عضویت در کانال مدیریت فرایند
آفت مشاغل حوزه مدیریت فرایند

در این مطلب ابتدا به بیان یک آفت یا ریسک شغلی در حوزه مدیریت فرایند خواهم پرداخت سپس در مورد آن توضیحاتی ارائه خواهم نمود. البته این افت تنها در مورد مشاغل حوزه مدیریت فرایند نیست و در سایر حوزه های کاری مهندسی صنایع نیز وجود دارد ولی بنا به تجربه در این حوزه تا حدود زیادی پر رنگ تر است.

 

اجازه دهید توضیحاتی در این خصوص بیان کنم.

 

فرض کنیم شما کارشناسی یا کارشناسی ارشد در یکی از رشته های مهندسی صنایع، مدیریت، کامپیوتر، فناوری اطلاعات یا سایر رشته های مشابه گرفته اید و یکی دو سال هم سابقه کار مرتبط یا نیمه مرتبط با موضوع مدیریت فرایند را دارید. منظور از سوابق نیمه مرتبط مشاغلی تجزیه و تحلیل سیستم، ایزو، کنترل کیفیت، مدیریت پروژه، برنامه ریزی استراتژیک و موارد مشابه هستند.

 

حال میخواهید به یک متخصص مدیریت فرایند تبدیل شوید. معمولاً چیزی که در ابتدا به ذهن میرسد و بسیاری از افراد نیز آنرا انجام میدهند استخدام در یک سازمان یا شرکت در واحد متولی مدیریت فرایند است و این موضوع بسیار خوب به نظر میرسد.

 

واحدهای متولی مدیریت فرایند معمولاً چنین واحدهایی هستند:

  • سیستم ها و روش ها
  • تعالی سازمانی و بهره وری
  • معماری سازمانی
  • بهبود و تضمین کیفیت
  • بعضاً واحد فناوری اطلاعات
  • و سایر واحدهای مشابه

 

اما جالب است حتی اگر در یک سازمان که مشغول انجام پروژه مدیریت فرایند است در واحدی با همین نام نیز استخدام شوید به یک متخصص با کیفیت مدیریت فرایند تبدیل نخواهید شد.

 

اگر بخواهم در یک جمله این آفت وحشتناک را تشریح کنم باید بگویم: کارمند شدن. کارمند شدن باعث میشود شما نتوانید یک متخصص با کیفیت با درآمد بالا شوید. کمی بیشتر توضیح خواهم داد.

 

شما با استخدام و کار کردن در یک سازمان یا شرکت در حوزه مدیریت فرایند و صرف ۱۷۰ ساعت کار بر روی یک پروژه هر ماه A مقدار مهارت کسب خواهید کرد. تجربه نشان داده است کسب این A مقدار مهارت با کارکرد یک سوم یعنی حدود ۶۰ ساعت در ماه در آن سازمان نیز به دست خواهد آمد. برای اینکه سه A مهارت کسب کنید باید در سه سازمان مختلف در ۳ نوع مختلف پروژه درگیر شوید. شاید کمی سخت به نظر برسد. شاید چنین به نظر بیاید که زمان قابل توجهی صرف ایاب و ذهاب خواهد شد. شاید به ازای زمان هایی که در مسیر هستید، درآمدی نداشته باشید منتها این نکته را به خاطر بسپارید که ۵ تا ۱۰ سال اول فعالیت حرفه ای شما گلدن تایم است. زمان طلایی است. بهتر است در این گلدن تایم که معمولاً به دلیل سابقه و مهارت نه چندان زیاد دستمزد خیلی بالایی نیز دریافت نمیکنید، به جای اینکه نگران درآمد باشید به فکر بیشتر یاد گرفتن باشید.

 

یک پیشنهاد دیگر نیز دارم. بجای اینکه سال های متمادی بصورت یک کارمند خوب در یک سازمان یا شرکت مشغول کار شوید، در گلدن تایم سرعت جا به جایی و تغییر محل کارتان را افزایش دهید. یک تا دو سال ماندن در یک سازمان و در یک پروژه مدیریت فرایند، تقریباً تمام چیزهایی را که میتوانست به شما آموزش دهد، آموزش داده است.

 

نگران نباشید. من خودم بارها و بارها تغییر محل کار را تجربه کرده ام. علت این موضوع هم این بوده که دیگر آن سازمان چیز خاصی برای یادگیری به من نداشته است. و هر بار که محل کار خود را عوض کردم از این موضوع نه تنها متضرر نشدم بلکه کلی هم به سود من تمام شده است.

 

همچنین به خاطر دارم حدود ۱۵ سال قبل که فعالیت خود را در حوزه تحلیل سیستم و فرایند که آغاز نمودم، با گذشت کمتر از یک سال از فعالیتم در یک شرکت، همزمان در دو شرکت دیگر نیز مشغول پروژه های معماری سازمانی شدم و این همزمان کار کردن در سه شرکت به من مهارت های زیادی را بصورت همزمان منتقل کرد.

 

البته در مطلب بعد یک توصیه به دوستانی که سابقه کاری نداشته و تازه فارغ التحصیل شده اند خواهم داشت که بتوانند ساده تر و سریعتر و با درآمد ابتدایی بالاتر جذب بازار کار شوند.

 

نگارنده: مهندس محمد رمضانی

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .