عضویت در کانال مدیریت فرایند
کشف و بهبود فرآیندهای اسپاگتی و لازانیا-بخش اول
مدیریت فرایند-BPM-آموزش BPM

فرآیند کاوی: کشف و بهبود فرآیندهای اسپاگتی و لازانیا


چکیده

فرآیند کاوی یک نظم در حال ظهور می باشد که مجموعه کاملی از ابزارهای مبتنی بر حقیقت و حمایت از بهبود فرآیند را ارئه می نماید. این رشته جدید بر پایه مدل فرآیند محور و داده کاوی استوار است. این مقاله نشان می دهد که فرآیند کاوی می تواند برای کشف طیف وسیعی از فرآیند ها، اعم از فرآیندهای ساخت یافته (فرآیند لازانیا) و فرآیندهای بدون ساختار (فرآیند اسپاگتی) مورد استفاده قرار گیرد. برای فرآیندهای لازانیا کشف فرآیند، تنها نقطه شروع برای مجموعه گسترده ای از تکنیک های تجزیه و تحلیل است که بهبود فرآیند را پشتیبانی می کنند. بعنوان مثال، فرآیندکاوی را می توان برای شناسایی و تشخیص تنگناها و انحراف در فرآیندهای ساخت یافته (نیمه ساخت یافته) مورد استفاده قرار داد. تجزیه و تحلیل فرآیند های اسپاگتی چالش برانگیز است. این مطلب نشان می دهد که مدل چرخه حیات L شامل پنج مرحله می باشد که این مدل چگونگی پذیرفته شدن تکنیک های فرآیندکاوی را توصیف می کند.


  • مقدمه

فرآیند کاوی به استخراج اطلاعات با ارزش از گزارش رخدادها (Log حاصل از اجرای فرایندها) می پردازد که مکمل مدیریت فرآیند کسب وکار (BPM) ترکیبی از دانش تکنولوژی اطلاعات و علم مدیریت می باشد و بر روی فرآیند های کسب و کار عملیاتی اعمال می شود. هدف فرآیند کاوی کشف مدل های فرآیند از گزارش رخدادها و مشاهدات نتایج مربوطه برای رسیدن به کارایی بالا و مقایسه با واقعیات می باشد. در طول دهه گذشته تکنولوژی فرآیند کاوی به بلوغ رسیده است. کارایی مدل ها توسط رخدادها مشخص می شود. در این مطالب به معرفی تکنولوژی ها نمی پردازیم بلکه بر روی برنامه های کاربردی فرآیند کاوی متمرکز می نماییم. در اینجا ابتدا به توصیف مدل عمر سیکل L برای فرآیند کاوی می پردازیم. این مدل، فازهای مختلف یک پروژه فرآیند کاوی را که بر پایه برنامه کاربردی می باشند توصیف می نماید.

استفاده از فرآیند کاوی در حوزه های مختلف نشان می دهد که یک زنجیره ای از فرآیندهای لازانیا و اسپاگتی وجود دارد. واژه های ساخت یافته، نیمه ساخت یافته و بدون ساختار برای اشاره به این زنجیره می باشد. در فرآیند ساخت یافته (مانند فرآیند لازانیا) تمام فعالیت ها تکرار پذیر هستند ورودی و خروجی های خوش تعریفی دارند. در فرآیند های بسیار ساخت یافته بیشتر فعالیت ها به صورت خودکار می توانند انجام شوند.

در فرآیندهای نیمه ساخت یافته نیازهای اطلاعاتی فعالیت ها شناخته می شود که به طراحی منجر خواهد شد. با این حال برخی از فعالیت ها نیاز به قضاوت مردم دارد که انسان می تواند با توجه به شرایط موجود به آنها رسیدگی کند. در فرآیندهای بدون ساختار تعریف شرایط قبل و بعدی هر فعالیت دشوار است. این فرآیندها با تجربه، بینش، شهود، خطا و آزمایش بدست می آیند.

با توصیف مدل چرخه حیات به ویژگی های فرآیند های لازانیا و اسپاگتی در فرآیند کاوی خواهیم پرداخت. برای فرآیند های لازانیا مدل فرآیند کشف شده کمتر مرتبط است. با این حال ارتباط بین گزارش رخداد ها و مدل های فرآیند می تواند برای کشف تنگناها، پیش بینی های تاخیر و پیشنهاد طراحی مجدد به کار رود.


  • مدل چرخه حیات

به  عنوان مثال، متدولوژی CRISP-DM مشخص می کند که یک فرآیند عمر – سیکل شامل ۶ فاز می شود. فهم کسب و کار، فهم داده ها، آماده سازی داده ها، مدلسازی، ارزیابی، و آرایش مدلها. متدولوژی CRISP-DM در اواخر قرن نوزدهم توسعه یافت.

SAS که توسط متدولوژی SEMMA پیشنهاد شده است، شامل ۵ فاز می باشد: نمونه، کشف، تغییر، مدل، ارزیابی. هر دو متدولوژی بسیار سطح بالا هستند. بعلاوه، وجود متدولوژیها در ارتباط با پروژه های فرآیند کاوی نمی باشند. بنابراین، ما مدل عمر- سیکل L  را که در شکل ۱ نشان داده شده است ارائه می دهیم. این مدل ۵ مرحله ای یک چرخه عمر- سیکل را برای یک پروژه فرآیند کاوی موردی بیان می کند که باعث بهبود فرآیند لازانیا می شود.

برای یادآوری، ما هر ۵ مرحله را مورد بحث قرار خواهیم داد.


مرحله صفر : نقشه و هم ترازی

هر پروژه فرآیند کاوی با یک طرح ریزی و یک همترازی از فعالیتهای برنامه ریزی شده شروع می شود. قبل از صرف تلاشهایی برای فعالیت های فرآیند کاوی، هرکسی بایستی مزیتهایی که ممکن است این پروژه به همراه داشته باشد را بشناسد. در زیر سه نوع اصلی پروژه های فرآیند کاوی آورده می شود:

داده برداری: پروژه فرآیند کاوی با در دسترس بودن داده های وقایع توانی خواهد شد. با این حال، هیچ سوال یا هدفی وجود ندارد که بعضی از گروگذاران انتظار داشته باشند که نگرشهای قابل ارزشی توسط آنالیز داده های وقایع به منسه ظهور برسد. این چنین پروژه هایی یک کارکتر اکتشافی است.

یک سئوال: پروژه فرآیند کاوی هدفش پاسخ به سوالات خاص است. مثلاً «چرا مواردی توسط تیم X با زمان بیشتری نسبت به تیم Y مدیریت می شوند؟» یا «چرا انحرافات بیشتری در آخر هفته وجود دارد؟».

هدف: پروژه های فرآیند کاوی برای بهبود یک فرآیند بر حسب KPI های خاص می باشد. مثلاً کاهش هزینه یا بهبود زمان پاسخ.

برای یک سازماندهی بدون تجربه فرآیند کاوی، بهترین راه این است که یا یک پروژه سوالی شروع کنید. سوالات کمک می کند تا محدوده پروژه شناسایی شود و داده های استخراجی هدایت گردد.

مشابه هر پروژه ای، یک پروژه فرآیند کاوی نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. به عنوان مثال، فعالیتهایی قبل از شروع پروژه نیازی به برنامه ریزی دارد، منابع نیز باید مشخص شوند. بایستی مراحل مختلف پروژه تعریف گردد و پیشرفت پروژه نیاز به مانیتور کردن پیوسته دارد.

شکل ۱: مدل عمر – سیکل L  که بیان کننده پروژه فرآیند کاوی است

این مدل شامل ۵ مرحله می باشد:

برنامه ریزی و تنظیم ( مرحله صفر)، استخراج، ایجاد مدل جریان کنترل و اتصال به گزارش وقایع، ایجاد مدل فرآیندی پیوسته، و حمایت عملکردی


نویسندگان : ۱- محمد امین مقدسی فر  ۲- فائزه روحانی  ۳- علی معینی

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .