عضویت در کانال مدیریت فرایند
حسابرسی چگونه با فرایندکاوی متحول شده است؟
حسابرسی با فرایندکاوی

مدت ها است که  حسابرسان از روش‌های سنتی مانند برگزاری مصاحبه و کارگاه‌های مختلف برای اجرای حسابرسی استفاده می‌کنند اما با دیجیتالی شدن روز افزون فرآیندهای کسب و کار، حسابرسان بایستی فراتر از تجزیه و تحلیل‌های سنتی به سمت فناوری‌های جدید مانند فرآیند کاوی حرکت کنند.

 

چرا؟ در عصر جدید کلان داده ها نحوه عملکرد سازمان ها را تغییر داده‌اند و حسابرسان نیز بایستی از این کلان داده‌ها برای بهبود عملکرد خود استفاده کنند.. در واقع. رشد تصاعدی در داده‌ها در حسابرسی به معنای نیاز تصاعدی به تجزیه و تحلیل است که به حسابرسان فشار وارد می‌کند تا بینش‌هایی را در مورد عملکرد فرآیندها به دست آورند. با این وجود در حال حاضر تحلیل‌های حسابرسی‌ها بر اساس یک نمونه داده کوچک از کل داده‌های مالی انجام می‌شود.

 

فرآیند کاوی: بهترین دوست حسابرس

فرآیند کاوی از ثبت رویدادهای دیجیتال در سیستم‌های فناوری اطلاعات موجود شرکت ‌ها برای ایجاد بازسازی بصری فرآیندهای کسب و کار در سازمان شما استفاده می‌کند. این به بخش حسابرسی داخلی شما اجازه می دهد تا به راحتی فرآیندهای تدارکات (خرید)، فروش و تولید را تجسم و تجزیه و تحلیل کند و شفافیت کاملی را در مورد نحوه عملکرد این فرآیندها به دست آورد.

 

قابلیت  تجسم داده‌ها در فرآیند کاوی، به حسابرسان کمک می‌کند تا جدیدترین الگوریتم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را برای مسائل مربوط به انطباق و ناکارآمدی‌ها در طول مسیر مورد استفاده قرار داده  و همچنین تجزیه و تحلیل ریشه‌ای کامل را به صورت خودکار ارائه می‌کنند. به بیان ساده: فرآیند کاوی را مانند یک دستگاه  MRI برای  حسابرسی خود در سازمان در نظر بگیرید که یک نمای واقعی از عملکرد سازمان را به شما ارائه می‌دهد.

 

انجام حسابرسی بر اساس اطلاعات دقیق‌تر می‌تواند به ساده‌سازی تأییدیه‌ها، زمان‌بندی‌ها، استثناها و تخلفات برای بهبود فرآیندهای کسب و کار و جلوگیری از خطرات کسب و کار کمک کند.  حال سوال این است شما چطور از این حجم داده‌ها برای تولید بینش‌های ارزشمند در سازمانتان استفاده می‌کنید؟

 

فرآیندکاوی چطور به حسابرسی کمک می‌کند؟

از مراحل آماده‌سازی حسابرسی گرفته تا گزارش‌دهی های نهایی، فرآیند کاوی به حسابرسان کمک می‌کند تا فرآیندهای کسب و کار یک سازمان را با نمونه ها در بهترین سازمان‌ها مقایسه کنند. همچنین فرآیندکاوی به  بهبود فرآیندها و اجتناب از ریسک تجاری، با بهینه کردن کنترل ها در فرآیندها کمک می‌کند.

 

کاهش هزینه های انطباق: با فرآیندکاوی ناکارآمدی ها و گلوگاه‌های پنهان را برای کاهش هزینه های انطباق و همچنین هزینه حسابرسی خود کشف کنید.

 

افزایش سرعت: فرآیندکاوی کمک می‌کند تا علل ریشه‌ای مشکلات را در زمتن کوتاهی پیدا کنید.

 

افزایش کارایی: از تحلیل های از پیش تعریف شده برای یک مکانیسم گزارش دهی آسان و حرفه ای استفاده کنید.

 

کیفیت بالاتر: دقت بالا و شفافیت کامل تمام فرآیندهای در حال اجرا را با استفاده از فرآیندکاوی به دست می‌آورید بنابریان هر فرآیندی که با قوانین و کنترل‌های از پیش تعریف شده مطابقت ندارد مشخص می‌شود.

 

جالب است بدانید که در دنیا این فناوری (فرآیندکاوی) به طور روز افزون در حسابداری داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نمونه  یک شرکت فناوری پیشرو بین‌المللی با بیش از 20000 کارمند در سراسر جهان از فرآیند کاوی برای بهبود فرآیند فروش خود استفاده کرد. آنها کشف کردند که 55٪ از بررسی‌های اعتبار با قانون تعریف شده مطابقت نداشتند – همان شخصی که اعتبار را تأیید می کرد تاییدیه فاکتور را می‌داد- که برخلاف دستورالعمل ها بود. سازمان با داشتن این بینش، تفکیک وظایف را اعمال کرد که به بیش از یک نفر برای تکمیل یک فعالیت نیاز داشت

 

مثال دیگر، یک ارائه دهنده خدمات مخابراتی پیشرو با بیش از 100000 کارمند از فرآیند کاوی برای کشف بیش از 1000 سفارش خرید در سیستم خود بدون تأیید استفاده کرد. از آنجایی که تأیید سفارش های خرید برای رعایت استانداردهای انطباق مهم است، شرکت توانست تنظیماتی را برای جلوگیری از خطرات آتی انجام دهد.

 

پذیرش رویکرد دیجیتالی برای حسابرسی

حسابرسان نباید از استفاده از هوش مصنوعی برای تغییر نحوه حسابرسی فعلی بترسند. با فرآیند کاوی به عنوان یک پایه، حسابرسان می توانند رهبران دیجیتالی در سازمان خود شوند. از طریق ساده‌سازی فرآیندها، خودکارسازی وظایف پیش پا افتاده و تغییر عملیات، حسابرسان می‌توانند بیشتر به عنوان ذهن پیشگیرانه یک سازمان در نظر گرفته شوند – به طور فعال مسائل را نظارت می‌کنند و از ریسک تجاری حتی قبل از وقوع اجتناب می‌کنند.

 

در هر صورت با ظهور هوش مصنوعی و علم داده نحوه عملکرد سازمان ها را تغییر کرده‌اند، بخش های حسابرسی داخلی از این قاعده مستثنا نیستند. بنابراین، وقت آن رسیده است که از خود بپرسید، آیا تیم حسابرسی داخلی شما توانایی این را دارد که با دنیای دیجیتال امروزی همگام شود؟

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .