عضویت در کانال مدیریت فرایند
ساختار کتاب تکنیک و مدل BPMN نوشته بوروس سیلور- بخش ۱
کتاب آموزش BPMN

بعد از کتاب Fundamentals of Business Process Management به عنوان بهترین رفرنس حوزه مدیریت فرایند، کتاب BPMN_Method_and_Style نوشته بوریس سیلور دومین رفرنس عالی در حوزه مدیریت فرایند است که بصورت کاملاً تخصصی بر روی استاندارد BPMN2 صحبت میکند. 

 

در واقع کتاب Fundamentals of Business Process Management در مورد مراحل مختلف و چرخه استقرار مدیریت فرایند آموزش های بسیار کامل و با کیفیتی ارائه میکند که یکی از مراحل آن مدلسازی فرایند و بکارگیری BPMN2 است ولی کتاب تکنیک و مدل BPMN نوشته بوروس سیلور تخصصی بر روی مدلسازی فرایند با محوریت استاندارد BPMN2 است. 


این کتاب نیز توسط مدرسه مدیریت فرایند ترجمه شده و برای تهیه ان می توانید بر روی تصویر پایین کلیک کنید.

 

آموزش BPMN2


 

راهنمایی برای مدلسازان و اجراکنندگان BPMN

کتاب پیش رو، بیش از یک دیکشنری متشکل از شکل­ها و نمادهای BPMN است. این کتاب رویکرد منحصر به فردی را به منظور درک و تسلط بر استاندارد مدل­سازی فرآیند، بر اساس دو اصل اساسی ارائه می­دهد:

 

  1. اصل تکنیک و مدل- این اصل بر این موضوع تأکید دارد که یک نمودار BPMN فقط و فقط باید یک تفسیر داشته باشد. منطق فرآیند باید به صورت کامل و بدون ابهام به واسطۀ خودِ نمودار شرح داده شده باشد.
  2. اصل BPMN-I – این اصل نیز بر این موضوع تأکید دارد که یک نمودار BPMN باید فقط و فقط باید از یک سریالیزاسیون XML برخوردار باشد در غیر این صورت تبادل مدل مورد نظر بین ابزارها ممکن نیست. در واقع این بخش بر نحوه تبدیل نمودارهای BPMN به کدهای XML که مزیت و کار اصلی یک سیستم BPMS است تمرکز دارد.

 

اصل اول برای مدل­سازان به کار می­رود و اصل دوم برای اجراکنندگان مانند فروشندگان ابزار BPMS… اما این دو اصل ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

 

این کتاب نه تنها مفهوم و کاربرد عناصر اصلی نمودار را شرح می­دهد بلکه راهنمایی تجویزی، شامل قوانین مدل و قوانین BPMN-I، برای ایجاد مدل­های BPMN  ارائه می­دهد، مدل­هایی که صریح، کامل، سازگار و قابل تبادل بین ابزارها می­باشند.

 

ساختار کتاب

بخش ۱ ، تحت عنوان BPMN چیست؟ اهمیت BPMN را در تمام جنبه­ های مدیریت فرآیند کسب و کار، شباهت­ ها و تفاوت­ های آن نسبت به نمودارهای سنتی و چگونگی تشخیص « BPMN خوب » از « BPMN بد » را مورد بحث قرار می­دهد. این بخش، اساس مفهومی BPMN را بیان کرده و توضیح می­دهد که چگونه نمادهای فعالیت و فرآیند BPMN با معماری فرآیند کسب و کار ارتباطی منطقی پیدا می­کنند.

 

بخش ۲، با عنوان رویکرد تکنیک و مدل- سطح ۱،یک شرح مفصل از رویکرد تکنیک و مدل برای مدل­سازی فرآیند می­باشد. در اینجا BPMN با مثال شروع شده و از طریق ساخت یک مدل فرآیندی کامل، تنها با بکارگیری مجموعۀ محدودی از شکل­ها و نمادهای آشنا که در نمودارهای سنتی به کار گرفته می­شد – پالت سطح ۱- با خواننده همراه شده است. سپس کتاب به عقب بازگشته و مفهوم و کاربرد صحیح هر یک از عناصر سطح ۱ را مورد بحث قرار داده است.

 

بعد از آن، تکنیک مورد نظر شرح داده شده، چیزی شبیه کتاب آشپزی شامل دستورالعمل­هایی برای ایجاد مدل­های end-to-end مناسب BPMN  که در یک نگاه مفهوم نمونۀ فرآیندی، حالات پایانی مختلف فرآیند، و نقاط تماس آن با محیط خارجی: مشتری­ها، تأمین­ کنندۀ خدمات و سایر فرآیندهای داخلی را آشکار می­کنند.

 

در ادامۀ آن نویسنده در رابطه با تکنیک مربوط به مدل­ BPMN صحبت کرده است، یعنی قوانین گرامری متعلق به BPMN که منطق فرآیند را از طریق نمودار آشکار می­کند و آن را از طریق سلسله مراتب مدل مورد نظر قابل ردیابی می­نماید.

 

این کتاب اصول مشابهی را با هدف وضوح، معنادار بودن و متناسب با مفهوم تکنیک دقیق BPMN ، برای ایجاد مدل­های BPMN معین به کار می­گیرد.

 

بخش دوم ساختار کتاب تکنیک و مدل BPMN نوشته بوروس سیلور

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .