عضویت در کانال مدیریت فرایند
صفر تا صد مهارت های انجام مصاحبه مدلسازی فرایند-بخش پنجم

انواع مصاحبه در مدلسازی فرایند

بسته به اینکه با چه کسی (موقعیت سازمانی) مصاحبه میکنیم، نحوه برگزاری جلسه مصاحبه ما متفاوت خواهد بود. معمولاً سه نوع مصاحبه وجود دارد که عباتند از:

  • مصاحبه باز
  • مصاحبه نیمه باز
  • مصاحبه بسته

معمولاً از مصاحبه باز زمانی استفاده می شود که با یک مدیر و مقام ارشد در سازمان مشغول مصاحبه هستیم. در این نوع مصاحبه ها امکان قطع کردن صحبت های مصاحبه شونده خیلی میسر نخواهد شد و مجبور هستیم با مسیری که مصاحبه شونده تعیین میکند و توضیحاتی که ارائه می نماید پیش برویم.

در حالیکه در مدلسازی فرایندها، باید مدام صحبت های مصاحبه شونده را قطع کنیم تا از مسیر مورد نظر خارج نشود. خارج شدن مصاحبه شنوده از مسیر صحیح و از این شاخه به آن شاخه پریدن یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که بارها و بارها پیش خواهد آمد و شما باید قادر باشید با کمال احترام و با ظرافت های خاص صحبت های مصاحبه شنوده را قطع و او را به مسیر اصلی بازگردانید.

بار دیگر تاکید میکنم که موقعیت سازمانی مدیر ارشد، امکان قطع صحبت های وی به منظور شناسایی کلیه ابعاد و جزئیات فرایند را به ما نمی دهد و برخی دلایل دیگر که در مطلب قبلی توضیح دادیم، مدیر ارشد گزینه خوبی برای جلسات مدلسازی فرایند نیست. باید به سراغ مدیران میانی و کارشناسان خبره رفته و از مدل مصاحبه بسته یا نیمه باز استفاده کنیم.

در مصاحبه بسته سئوالات از پیش طراحی می شوند و پاسخ هایی که مصاحبه شونده ارائه خواهد کرد، معمولاً کوتاه هستند. چنانچه در این جلسات مصاحبه شونده مسیر را اشتباه برود و به پرسش های ما پاسخ دقیق ارائه نکند، قطع صحبت های وی با رعایت اصول حرفه ای به هیچ وجه اشکالی ندارد.

در این نوع مصاحبه اشاره کردیم که سئوالات از پیش طراحی می شوند و تقریباً بصورت یک چک لیست با مصاحبه کننده به جلسه برده خواهند شد. این چک لیست در مدلسازی فرایند، همان شناسنامه فرایند است. به همراه داشتن این چک لیست در جلسه مصاحبه بسیار حائز اهمیت است که در مطالب بعدی (آماده سازی های قبل از مصاحبه) به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

پس به عنوان جمع بندی در نظر داشته باشید که جنس جلسه مصاحبه در مدلسازی فرایند تقریباً از نوع مصاحبه بسته است که در آن می توان صحبت های مصاحبه شونده را در صورت لزوم قطع کرد.

پیشنهاد می شود در مورد انواع مصاحبه و تکنیک های هر یک از طریق جستجو در اینترنت به مطالعه بیشتر بپردازید.

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .