عضویت در کانال مدیریت فرایند
ذینفعان در چرخه عمر مدیریت فرایند (BPM)

ذینفعان مختلفی در چرخه عمر فرایند کسب­ وکار درگیر هستند. در میان آن­ها می­توانیم افراد و گروه‌های زیر را تشخیص دهیم:

تیم مدیریت: بسته به نحوه مدیریت یک شرکت که سازماندهی شده، ممکن است موقعیت‌های زیر را پیدا کنید. مدیر اجرایی (CEO) که مسئول موفقیت کلی کسب­ و‌کار شرکت است. افسر ارشد عملیات (COO) که مسئول تعیین مسیر عملیات تنظیم‌شده است. در برخی از شرکت‌ها، COO مسئول کارایی فرایند نیز هست، در حالی که در سایر شرکت‌ها، افسر ارشد فرایند (CPO) مسئول فرایند است. افسر ارشد اطلاعات (CIO) مسئول کارآیی و عملیات کارای زیرساخت سیستم اطلاعاتی است. در برخی از سازمان­ها پروژه‌های طراحی مجدد توسط CIO هدایت می‌شوند. ارشد امور مالی (CFO)  مسئول کلی عملکرد مالی شرکت است.

CFO، همچنین ممکن است مسئول بعضی از فرایندهای کسب ­وکار، به خصوص آنهایی که تأثیر مستقیم بر عملکرد مالی دارند، باشد. موقعیت‌های دیگر مدیریت که در چرخه حیات فرآیندها نقش دارند، عبارتند از مدیریت منابع انسانی (HR) . مدیر منابع انسانی و تیم آن­ها در فرایندهایی که تعداد قابل توجهی ازمجریان فرآیند درگیر هستند، نقش کلیدی ایفا می­کنند. در هر مورد، تیم مدیریت مسئول نظارت بر تمام فرایندها، شروع برنامه­ های طراحی مجدد فرایند و ارائه منابع و راهنمای استراتژیک به ذینفعان درگیر در تمام مراحل چرخه حیات فرایند کسب­وکار است.


مالک فرایند: مالک فرایند مسئول کارایی و اثربخشی عملیات یک فرآیند مشخص است. مالک فرایند از یک طرف مسئول برنامه‌ریزی و سازماندهی است و از سوی دیگر مسئول نظارت و کنترل فرایند است. در نقش برنامه­ ریزی و سازماندهی، مالک فرایند مسئول تعریف شاخص‌ها و اهداف عملکردی و همچنین شروع و پیشبرد پروژه­ های بهبود فرآیندهاست. آن­ها نیز مسئول تأمین منابع هستند به طوری­که فرایند به طور روزانه به سادگی اجرا شود. در نقش نظارت و کنترل، صاحبان فرایند مسئول حصول اطمینان از این که اهداف عملکردی فرآیند برآورده می­شوند و اتخاذ اقدامات اصلاحی در صورت برآورده نشدن اهداف هستند. صاحبان فرآیند همچنین راهنمایی برای مجریان فرایند در چگونگی حل استثناها و خطاهایی که در طی اجرای فرآیند رخ می دهد،نیز ارائه می‌دهند. بنابراین مالک فرایند درگیر در مدل­سازی فرایند، تجزیه و تحلیل، طراحی مجدد، پیاده­ سازی و نظارت فرایند است. توجه داشته باشید که یک فرد می­تواند مسئول چندین فرایند باشد. به عنوان مثال، در یک شرکت کوچک، یک مدیر ممکن است هم مسئول فرایند سفارش تا نقدینگی و هم فرایند خدمات پس از فروش مشتری باشد.


شرکت کنندگان (مجریان) فرایند: شرکت کنندگان فرایند بازیگران انسانی هستند که فعالیت­های روزانه یک فرآیند کسب­ وکار را انجام می‌دهند. آن­ها کارهای روزمره را با توجه به استانداردها و دستورالعمل‌های شرکت اداره می‌کنند. شرکت کنندگان فرآیند توسط مالک فرایند که مسئول مقابله با جنبه‌های غیر روتین فرایند است، هماهنگ می‌شوند. شرکت‌کنندگان فرآیند همچنین به عنوان خبرگان آن حوزه، مسئول کشف و تحلیل فرایند هستند. آن­ها از فعالیت‌های طراحی مجدد و تلاش‌های پیاده‌سازی حمایت می‌کنند.


تحلیلگران فرآیند: تحلیلگران فرایند، شناسایی، کشف (به ویژه مدل سازی)، تحلیل و طراحی مجدد فعالیت­ها را هدایت می‌کنند. پیاده‌سازی فرآیند و همچنین نظارت و کنترل فرآیند را هماهنگ می‌کنند. آن­ها به صاحبان مدیریت و فرایندها گزارش می‌دهند و ارتباط تنگاتنگی با دیگر شرکت‌کنندگان فرایند دارند. تحلیلگر فرایند معمولاً یکی از دو زمینه را دارند است. تحلیلگران فرایندی که روی الزامات سازمانی، عملکرد، و مدیریت تغییر تمرکز دارند، زمینه کسب و کار دارند. تحلیلگران فرایند که روی مکانیزه کردن فرآیند متمرکز هستند، زمینه IT دارند.


مهندسین سیستم: مهندسین سیستم در طراحی مجدد و پیاده سازی فرایند شرکت دارند. آن­ها با تحلیلگران فرآیند برای دریافت نیازهای سیستم در ارتباط هستند. آن­ها نیازها را به طراحی سیستم ترجمه می­کنند و مسئول اجرا، آزمایش و استقرار این سیستم هستند. مهندسین سیستم همچنین با مالک فرایند و مشارکت‌کنندگان فرآیند برای اطمینان از این­که سیستم توسعه‌یافته به نحو موثر کار می­کند همکاری می‌کنند. اغلب اوقات، اجرا، تست و استقرار سیستم به ارائه‌دهندگان خارجی برون‌سپاری می‌شوند. در این صورت تیم مهندسی سیستم حداقل از بخشی از پیمانکاران تشکیل شده است.


گروه BPM (مرکز تعالی BPM نیز نامیده می­شود): سازمان‌های بزرگ که برای سال‌های متمادی در BPM مشغول به کار بوده ­اند، دانش ارزشمندی درباره چگونگی برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های BPM دارند و همچنین مقدار قابل توجهی از مستندات فرآیند را جمع‌آوری کرده ­اند. گروه   BPM مسئول حفظ این دانش و اسناد و همچنین تضمین پاسخگویی آن­ها به اهداف استراتژیک سازمان است. به طور مشخص، گروه BPM مسئول حفظ معماری فرایند، اولویت‌بندی پروژه ­های طراحی مجدد فرایندها، حمایت از مالکان و تحلیلگران فرایند و کسب اطمینان از این­که مستندسازی فرایند به طور صحیح نگهداری می­­شود و سیستم­های نظارت بر فرآیند به طور مؤثر کار می­کنند، هستند. به عبارت دیگر گروه BPM مسئول حفظ فرهنگ BPM و اطمینان از این­که فرهنگ BPM اهداف استراتژیک سازمان را پشتیبانی می‌کند، است. همه سازمان­ها گروه اختصاصی BPM ندارند. گروه­ های BPM در سازمان‌های بزرگ با تجربه در عرصه  BPM رایج هستند .


 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .