حال باید برای رفع مشکل یا دست یابی به فرصت شناسایی شده راه حلی ارائه شود. این راه حل می تواند از جنس هر یک از دیدگاه های مورد اشاره در بالا باشد یا از ترکیبی از دیدگاه ها باشد.

 

البته چنین ادعایی وجود ندارد که این پنج دیدگاه تنها دیدگاه­ های مرتبط با تحلیل کسب و کار هستند. دیدگاه ­هایی که در راهنمای BABOK بررسی می­شوند، تعدادی از رایج­ ترین دیدگاه­ های تحلیل کسب و کار در زمان نگارش محسوب می­شوند.

 

پس در واقع می توان چنین نتیجه گیری کرد که یکی از راه حل هایی که به منظور حل مشکلات شناسایی شده در تحلیل کسب و کار ارائه می شود، مدیریت فرایندهای کسب و کار است.

 

در ادامه بخش هایی از فصل یازده کتاب تحلیل کسب و کار (استاندارد BABOK) که مربوط به دیدگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار است را می توانید بخوانید.

 

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) یک حوزه مدیریتی است و شامل مجموعه­ ای از تکنیک­ های توانمندسازی است که:

  • بر روی چگونگی اجرای فعالیت ­ها توسط سازمان در راستای خلق ارزش برای مشتریان و ذینفعان در سرتاسر نواحی کارکردی چندگانه تمرکز دارد.
  • به دنبال دستیابی به دیدگاهی در مورد ارزش است که تمامی سازمان را با یکدیگر همراستا و یکپارچه سازد.
  • سازمان را از طریق یک لنز فرآیند-محور مورد مشاهده قرار می­دهد.

 

تحلیلگران کسب و کار فعال در زمینه مدیریت فرآیندهای کسب و کار ممکن است یک فرآیند منفرد با گستره­ای محدود یا تمامی فرآیندهای درون سازمان را مورد توجه قرار دهند. تحلیلگران کسب و کار بطور مکرر بر روی چگونگی امکان تغییر فرآیندهای یک سازمان به منظور بهبود عملکرد آنها و برآورده ساختن اهداف سازمان تمرکز می­کنند.

 

مدیریت فرآیندهای کسب و کار بطور معمول شامل فعالیت­ های زیر است:

  • طراحی
  • مدلسازی
  • اجرا و پایش
  • بهینه­ سازی

 

هدف از مدیریت فرآیندهای کسب و کار اطمینان از بهبود خلق ارزش از طریق اجرای فرآیندهای سازمان است. یک طرح همه جانبه مدیریت فرآیندهای کسب و کار می­تواند تمامی سازمان را به یکدیگر متصل کند.

یک طرح مبتکرانه منفرد می­تواند از طریق فراهم نمودن بینشی در مورد فرآیندهای سازمان، موجب افزایش میزان فرآیند-محور شدن آن شود. فرآیندهای یک سازمان مشخص می­کنند که در آن سازمان چه کارهایی و چگونه انجام می­شوند. بهره­ مندی از یک آگاهی همه جانبه در مورد فرآیندهای یک سازمان به ذینفعان آن اجازه می­دهد که جهت برآورده ساختن نیازهای سازمان و مشتریان به هماهنگی و سازگاری لازم دست پیدا کنند.

 

همانطور که در این مطلب مشاهده کردید، راه حل و سولوشن در تحلیل کسب و کار در ۵ کانال و محور قابل ارائه هستند که یکی از مهم ترین آنها مدیریت فرایند است. مدیریت فرایند بر خلاف دیدگاهی مثل فناوری اطلاعات که اکثرا نسبت به آن آگاهی هایی دارند، یک حوزه تخصصی است و اینطور نیست که هر شخصی در این زمینه صاحب نظر و تخصص باشد. در نتیجه متخصصین مدیریت فرایند با یادگیری تحلیل کسب و کار نسبت به سایر افرادی که تحلیل کسب و کار فرا می گیرند، از یک مزیت رقابتی فوق العاده برخوردار خواهند بود.

 

البته هر شخصی با هر سمت و پست سازمانی میتواند در نقش تحلیلگر کسب و کار ظاهر شود ولی قطعاً امکان ارائه راه حل با محوریت مدیریت فرایند کاری نیست که از عهده هر کسی بر بیاید.

 

در دوره تحلیل کسب و کار به شما آموزش می دهیم که تحلیلگر کسب و کار چه وظایف و نقش هایی باید ایفا نمایید.


فایل صوتی

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .