عضویت در کانال مدیریت فرایند
صفر تا صد مهارت های انجام مصاحبه مدلسازی فرایند-بخش سوم

در دو مطلب قبلی در مورد ۱۰-۱۵ دقیقه ابتدایی جلسه مصاحبه و اینکه چه توضیحاتی باید در این مدت کوتاه و کلیدی اشاره کنیم، بیان کردیم. در این نوشته به یکی دیگر از مهم ترین مواردی که باید در همان ۱۰-۱۵  دقیقه به ان اشاره کرد می پردازیم.

داشتن اطلاعات کافی در مورد مشکلات سازمان و مخصوصاً واحد مربوطه

یکی از نکات بسیار مهم که باید در ۱۰-۱۵ دقیقه ابتدایی جلسه مصاحبه به مصاحبه شنوده بگویید، باری است که مدیریت فرایند از دوش وی برخواهد داشت.

در این ۱۰-۱۵ دقیقه برخی از مشکلات سازمان و خصوصاً واحد را به روی فرد مصاحبه شونده بیاورید و به وی گوشزد کنید. این موضوع بسیار مهم است. البته اگر می توانید بصورت کامل و منطقی وی را مجاب کنید که راه حل این مشکل یا مشکلات میتواند مدیریت فرایند باشد. در غیر اینصورت خود را گرفتار کرده اید.

برای اینکه بتوانید در مورد این موضوع که مدیریت فرایند چه باری را از دوش مصاحبه شنوده و واحد سازمانی وی برخواهد داشت توضیحات منطقی و واقع گرایانه ارائه کنید به دو چیز نیاز دارید.


مطالعه سازمان و واحد مربوطه پیش از جلسات مصاحبه

داشتن تجربیات مشابه. بسیاری از مشکلات در سازمان ها مشترک هستند. اگر در سازمانی پیش تر کار مدیریت فرایند انجام داده اید، میتوانید از تجربیات گران بهای خود استفاده کنید. در غیراینصورت حتما حتما از افراد با تجربه تیم کمک بگیرید و از آنها در این خصوص راهنمایی بخواهید.

مطالعه نمونه های موفق و به قول معروف داستان موفقیت سازمان ها در استقرار مدیریت فرایند تا حدودی نیز میتواند به شما کمک کند. در این داستان ها معمولاً ابتدا مشکلاتی که سازمان با آن مواجه بوده بیان میشود و سپس توضیح میدهند که مدیریت فرایند چگونه توانسته است این مشکلات را برطرف کند. در فصل آخر کتاب BPMS به زبان ساده و کاربردی، به ارائه خلاصه داستان موفقیت ۶ شرکت و سازمان معروف بین المللی در پیاده سازی مدیریت فرایند اشاره شده است.

گفتنی است کار در این بخش کمی سخت است زیرا با توجه به موقعیت سازمانی و پست فرد مصاحبه شنونده باید مطالب متناسبی ارائه کنید. اگر با کارشناس مصاحبه می کنید در این خصوص صحبت کنید که پس از استقرار مدیریت فرایند، کار وی ساده تر شده و از حجم کاری غیر اثربخشی که وی دچار آن است راحت خواهد شد.


اگر با مدیر صحبت میکنید در مورد این موضوع توضیح دهید که استقرار مدیریت فرایند منجر به افزایش نظارت صحیح و دقیق بر عملکرد سازمان یا واحد شده و در تصمیم گیری ها وی را یاری خواهد کرد. همچنین به دلیل کانالیزه شدن انجام کارها مراجعات بی دلیل کارمندان و اتلاف وقت وی تا حدود زیادی سامان خواهد یافت.

اگر با مدیران ارشد جلسه دارید قطعاً باید در مورد اینکه چطور مدیریت فرایند باعث کاهش هزینه های سازمان و افزایش سودآوری می شود توضیح دهید و مثال های واقعی از این ادعای خود بیان کنید. چه بهتر مثال هایی که می زنید مربوط به سازمان ها و شرکت های ایرانی باشند تا این حس در آنها ایجاد شود که دستیابی به چنین اهدافی قطعاً امکان پذیر است.

البته همه این توضیحات باید با ادبیات سازمانی باشد که در آن حضور دارید یعنی نباید به مدیر بگویید که مدیریت فرایند نظارت وی را بهتر میکند بلکه باید یک مشکلی که وی در سازمان دارد را مطرح کنید و سپس راه حل را که برگرفته از مدیریت فرایند است اشاره کنید.

کیفیت ارائه مطالب در این خصوص حکم تیر خلاص را دارد و بسیار مهم است. پس پیش از رفتن به مصاحبه باید در این خصوص تفکر کنیم و از همفکری افراد با تجربه غافل نشویم.


همچنین میتوانید مطلب بالا را بصورت صوتی نیز گوش دهید:

 


 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .