عضویت در کانال مدیریت فرایند
یک روش عالی برای طراحی مجدد فرایندها- چهارضلعی شیطانی
طراحی مجدد فرایندها

سوال هنگام طراحی مجددِ یک فرایند، دقیقاً میخواهیم به چه چیزی برسیم؟ چارچوبی که به پاسخِ این سوال کمک میکند چهارضلعی شیطانی است.

مرحله پس از تحلیل فرآیندها، بازطراحی است. قبل از توضیح چگونگی طراحی مجدد، اجازه دهید به این موضوع بپردازیم که اصلاً چرا تمرکز دوباره روی فرایندهای کسب ­وکار (بازطراحی فرایندها) مفید است. به یادآورید که فرایندکسب­ وکار، محصولات یا خدمات ِخاصی را برای ارائه به مشتریان ایجاد و سپس ارائه می­کند. اگر کسی بخواهد کیفیت چنین محصول یا خدمتی را از دید مشتری بهبود دهد، مسلماً بهترین روش برای انجام این کار بهبود فرایند کسب­ وکار است. برای مثال اگر بعضی از مواقع مشتریان دوست داشته باشند که از خدماتی که از شرکت خریداری کرده­ اند، زودتر از زمان تحویلِ آن استفاده کنند، منطقی است به فکر ساده­ سازی فرایند کسب­ وکار مورد بحث باشید. بدین ترتیب، یک سازمان مشتری-محور در واقع یک سازمان فرایند-محوراست. شیوهِ طراحی مجدد فرایندهای کسب­ وکار، درباره بهبود کیفیت محصول و خدمات، از طریق فکر کردن و سازماندهی مجدد فرایندهای کسب­ وکار است.

 

طراحی مجدد فرایند کسب ­وکار، اول از همه درگیر تغییر خود فرایند کسب­وکار است و نمای رفتاری و عملکردی آن را دربر می­گیرد. با این وجود، طراحی مجدد فرایند تغیراتی را نیز دربرمی­گیرد که از طرفی اثر متقابل روی فرایند دارند و از طرف دیگر روی سازمان یا حتی محیط خارجی آن که فرایند در آن قرار گرفته، اطلاعات و تکنولوژی که بکار گرفته، همچنین محصولاتی که به مشتری ارائه می­دهد تأثیر دارند. این یک روش جامع برای طراحی مجدد فرایند است اما بعضی از فعالیت­ها را دربر نمی­گیرد. برای مثال، روش آموزش افراد برای انجام بهینه فعالیت­های جدید که در قبال آن مسئول هستند، خارج از محدوده است.

 

طراحی مجدد یا باز طراحی فرایندها یک رویکرد نظام­ مند نیست بلکه یک فعالیت مبتنی بر خلاقیت بوده و هرگونه تغییر جزئی یا کلی قابل قبول در فرایند موجود به شمار می­رود. بازطراحی فرآیندها در دوحالت انجام می­شود:

  • وقتی فرآیند از ابتدا خوب طراحی نشده است.
  • وقتی که فرآیند از ابتدا خوب طراحی شده ‌است اما گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و یا تغییرات ایجاد شده در ساز وکار قانونی، نیاز به بازطراحی فرآیند در جهت بهبود آن را به وجود آورده است.

 

به منظور طراحی مجدد فرایندها روش­ها و تکنیک­های مختلفی وجود دارد ولی یکی از بهترین تکنیک­هایی که در بازطراحی فرایند می­توان از آن بهره جست، تکنیک ۴ ضلعی شیطانی است.

 

این چارچوب مبتنی بر چهار بعد عملکردی است که عبارتند از: زمان، هزینه، کیفیت و انعطاف­پذیری هستند. در حالت ایده­ آل، طراحی مجدد فرایند کسب­ وکار زمان لازم برای رسیدگی به یک نمونه را کاهش می­ دهد، هزینه لازم برای اجرای فرایند را کاهش می­دهد، کیفیت خدمات ارائه شده را بهبود می­ بخشد و توانایی فرایند کسب ­وکار را برای مقابله با تغییرات افزایش می­دهد. ویژگی جالب این چارچوب این است که بیان می­­کند چگونه بهبود فرایند در یک بعد، ممکن است اثر تضعیف کننده­ بر بعد دیگری داشته باشد.

 

به عنوان مثال ممکن است شخصی برای بهبود کیفیتِ خدماتِ ارائه شده در فرایند کسب­ وکار تصمیم بگیرد فعالیت اصلاحی به فرایند اضافه کند. این تصمیم ممکن است روی ارائه به موقع خدمات اثر معکوسی داشته باشد. نام چارچوب به معامله­ هایی اشاره دارد که گاهی اوقات باید انجام شوند. آگاهی از این معاملات برای طراحی مجدد کارایی فرایند، مهم است.

 

بهبود و طراحی مجدد فرایندها

 

درحالی‌که به طور کلی، ابعاد عملکرد چهارضلعی شیطانی برای تفکر درباره اثرات مطلوب طراحی مجدد فرایند کسب­وکار کاربرد دارد، این چارچوب همچنین برای تفکر درباره روش­های رایج بهبود فرایند نیز مفید است. ما هنگام برخورد با انواع مختلف روش­های طراحی مجدد فرایند توجه بیشتری به این موضوع خواهیم داشت سپس به­عنوان ابتکارات طراحی مجدد به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

در ادامه به منظور بهبود و بازطراحی فرایندها، ابتکاراتی را می­توان در نظر گرفت که برخی از مهم­ترین آنها عبارتند از:

  • ابتکارات مبتنی بر مشتری
  • ابتکارهای مبنتی بر فرآیندهای کسب و کار
  • ابتکارهای مبتنی بر کارکنان سازمان
  • ابتکارهای مبتنی بر اطلاعات
  • ابتکارهای مبتنی بر تکنولوژی
  • ابتکارهای مبتنی بر محیط خارجی

 

هر یک از این ابتکارات دارای یک سری زیرمجموعه است. مثلاً جابجایی کنترل به سمت مشتری و کاهش تماس با مشتری دو نمونه از زیر ابتکارات مبتنی بر مشتری است. در کل حدود ۳۰ ابتکار برای بهبود فرایندها وجود دارد.

به عنوان مثال ابتکار جابه جایی کنترل سمت مشتری را در نظر بگیرید. تاثیری که این ابتکار بر روی هر یک از ابعاد چهارگانه دارد به قرار زیر است:

  • زمان: (۰)
  • هزینه: (-)
  • کیفیت: (+)
  • انعطاف پذیری: (۰)

 

یا ابتکار کاهش تماس با مشتری که یک فعالیت وقت­گیر است و به خصوص وقتی که اطلاعات با روش‌های ابتدایی و کاغذبازی جابجا می‌شوند، بر چهار بعد مورد نظر تاثیرات زیر را خواهد داشت:

  • زمان: (+)
  • هزینه: (-)
  • کیفیت: (+)
  • انعطاف پذیری: (۰)

 


طراحی مجدد فرایند ابتکاری

در این قسمت درخصوص مراحل اصلی روش طراحی مجدد ابتکاری بحث خواهیم کرد. ابتدا خلاصه مراحل را شرح داده و سپس به جزئیات بیشتر طراحی مجدد ابتکاری که قبلاً اشاره شد می­پردازیم.

 

شروع: در مرحله اول پروژه طراحی مجدد تنظیم می­شود. اقدامات سازمانی مختلفی وجود دارد که باید انجام شوند مانند: تعیین تیم پروژه اما از نظر فنی مهمترین اهداف عبارتند از: (الف) درک وضعیت موجود (as-is) و (ب) تعیین اهداف عملکردی برای پروژه طراحی مجدد.

 

برای قسمت (الف) تکنیک­های مورد بحث در جلد اول کتاب، فصل­های ۳ و ۴ مفید هستند. به ­طور مشابه تکنیک­های تحلیل که در فصل­های ۲ و ۳ کتاب حاضر توضیح داده شد، برای فهم موضوعات مربوط به عملکرد، گلوگاه­ها و فرصت­هایِ بهبود مفیدند. برای دستیابی به تصویری واضح­تر از قسمت (ب) چارچوب شیطانی که در این فصل مورد بحث قرار گرفت عالی است.

 

طراحی: این مرحله با توجه به نتایج مرحله اول، از یک لیست مشخص از ابتکارات طراحی مجدد برای تعیین فعالیت­ های بهبود بالقوه در فرایندهای موجود استفاده می­کند. برای هر یک از ابتکاراتی که در نظر گرفته می­شود، لازم است تعیین شود که آیا این ابتکار اصلاً کاربردی هست یا نه و اگر کاربردی باشد، این ابتکار مطلوب است یا خیر؟

 

به­ کارگیری ابتکارات طراحی مجدد، در صورتی مطلوب است که در دستیابی به بهبود عملکرد بهتر فرایندِ مورد نظر کمک کنند. پس از درنظر گرفتن هر یک از ابتکارات طراحی مجدد، منطقی است که ببینیم کدام­ یک از ابتکاراتِ مطلوب و کاربردی می­توانند در یک دسته­ ایجاد شوند. درحالی‌که ممکن است بکارگیری بعضی از ابتکارات در کنار یکدیگر منطقی باشد، برای بعضی دیگر اینگونه نیست. برای مثال اگر شما تصمیم داشته باشید فعالیت­ خاصی را مکانیزه کنید، توانمندسازی منابعی که این فعالیت­ها را انجام می­دادند، منطقی نیست.

 

بدین ترتیب می­توان مجموعه ­ای از سناریوها را تولید کرد که هر کدام توصیف می­کنند کدام یک از ابتکارات طراحی مجدد در این سناریود کاربردی است و مهم­تر این‌که چگونه انجام می­شوند. برای مثال اگر از ابتکار مکانیزه کردن برای یک فعالیت استفاده می­شود، لازم است تعیین کنیم کدام یک از فعالیت­ها در معرض آن قرار دارند. بنابراین سناریوها باید به­ عنوان گزینه­ هایی برای فرایند طراحی مجدد در نظر گرفته شوند.

 

ارزیابی: در این مرحله سناریوهای طراحی مجددِ مختلفی که در مرحله قبل ایجاد شده­ اند، ارزیابی خواهند شد. این ارزیابی می­تواند به روش کیفی انجام شود، به عنوان مثال استفاده از تکنیک­های فصل ۲ یا به روش کمی مانند تکنیک­های فصل ۳

 

در بسیاری از موقعیت­های عملی، ترکیبی از این دو روش مورد استفاده قرار می­گیرد که گروهی از کارشناسان جذابیت سناریوهای مختلف را مورد بررسی قرار داده و سپس از مطالعات شبیه ­سازی برای تأیید انتخاب یک سناریوی خاص که بیشتر توسعه داده شده استفاده می­کنند.

 

همچنین ممکن است نتیجه مرحله ارزیابی این باشد که هیچکدام از سناریوها برای ایجاد بهبود عملکرد فرایند، به اندازه کافی جذاب یا حتی به اندازه کافی قدرتمند نیستند. بسته به نتیجه تحقیق ممکن است تصمیم گرفته شود که اهداف تعدیل شوند، به مرحله طراحی برگشته و یا پروژه طراحی مجدد رها شود.

 

در اینجا مراحل به ­صورت جداگانه توضیح داده شد، اما در عمل آن‌ها با روش ­های تکرارپذیر و دارای همپوشانی اجرا می­شوند. هم ­اکنون روی بحث روش طراحی مجدد ابتکاری متمرکز خواهیم شد.

 

ادامه دارد …

 

این مطلب برگرفته از فصل هشتم کتاب اصول و مبانی مدیریت فرایند (Fundamentals of Business Process Management) است.

 

کتاب BPM

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .