عضویت در کانال مدیریت فرایند
OKR چیست؟
OKR چیست؟

اصطلاح “OKR” به صورت “اهداف و نتایج کلیدی” (Objectives and Key Results) تعریف می شود. OKR یک نوع ابزار برای تعیین اهدافی مشترک است که توسط تیم ها و افراد برای تعیین اهداف چالش برانگیز و بلند پروازانه که نتایجی قابل اندازه گیری دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. OKR ها همان/ نحوه پیگیری پیشرفت، ایجاد همسویی در سازمان و تشویق مشارکت در مورد یکسری اهداف قابل اندازه گیری می باشند.

 

فارغ از اینکه در مورد عملیات اداری، مهندسی نرم افزار، سازمان های غیرانتفاعی یا موارد دیگر صحبت کنید، OKR ها برای تعیین اهداف در بسیاری از سطوح شرکت به شکل مشابهی عمل می کنند. در عین حالOKR ها می توانند برای دستیابی به اهداف شخصی نیز به کار گرفته شوند و حتی افراد می توانند از آنها برای انجام کارها در مکانهایی استفاده کنند که رهبران ارشد از آنها استفاده نمی کنند.

 

یک هدف صرفاً همان چیزی است که باید محقق شود، نه بیشتر و نه کمتر. وقتی اهداف را تعریف می کنیم، قابل توجه، ملموس، عمل محور و (در حالت ایده آل) الهام بخش می گردند. هنگامی که اهداف به درستی طراحی و به کار گرفته شوند، همانند یک واکسن علیه تفکر گنگ و مبهم و اقدامات نامشخص عمل می نمایند.

 

نتایج کلیدی یا KR ها نوعی محک و نظارت بر چگونگی رسیدن به اهداف هستند. KR های موثر، نتایجی هستند که مشخص، دارای مهلت معین و محدود، تهاجمی و در عین حال واقع بینانه باشند. در این میان مهمترین نکته این است که آنها قابل اندازه گیری و قابل تأیید هستند. یعنی شما یا نیازهای یک نتیجه کلیدی را برآورده می کنید و یا این کار را نمی کنید. حد بینابین و منطقه خاکستری موجود نبوده و هیچ جای شک و تردیدی وجود نخواهد داشت. در پایان دوره تعیین شده که به طور معمول یک چهارم کل دوره است، بررسی های منظمی انجام می دهیم و نتایج کلیدی را از لحاظ اینکه برآورده شده اند یا خیر، درجه بندی می نماییم.

 

در مواردی که با یک هدف طولانی مدت سر و کار داشته باشیم، یعنی هدفی که دستیابی به آن به اندازه یک سال یا بیشتر طول بکشد، با پیشرفت کار نتایج کلیدی تکامل می یابند. پس از تکمیل همه کارها، هدف لزوماً محقق خواهد شد.

 

 OKR چیست؟

 

دوئر کسی بود که نام “OKRs” را ساخته و در فرهنگ لغتی با نام خودش جمع آوری کرد. مشهورترین داستان درباره OKR ها، معرفی فلسفه دوئر به بنیانگذاران گوگل در سال ۱۹۹۹ است. دوئر هنگامی که همگی دور میز پینگ پنگی به بزرگی دو برابر یک میز اتاق هیئت مدیره جمع شده بودند، یک پاورپوینت به تیم موسس جوان ارائه داد که شامل لری پیج، سرگئی برین، ماریسا مایر، سوزان ووچیچی و سالار کمانگر بودند.

 

اهداف و نتایج کلیدی برای پاورپوینت دوئر اینها بودند:

O : ساخت یک مدل برنامه ریزی برای سازمان، که توسط سه نتیجه کلیدی زیر اندازه گیری می شود:

KR1: ارائه پاورپوینت خود را سر وقت تمام کنم.

KR2: یک مجموعه نمونه از OKR های فصلی برای گوگل ایجاد کنم.

KR3: موافقت مدیریت را برای یک دوره آزمایشی OKR سه ماهه جلب نمایم.

 

پس از آن گوگل استراتژی سازمانی خود را با توجه به این چارچوب مدیریتی تنظیم نمود و در ادامه به جایگاه امروزی خود دست یافت.

 

OKR چیست

 

 

مثالهایی برای OKR

اما چند نمونه دیگر از مثال هایی در سطوح بالاتر چه می توانند باشند؟ شهر سیراکیوز، نیویورک اخیراً این هدف را تعیین کرده است: “دستیابی به پایداری مالی”. پایداری مالی برای هر دولتی، محلی یا غیر محلی یک هدف عالی است، اما باید قابل اندازه گیری باشد. به همین دلیل سیراکیوز از اهداف و نتایج کلیدی استفاده می کند:

 

O: دستیابی به پایداری مالی

KR1: کاهش انحراف بودجه کلی از 11% به 5%.

KR2: استفاده از 95 درصد از سرمایه مجاز برای پروژه تا پایان سال مالی.

KR3: استفاده از 95 درصد از بودجه های اعطا شده از سال های مالی پیشین.

 

OKR برای اهداف شخصی

در مصاحبه ای در Recode Decode از دوئر در مورد OKR های شخصی سالانه خودش سوال شد. وی پاسخ داد، “می دانید، دختران من هر دو خانه را ترک کرده اند، اما من جایی خوانده ام و معتقدم که صرف یک شام خانوادگی چیز خوبی است. بنابراین، یک OKR تنظیم کردم و آن را با تیمم به اشتراک گذاشتم. نهایتا تا ساعت 6:00 بعد از ظهر برای صرف شام در خانه باشم. ماهانه 20 شب درخانه حضور داشته و موبایلم را خاموش کنم. طی این شبها اینترنت را به کل در خانه تعطیل کنیم.

 

” وی افزود: “این برنامه نه تنها در مورد کمیت حضور در کنار خانواده است بلکه به کیفیت آن نیز می پردازد.” این هدف شخصی اینگونه نوشته خواهد شد:

O: وقت خانوادگی با کیفیت تری داشته باشید

: KR1 بودن در منزل برای صرف شام تا ساعت 6 عصر، 20 شب در ماه

KR2: حضور داشتن در حالی که برای از بین بردن حواس پرتی روتر اینترنت را خاموش کرده ایم.

 

با اینکه این یک OKR “شخصی” است، دوئر از همان ابتدا در مورد آن شفاف بود. او نه تنها آن را با همکاران و خانواده اش به اشتراک گذاشت، بلکه در مصاحبه ای نیز در مورد آن صحبت کرد.

 

آیا انواع مختلف OKR وجود دارد؟

OKR ها می توانند به دو صورت باشند، متعهد یا آرزویی. متعهدها مانند نامشان دربرگیرنده یکسری تعهدات هستند. در پایان یک چرخه درجه بندی، انتظار می رود که یک OKR متعهد نمره قبولی داشته باشد.

 

از طرف دیگر، آرزویی ها گاهی اوقات اهداف کششی یا “عکس ماه” نیز نامیده می شوند. انتظار می رود که مسیر رسیدن به یک OKR آرزویی، می بایست خود مسیری بسازید. زیرا قبل از این فرد دیگری به آنجا نرسیده است. آنها همچنین ممکن است طولانی مدت باشند و فراتر از یک چرخه OKR به حیات خود ادامه دهند و یا حتی بین اعضای تیم نقل و انتقال یابند تا تعامل کارمندان افزایش یابد.

 

به طور کلی استفاده از سیستمOKR ها به طور فریبنده ای ساده است، اما در صورت استفاده صحیح، OKR های خوب می توانند سازمان شما را به ابرقدرت ها مجهز کنند تا مواردی مانند مدیریت خروجی بالا را در تمام اهداف کسب و کارتان ایجاد نمایند.

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .