عضویت در کانال مدیریت فرایند
یک نکته: شش گام برای مهندسی مجدد فرآیندهای کسب وکار
کتاب آموزش BPM

برگرفته از کتاب ۱۰۰ راز مدیریت فرایند کسب و کار

اگر مهندسی فرآیند بر طراحی حفظ و عملیات فرایندهای تولید مادی و شیمیایی تمرکز داشته باشد، مهندسی مجدد فرآیندهای کسب­ وکار (BPR) از سوی دیگر، نوعی از سبک مدیریتی است که هدف آن، بهبود فرآیندهای کسب ­وکار کنونی به شیوه­ای است که این تغییرات منجر به دستیابی به رویکردی کارآمد و موفق در انجام کسب­ وکار شوند.

 

مهندسی مجدد یا بازمهندسی فرایندها، به این معناست که نیاز به تجدید ساختار و تعیین خط جریان فعالیت­ها وجود دارد. در نتیجه، لازم است وظایفی که فاقد ارزش هستند، حذف شوند. این فرایند، مدتی زمان خواهد برد یا به درجه اضطرار نسبت به نیاز به نوآوری، بستگی خواهد داشت.

 

در زیر، شش گام برای دستیابی به ساختار قابل اعتمادتر در کسب نتایج مورد انتظار کسب ­وکار، ذکر شده­ است:

 

۱- تصور فرآیندهای جدید: پیش از این­که بازطراحی انجام شود، نیاز است که ترسیم نحوه انجام این فرایندها صورت گیرد و تعیین شود که آیا آنها هنوز هم­سو با استراتژی شرکت می­باشند. این امر همچنین، دربردارنده کسب اطمینان از پشتیبانی مدیریت می­باشد که در شناسایی فرصت­های ممکن بازمهندسی، مسئولیت دارد.

 

۲- آغاز تغییر: تغییر در فرآیندهای کنونی همچنین به معنی تجدید ساختار نیروی انسانی است، که تغییرات را تسهیل کرده و اهداف ضروری عملکرد را مشخص می­کند.

 

۳- تشخیص فرآیند: ایجاد پایه‌ای از طریق توصیف فرایندهای کنونی، برای تحت پوشش قراردادن آسیبها.

 

۴- بازطراحی فرایند: در عین جمع ­آوری بازخورد برای بهبود مداوم سیستم، بر روی تدوین طرح جدید فرایند یا سناریوهای جایگزین آن، کار می­شود.

 

۵- بازسازی: این در حقیقت مرحله اجرا است که در آن، راه­ حل IT از پیش راه­اندازی شده و منجر به تغییرات در فرایند می­شود.

 

۶- نظارت بر فرآیند: تلاش برای دستیابی به سیستم جدید، با بازسازی خاتمه نمی‌یابد. طرح­های نظارت مستمر، از طریق اندازه­گیری معیارهای کلیدی عملکرد، (مثل هزینه، کیفیت و زمان) باید همچنان پابرجا باشند و برای توسعه فرآیندهای آینده، مورد استفاده قرار خواهدگرفت.

 

لطفا توجه نمایید:

کاملاً حسب نیاز فعالین حوزه مدیریت فرایند، محصولات مختلفی در حوزه مدیریت فرایند توسط مدرسه مدیریت فرایند توسعه داده شده است که با کلیک بر روی عکس پایین میتوانید آنها را مشاهده کنید. 

 

آموزش مدیریت فرایند

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .