عضویت در کانال مدیریت فرایند
ترجمه بخش های از کتاب مدیریت فرایند پاول هارمون
کتاب مدیریت فرایند پاول هارمون

ترجمه Business process change a business process management guide for managers and process professionals مدتی است شروع شده و به زودی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 

در این کتاب فوق العاده به مطالب زیر پرداخته شده است:

  • استراتژی، زنجیره ارزش، ابتکارات تجاری و مزیت رقابتی
  • سازمان خود را درک کنید
  • معماری کسب و کار
  • ارزیابی عملکرد فرایندها
  • مدیریت فرایند
  • یک گروه مدیریت فرآیند تجاری در سطح اجرایی
  • درک و دسته بندی فرایندها
  • مدلسازی فرایندهای کسب وکار
  • مدیریت و اندازگیزی یک فرآیند بخصوص کسب و کار
  • بهبود فزاینده با روش های Lean و Six Sigma
  • یک روش جامع طراحی مجدد
  • مطالعه موردی شرکت اتومبیل کرایه‏ ای
  • ابزارهای نرم افزاری برای کار در حوزه فرآیند کسب و کار
  • طراحی مجدد مبتنی بر برنامه ریزی منابع سازمانی
  • تغییر فرآیند مبتنی بر هوش مصنوعی
  • آینده تجارت مدیریت فرآیند

 

در ادامه می توانید بخش هایی از این کتاب را مطالعه نمایید.


بخش اول: نگرانی های کل سازمان

استراتژی، زنجیره ارزش، ابتکارات تجاری و مزیت رقابتی

در این فصل، ما می خواهیم برخی از روشهای تفکر و اصطلاحات مدیران در مورد سازمان‏هایشان را مورد بحث قرار دهیم. درک این موضوعات و مفاهیم برای مدیران فرآیند و دست اندرکاران این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در نهایت از آنها انتظار می‏رود که معماری و فرایندهای کسب و کار را که از استراتژی‏ها، اهداف و ابتکارات توسعه یافته که توسط مدیران پشتیبانی می‏شود را توسعه دهند.

 

سازمان خود را درک کنید

در این فصل یک نمای کلی بر انواع مختلف فرآیند کسب و کار که شرکت ها در سطوح مختلف خود با آن سرو کار دارند، ایجاد خواهیم کرد. شرکتها از طرق مختلف اقدام به شروع فعالیتها در سطوح سازمانی میکنند. بعنوان مثال برخی، از روش BSC (کارت امتیازی متوازن) به منظور کمک به هم سویی اهداف شرکت‏ها و ارزیابی مدیران استفاده می کنند.

 

معماری کسب و کار

اصطلاح “معماری کسب و کار” می تواند بسیار گیج کننده باشد. در اواخر دهه ۱۹۷۰ ، هنگامی که گری راملر (Geary Rummler) برای اولین بار شروع به برگزاری دوره هایی در خصوص چگونگی بهبود عملکرد شرکت نمود، او با همکاری تیمی از مدیران ارشد به منظور تحلیل مشکلات شرکت‏ها، در ابتدا چیزی طراحی کرد که آنرا “نقشه روابط” نامید و ما اکنون آن را نمودار سازمانی می نامیم.

 

ارزیابی عملکرد فرآیندها

این فصل بر اندازه گیری عملکرد فرآیند در سازمان تمرکز دارد. هر سازمانی به نوعی عملکرد خود را پیگیری می کند. برخی از آنها دارای سیستم های بسیار دقیق عملکرد اندازه گیری هستند که به آنها این امکان را می دهد که زمان واقعی انجام فعالیت های خود را تعیین کنند، در حالی که در اکثر روش های اندازه گیری و پیگیری فعالیت ها، که روش های متنوعی را دنبال می کنند، در پایان هر هفته یا ماه بررسی فعالیت ها انجام میشود.

 

مدیریت فرآیند

مدیران برای رسیدن به اهدافشان کارهای دیگران را برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل می کنند. در این کتاب دو مفهوم در مورد مدیریت فرآیند وجود دارد که در خصوص آنها بحث خواهیم کرد. مدیریت فرآیند را همراه با چگونگی درک مدیران ارشد از اهداف و فعالیتهای سازمان، در نظر خواهیم گرفت و به طور جداگانه، در مورد میزان تأثیر فعالیت های مدیران در موفقیت بخش خاصی از فرآیندهای کسب و کار بحث خواهیم کرد.

 

یک گروه مدیریت فرآیند در سطح اجرایی

این فصل به انواع فعالیت هایی که ممکن است یک گروه BPM سازمانی مدیریت کند، متمرکز خواهد شد. سپس بررسی خواهیم کرد که چگونه Boeing Global Mobility Systems (GMS) یک کسب وکار کامل را از طریق فرایندها سازماندهی کرده است و خواهیم دید که چگونه گروه مدیریت فرآیند در Boeing GMS نقش اصلی و هماهنگ کننده را بازی می کند.

 


بخش دوم: ارتباطات سطوح فرآیندها

در قسمت دوم، آنچه را که در تجزیه و تحلیل فرآیندها و انجام پروژه های طراحی مجدد و بهبود فرآیند دخیل است  بررسی خواهیم کرد.

 

درک و دسته بندی مشکلات فرآیند

این فصل ماهیت مشکلات فرآیند کسب و کار را مورد بررسی قرار میدهد و چند رویکرد هوشمندانه برای دستیابی به طراحی مجدد فرآیند یا پروژه بهبود پیشنهاد میدهد. ما با یک بحث کلی به منظور ایجاد واژگان مشترک در مورد ماهیت فرایندها شروع می کنیم و سپس به بررسی ماهیت مشکلات فرایندی می پردازیم که گاها تیم ها با آن روبرو می شوند. در پایان با بررسی تکنیک های مربوط به دسته بندی مشکلات این مبحث را به پایان می رسانیم.

 

مدلسازی فرایندهای کسب وکار

در فصل چهارم این موضوع که چگونه می توانیم تمام فرایندهای سطوح بالای یک سازمان را مدلسازی کرد و آن اطلاعات را به عنوان معماری فرآیند ذخیره نمود، مورد بررسی قرار خواهدگرفت. هنگامی که سازمانی معماری فرآیند کسب و کار را ترسیم می‏کند، پس از آن، هر پروژه تغییر فرآیند به مبحث تعریف مجدد یا به مشکل انداختن ساختار معماری فرآیند کسب و کار تبدیل می شود.

در واقع در این مرحله قصد داریم فرآیندهایی را که در نمودار دسته بندی در فصل قبل نشان داده ایم، عمیق تر بررسی کنیم. قبل از رسیدن به رسم نمودار متداول دو نوع دیگر از مشکلات که در تجزیه و تحلیل فرآیند مورد توجه می‏باشد را بررسی می کنیم.

 

مدلسازی فعالیت‏ها

در این فصل، بر روی فعالیت‏ها و نحوه تحلیل آنها تمرکز خواهیم کرد. اصطلاح فعالیت در آخرین نسخه از (۲BPMN) می تواند یکی از این دو معنی را داشته باشد. از طرفی یک اصطلاح عمومی به کار رفته در هر فرآیند می‏باشد. بنابراین همیشه میتوان گفت، فرآیند از مجموعه ای از فعالیتها تشکیل شده است. به تعبیری دیگر، فعالیت یا وظیفه تجزیه ناپذیر به کوچکترین فرایندهایی اشاره دارد که ما برای تجزیه و تحلیل هر مدلسازی، انتخاب می‏کنیم. تجزیه و تحلیل سطح فعالیت دقیق ترین تحلیلی است که ما انجام می‏دهیم.

 

مدیریت و اندازه گیری یک فرآیند بخصوص کسب و کار

در این فصل می‏خواهیم میزان تاثیر مدیریت یک فرآیند بخصوص کسب و کار بر عملکرد فرآیند را بررسی کنیم. در فصل ۵ برخی از مشکلاتی را که شرکت‏ها در سازماندهی مدیریت فرآیند با آن روبرو هستند مورد بحث و بررسی قرار دادیم. در فصل ۶ برخی از مشکلات شرکت‏هایی که سعی در ایجاد یک سیستم اندازه گیری عملکرد یک دست دارند را مورد بررسی قرار می دهیم.

در فصل ۱۰ درباره انواع مشکلاتی که تحلیلگران هنگام تلاش برای بهبود فعالیت های بخصوص برمی‏خورند صحبت خواهیم کرد و چندین مشکل که ناشی از نحوه تعامل سرپرستان و مدیران میانی با کارکنانی که در تلاش برای انجام فعالیت های بخصوص هستند را شرح دادیم. در اینجا می خواهیم بررسی کنیم که چگونه یک تیم طراحی مجدد فرآیند، ممکن است تجزیه و تحلیل مدیریت یک فرآیند کسب و کار را انجام دهد و چه تغییراتی را ممکن است برای بهبود یک فرآیند توصیه کند.

 

بهبود فزاینده با روش های Lean و Six Sigma

بسیاری از شرکتها با استفاده از Lean ، Six Sigma یا ترکیبی از این دو، بهبود مداوم فرآیند را هدف خود قرار می دهند. به معنای دقیق تر هر دو روش Lean و Six Sigma روشهایی مناسب برای تغییر فرایندها هستند و یا به تعبیر دیگر روش بهبود فرایند می‏باشند که در این فصل به شرح آنها خواهیم پرداخت.

به معنای کلی، Lean نامی است که از زیر مجموعه ایده‏های حاصل از سیستم تولید تویوتا (TPS) مشتق شده است و شش زیگما حرکتی است که هدف آن آگاه کردن همه کارکنان از ارزش بهبود فرایند می‏باشد و ساختار سازمانی را به سوی حمایت از بهبود مستمر سوق میدهد. بررسی تمام جنبه های Lean یا Sig Sigma در یک فصل کار دشواری است اما تلاش می‏شود فعالیت‏های یک مدیر و تیمی از کارمندان که به منظور بهبود تدریجی فرآیند از Lean یا Six Sigma استفاده می‏کنند را شرح دهیم.

 

یک روش جامع طراحی مجدد

در این فصل مروری بر چگونگی تجزیه و تحلیل، مدیریت پروژه، مدیریت تغییر و ارتباطات خواهیم داشت و به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه باید همه اینها در هم تنیده شوند تا نتیجه مطلوب حاصل شود. بدیهی است که هیچ پروژه واقعی به تمام تکنیک‏هایی که در این کتا

ب در نظر گرفته‏ایم، نیاز ندارد. در اینجا ما به سادگی موردی را انتخاب کرده‏ایم که در آن بسیاری از تکنیک‏هایی را که ممکن است یک تیم طراحی مجدد فرآیند به آنها نیاز داشته باشد نشان می‏دهد.

 

مطالعه موردی شرکت اتومبیل کرایه‏ ای

مطالعه موردی شرکت اتومبیل کرایه‏ای فرضی است. ما نمی خواهیم مشکلات مربوط به مشتری خاص را توصیف کنیم. از طرفی دیگر، قصد داشتیم موردی را بررسی کنیم که به ما اجازه دهد طیف گسترده‏ای از تکنیک‏های طراحی مجدد فرآیند را که در کتاب مورد بحث قرار گرفته است را پوشش دهیم.


بخش سوم: نگرانی های سطح اجرا

در این بخش سوم  برخی از مواردی را که شرکت‏های امروزی هنگام اقدام برای اجرای تغییرات فرایند با آن روبرو هستند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

ابزارهای نرم افزاری برای کار در حوزه فرآیند کسب و کار

این فصل به طور خلاصه طیف وسیعی از ابزارهای مورد استفاده در مدیریت فرآیند کسب و کار را شرح می دهیم. نحوه انتخاب ابزار را نشان می دهیم و توضیح خواهیم داد چگونه ابزارهای مدل سازی می تواند در تجزیه و تحلیل و متوقف نمودن مشکلات فرآیند کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد.

 

طراحی مجدد مبتنی بر برنامه ریزی منابع سازمانی

در دهه ۱۹۹۰ بسیاری از شرکت‏ها برنامه‏های آماده ERP را از شرکت‏های مختلف خریداری کردند، از جمله SAP ، PeopleSoft ، Baan ، J.D. Edwards و Oracle. در ابتدا توسعه دهندگان این نرم افزارها بر این موضوع تأکید داشتند که برنامه‏های آنها تنها فعالیت های متداول بخصوصی را که شرکت‏ها با آن سر و کار دارند مانند: برنامه‏های حسابداری، دفتر دارایی، منابع انسانی، تامینت و تدارکات، نگهداری و تعمیرات و… را انجام می دهد.

بعدها با توجه به علاقه گسترده شرکت‏ها در خصوص بهبود روند کسب و کار، موضع خود را تغییر دادند و الگوهایی را ایجاد کردند که در آن گروه‏ هایی از مدل‏ها مرتبط می‏توانستند به یکدیگر متصل شوند و فرایندهای کسب و کار را ایجاد کنند. در راستای این تغییرات، شرکت‏ها به این برنامه‏ها با عنوان برنامه های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) روی آوردند و اخیراً برخی از توسعه دهندگان، برنامه‏هایی با عنوان مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و سیستم های مدیریت فرایند کسب و کار را به آنها اضافه کرده‏اند. در واقع توسعه دهندگان این نرم افزارها سطح جدیدی از نرم افزار ادغام فعالیت‏های سازمانی یا چرخه گردش کار را معرفی کردند که به شرکت‏ها این امکان را می‏دهد تا جریان گردش کار را از یک مدل ERP به مدل دیگر مشخص یا اصلاح کنند.

 

تغییر فرآیند مبتنی بر هوش مصنوعی

دنیای تجارت به سرعت در حال تغییر است. هر سال فناوری های جدید معرفی می شوند، سلیقه های جدید در بین مصرف کنندگان رواج پیدا میکند و مدل‏های جدید کسب و کار توسعه می‏یابد و تمام صنایع را به چالش می‏کشد تا راه حل هایی برای مشکلات ایجاد شده ارائه دهند. سازمان‏ها برای تطبیق با این تغییرات دائما باید به تغییر فرآیندهای کسب و کار خود ادامه دهند. اگر مجبور باشم یکی از تغییرات تکنولوژی را انتخاب کنم که توانایی تاثیر گذاری بسیار عظیمی در چند سال آینده در حوزه کاری مدیریت فرآیند داشته باشد، قطعا استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی (AI) را انتخاب خواهم کرد. من معتقدم که کسب و کار و ماهیت کار انسان به آرامی اما عمیقاً تغییر خواهد کرد زیرا شرکت ها و مصرف کنندگان از تکنیک‏های هوش مصنوعی را هر روز بیشتر از روز قبل در فرآیندهای خود استفاده می‏کنند. در این فصل می خواهم هوش مصنوعی را تعریف کنیم و برخی از روش های تغییر فرآیند با استفاده از این تکنولوژی مورد بررسی قرار دهیم.

 

آینده مدیریت فرآیند

آینده مدیریت فرآیند، هوش مصنوعی خواهد بود و آن را برای هر چه بیشتر خود کار کردن فرایندها به کار خواهند گرفت و همچنین بسیار فراتر از آنچه تاکنون بدست آورده‏ایم، از آن استفاده خواهد شد. در این فصل می‏خواهم بر پیشرفت‏های ممکن در آینده مدیریت فرآیند نگاهی بیاندازیم و سپس موضوعات اصلی این کتاب را مرور خواهیم کرد.

 

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .