عضویت در کانال مدیریت فرایند
معرفی کتاب راهنمای کاربردی ارزیابی بلوغ فرایند
ارزیابی بلوغ فرایند

در دنیای پویا و پیچیده امروز، سازمان ها به دنبال راهکارهایی هستند تا بهره‌وری آنها را افزایش داده و سازمان را برای مقابله با چالش‌های فراوان یاری نماید. یکی از بهترین ابزارهایی که برای این هدف وجود دارد، ارزیابی بلوغ فرآیندها است. این ابزار قدرتمند، به مدیران این امکان را می‌دهد تا فرآیندها و عملکرد سازمان را با دقت ارزیابی کرده و بر اساس یافته ها، بهبودهای لازم را اعمال نموده و عملکرد سازمان را ارتقاء دهند.

 

پس از تجربیات فراوان در زمینه استقرار مدیریت فرایند، متوجه شدیم که سازمان ها پیش، پس و حین استقرار BPM با چالش هایی به شرح زیر روبه رو می شوند:

  1. عدم شناخت سطح بلوغ فرآیندها
  2. عدم اطلاع از نتایج مدیریت فرایند برای سازمان
  3. عدم شناخت اولویت­ها و راهنمایی برای رسیدن به بلوغ فرآیندی و سازمانی
  4. عدم تحقق نتایج مورد انتظار برخی فرایندها

 

احتمالاً همانطور که می دانید یکی از راه های مقابله با چالش های مذکور، بکارگیری چارچوب ها و مدل های مربوط به ارزیابی بلوغ فرایندها است.

 

بعد از شناخت مشکلات فوق برآن شدیم تا برای آشنایی بیشتر علاقه مندان با حوزه ارزیابی و بلوغ فرایندهای کسب و کار، کتابی کاربردی به رشته تحریر در بیاوریم تا علاوه بر آشنایی  بیشتر سازمانها با این مفهوم، راهنمای کاربردی ارزیابی بلوغ فرایندها را براساس مدلها و استانداردهای جهانی، ایجاد نماییم؛ زیرا این مفهوم نه تنها ضروری بلکه غیر قابل اجتناب می باشد. اگر سازمانی از سطح بلوغ فرایندهای خود که یکی از مولفه های بلوغ سازمانی است، بی اطلاع باشد هیچ تضمینی برای موفقیت پروژه های BPM وجود ندارد.

 

متاسفانه علی رغم اهمیت بالای مفهوم بلوغ  فرآیندها برای بهبود و رشد سازمانها، اما بسیاری از سازمان های ایرانی همچنان نسبت به این موضوع بیگانه بوده و این موضوع باعث میشود، مدیریت فرآیند در این سازمان ها به صورت صحیح و کامل مورد استفاده قرار نگیرد.

 

مفهوم بلوغ (Maturity) در ادبیات مدیریتی به عنوان راهی برای ارزیابی «وضعیت کامل بودن، بی نقص بودن یا آماده بودن» و «تکامل، تکمیل رشد و توسعه» پیشنهاد شده است. بنابراین بلوغ فرآیند بصورت خلاصه عبارت است از اینکه مدیریت فرآیند در یک سازمان تا چه میزان رشد و توسعه داشته و در چه سطحی مورد استفاده قرار می گیرد. برای ارزیابی این میزان بلوغ فرآیندی، مدل های مختلف ارزیابی بلوغ ارائه شده است. این مدلهای بلوغ به عنوان ابزاری هستند که به سازمانها کمک می کنند تا در اجرای مدیریت فرآیندهای کسب و کار موفق باشند و به تبع آن، ارزش بیشتری را برای ذینفعان خود ایجاد نمایند.

 

سازمان ها در صورتی به اهداف نهایی ناشی از مدیریت فرایندهای کسب و کار دست می یابند که سطح بلوغ فرآیندهای خود در وضعیت موجود را ارزیابی نموده و با توجه به نقشه راهی که توسط مدل بلوغ فرآیند به دست می آید، جهت رسیدن به سطوح بالاتر بلوغ فرآیندی هدف گذاری نمایند.

 

کتاب «راهنمای کاربردی ارزیابی بلوغ فرآیند» که به قلم علیرضا لاری و محمد رمضانی تألیف شده، به عنوان یک راهنمای جامع و عملی، تلاش می کند تا روش هایی را به منظور ارزیابی بلوغ فرایندهای سازمان معرفی کرده تا به کمک آن بتوان بهبودهایی را در فرایندهای کسب و کار اعمال نموده و به تبع آن عملکرد سازمان را ارتقاء بخشید.

 

ارزیابی بلوغ فرایند

 

نویسندگان با بهره‌گیری از تجارب و مطالعات مختلف بر روی سازمان‌ها، به بررسی جوانب مختلف بلوغ فرآیند می‌پردازند. این کتاب شامل مفاهیم اساسی بلوغ فرآیند، جایگاه بلوغ فرآیند در چرخه مدیریت فرآیند، ضرورت ارزیابی بلوغ فرآیند، توضیحات جامع درباره اهمیت و اثرات بلوغ فرآیند بر عملکرد سازمانی، متدولوژی ارزیابی بلوغ فرآیند، مدل ها و تکنیک های ارزیابی بلوغ فرآیند و راهنمایی برای انتخاب و استفاده از این مدل های ارزیابی و در نهایت تعدادی مطالعه موردی از سازمان های مختلف با تجربه پیاده سازی موفق ارزیابی بلوغ، می باشد.

 

تلاش گردیده تا مطالب کتاب به صورت روان و کاربردی ارایه شود تا بتواند برای کلیه سازمان ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

در پایان امید است این کتاب بتواند نقش موثری در افزایش بلوغ فرآیندهای سازمانها ایفا نماید.

 

برای مشاهده فهرست مطالب و بخش هایی از کتاب، اینجا را کلیک کنید.

 

بلوغ فرایند

 

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .