عضویت در کانال مدیریت فرایند
صفر تا صد فرایندکاوی
فرایند کاوی چیست

امروزه به لطف وجود اینترنت و رشد گسترده سیستم های نرم افزاری، فرآیندهای مدرن بیش از هر زمان دیگری پیچیده تر، پویاتر و بهم پیوسته تر شده‎اند. علاوه بر اینکه کل عملکردهای کسب و کار مجازی و غیرمتمرکز شده‎اند، فرآیندها نیز بسیار نامرئی‎تر هستند. چنین فرآیندهایی اغلب زیر لایه هایی از پیچیدگی حاصل از رشد و تغییر سازمانی مدفون باقی می‎مانند. راه حلهایی مانند فرآیند کاوی، شیوه‎ای برای از میان برداشتن این به اصطلاح رسوبات فرآیندی و گشودن درهایی به سوی تعالی فرآیند واقعی ارائه می‎کنند.

 

فرآیند کاوی چیست؟

فرآیندکاوی در معنای گسترده، مجموعه ای از تکنیک ها برای دریافت، درک و نظارت بر فرآیندهای کسب و کار است. با انتشار مانیفست فرآیند کاوی در سال ۲۰۱۱ توسط IEEE ، این مفهوم مورد توجه عموم قرار گرفت. امروزه، بسیاری از ابزارها و تکنیکهای فرآیند کاوی برای شناسایی الگوهای موجود در مراحل فرآیند، شناسایی روند عملکرد و جزئیات انحرافات موجود در اجرای فرآیند مورد استفاده قرار می‎گیرند.

 

 فرآیند کاوی چگونه کمک می‎کند؟

فرآیند کاوی از داده های سیستمی برای تولید و تجسم یک مدل فرآیند استفاده می‎کند که شامل نقشه فرآیند، تعاملات میان کاربران، مسیرهای مختلفی که برای انجام هر فرآیند طی شده و معیارهای مربوطه می‎باشد. تجزیه و تحلیل مدل های فرآیند شفافیت کامل را در مورد کاری که انجام شده است فراهم می‎کند و می‎تواند به تقویت درک کاربران کسب و کار از یک فرآیند با استفاده از شناسایی ناکارآمدی‎ها و کشف مسیرهای قبلی و ناشناخته فرآیند، کمک نماید.

فرآیند کاوی از شناسایی همه تغییرات و انحرافات در یک فرآیند گرفته تا کشف تنگناها، تاخیرها، محرک‎های هزینه و سایر ناکارآمدی ها، به سازمانها در کشف پیچیدگی فرآیندها کمک می‎کند. وقتی نوبت به بهینه سازی، طراحی مجدد یا خودکار سازی یک فرآیند می‎رسد، درک و شناخت مناسب از فرآیند می‎تواند به هدف گیری دقیق KPI و تجزیه و تحلیل دلایل اصلی ناکارآمدی فرآیند کمک کند.

 

 

تعاریف و اصطلاحات

در رشته فرآیند کاوی، دو شاخه اصلی از ابزار برای استخراج، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها وجود دارد:

۱-ابزار استخراج فرایند

۲-ابزار کشف.

ابزارهای استخراج، که به عنوان ابزار فرآیند کاوی نیز شناخته میشوند، داده های فرآیند را از لاگ‎های مربوط به رویدادها دریافت و در یک سیستم IT ضبط می‎کنند.

به همین ترتیب، ابزار کشف که ابزار کشف فرآیند نیز نامیده می‎شوند به جای دسترسی به لاگهای رویداد در سیستم، از قدرت دید کامپیوتر برای اسکن صفحه استفاده نموده و داده های مربوط به رویدادها را ضبط می‎نمایند.

 

هنگامیکه به صنعت رجوع می‎کنیم، در اکثر مناطق به جای گزینه هایی مانند “کشف فرآیند کسب و کار “، ” تعالی فرآیند “، “درک فرآیند “، یا ” هوش فرآیند ” از اصطلاح “فرآیند کاوی” استفاده شده است.

 

این قضیه می‎تواند گیج کننده باشد؛ زیرا “فرآیند کاوی” نیز نامی است که اخیراً برای مجموعه‎ای از ابزارها در صنعت توصیف شده است. آگاهی از این تمایز مهم است و آن را با پیشوند “ابزار” در هر زیر مجموعه فنی علامت گذاری خواهیم کرد. در عین حال که رویکردها و تکنیک های کلیدی را در طول روند فرآیند کاوی توصیف می‎کنیم، به روشنی مشخص خواهیم کرد که در کجا در حال توصیف ابزار کشف فرآیند و در کجا در حال شرح ابزار فرآیند کاوی هستیم.

بدیهی است که هر دوی آنها در عمل، نقاط قوت و ضعف خود را خواهند داشت.

 

صنعت فرآیند کاوی

صنعت فرآیند کاوی بسیار گسترده بوده و به سرعت در حال رشد است. در شکل زیر مجموعه‎ای از فروشندگان ابزارهای فرآیند کاوی نشان داده شده است که ممکن است با برخی از آنها روبرو شده باشید. محصولات آنها هم شامل ابزارهای فرآیند کاوی و هم کشف فرآیند است و انتخاب یکی از این فروشندگان بستگی به مورد استفاده خاص و ویژگی های مورد نظر دارد.

 

 

چرخه فرآیند کاوی

چرخه فرآیند کاوی، موارد مختلفی را که برای رسیدن به بلوغ فرآیند لازم است به طور خلاصه بیان می‎کند و سطحی از درک و فهم سازمانی را به ارمغان می‎آورد که شفافیت و بینش لازم را به سازمان داده و آن را مهیای مقیاس بندی خواهد نمود. پنج مرحله اصلی برای این چرخه وجود دارد که در فصل های آینده با جزئیات بیشتر شرح خواهیم داد. این مراحل عبارتند از:

  • ضبط فرآیند
  • کاوش فرآیند
  • تجزیه و تحلیل فرآیند
  • ارتقاء فرآیند
  • نظارت بر فرآیند

 

چرخه فرآیند کاوی

۱٫   ضبط فرآیند

تعریف ضبط فرآیند

یکی از نقاط قوت اصلی فرآیند کاوی این است که کاربران را از ذهنیت و حدس و گمان در مورد نحوه عملکرد فرآیند دور می‎کند. به جای حدس و گمان، داده های عینی و واقعی از داخل خود فرآیند جمع آوری می‎شوند. به همین دلیل است که تمام ابزارهای موجود در فضای فرآیند کاوی باید در زمینه ویژگی ضبط فرآیند قدرتمند باشند.

 

ضبط فرآیند، مجموعه‎ای از داده های فرآیند است که به کمک آن کاری که در شرکت در حال انجام است درک می‎شود. این مجموعه شامل اقدامات کاربران دیجیتالی یا غیر دیجیتالی (که خود شامل کلیک کردن است)، تعاملات سیستم ها و انتقال داده‎ها است. یک فرآیند دیجیتالی می‎تواند توسط یک رکورد الکترونیکی به روز شود، که شامل نوعی ردیابی دیجیتالی مانند نام رکورد، ویرایش و زمان است. هر فرآیند غیر دیجیتالی شامل اقداماتی است که در سیستم IT ذخیره نشده یا ثبت نشده اند، مانند بازیابی سند کاغذی توسط یک همکار. فرآیند کاوی صرفا با اقداماتی سر و کار دارد که به نوعی دیجیتالی می‎شوند. بنابراین اگر هیچ ردیابی دیجیتالی وجود نداشته باشد، فرآیند یا نیاز دارد دیجیتالی شود و یا اینکه باید به صورت دستی ضبط شود.

 

دو زیر مجموعه‎ی ابزار صنعتی، یعنی ابزارهای فرآیند کاوی و ابزارهای کشف فرآیند، در نحوه ثبت و ضبط داده ها با هم تفاوت دارند. ابزار فرآیند کاوی بر اساس استخراج لاگهای مربوط به رویدادها و ابزار کشف فرآیند بر مبنای دید کامپیوتری استوار هستند.

 

ضبط فرآیند به کمک لاگ‎های رویدادها

لاگ‎های رویدادها، لیستی از جزئیات هستند که به صورت خودکار تولید می شوند (مهر زمان ، ورودی / خروجی ، شناسه کاربری ، شناسه پرونده و غیره). تقریباً هر برنامه نرم افزاری یا سیستمی دارای ثبت وقایع داخلی است که به عنوان یک ردپای دیجیتال برای هرگونه تعاملات موجود در سیستم عمل می‎کند.

 

ابزار فرآیند کاوی، لاگ‎های رویدادها را پردازش کرده و الگوهایی برای ترسیم دقیق فرآیند ” as-is ” پیدا می‎کنند که شامل گام‎های برداشته شده در سیستم IT ، مسیر خوب آن و انحرافات آن است (مسیر خوب، مسیر پیشفرض یا ایده‎آلی است که بارها توسط کاربران طی شده) . به همین دلیل برخی افراد، خروجی حاصل از ضبط لاگ‎های رویدادها را داستان سیستم می‎نامند (داستان سیستم اقداماتی هستند که کاربر در یک یا مجموعه‎ای از اپلیکیشن‎های IT به انجام میرساند که برای ساختن جریانی از مسیر طی شده، با توجه به شناسه های کاربری پیگیری می‎شود).

 

برای ساخت آسانتر یک داستان سیستم توسط اپلیکیشن‎ها، بسیاری از ابزارهای فرآیند کاوی، کانکتورهای API از پیش ساخته شده برای استخراج خودکار و ساختاردهی داده ها ارائه می‎دهند. این کانکتورها معمولاً با رایجترین برنامه های IT کار می‎کنند؛ مانند Salesforce،SAP و Oracle ، به اضافه ابزارهای اتوماسیون فرآیند رباتیک مانند UiPath، Blue Prism و Automation Anywhere .

 

فرایندکاوی

 

ایجاد یک داستان با استفاده از لاگ‎های رویدادها

ضبط فرآیند با کمک لاگ‎ها به شناسایی کیس متکی است. یک کیس هر شی دیجیتالی است که در یک فرآیند قابل ردیابی باشد. به عنوان مثال، کیس می‎تواند یک سفارش خرید باشد که توسط کاربر ارسال، بررسی و تأیید می‎شود.

 

شناسه کیس در اینجا معرف شناسه منحصر به فرد برای یک سفارش ‎مانند “سفارش ۱۸۲۳” است. تا زمانیکه “شناسه کیس” ها متمایز باشند، الگوریتم های تشخیص الگو می‎توانند بین آن سفارش، سفارشات دیگر و اقدامات انجام شده در هر یک از سفارشات تفاوت قائل شوند. هنگامی‎ که داده های زمان دار داشته باشیم، می‎توان شروع به ایجاد یک تقویم مربوط به اقدامات مربوطه برای هر کیس منحصر به فرد نمود (به عنوان مثال، “سفارش ۱۸۲۳” در ۱۲ اوت “ایجاد” شد، در ۱۴ اوت “ارسال” شد و در ۲۱ آگوست “تأیید ” گردید) و نقشه فرآیند” as-is ” را ایجاد کرد.

 

فرایندکاوی چیست

 

آموزش فرایندکاوی

 

مزایا و وابستگی های مربوط به لاگ های رویدادها

ابزارهای فرآیند کاوی، کاربران را ترغیب می‎کند تا داده های معاملاتی نامرتب را برای ایجاد انسجام و ارتباط در آنها ساختار دهند. اگر این کار به درستی و با داده های با کیفیت و حجم بالا انجام شود، این شکل از استخراج، شفافیت و دقت کامل فرآیند را در اختیار کاربران قرار می‎دهد.

 

در طرف مقابل، کیفیت یک خروجی به شدت به داده ها بستگی دارد. داده های استخراج شده باید نسبتاً حجیم، ساختار یافته، دارای برچسب و کامل باشد؛ در غیر این صورت کارهای دستی بسیار بیشتری برای مرتب سازی و پاکسازی داده‎ ها مورد نیاز خواهد بود. علاوه بر این، ثبت لاگها ذاتاً به محیط های نرم افزاری خاص محدود می‎شود. بنابراین، می‎توان یک فرآیند معاملاتی SAP را با جزئیات ضبط کرد اما بینشی در مورد آنچه قبل یا بعد از تعامل کارمند با SAP اتفاق می‎افتد، وجود نخواهد داشت. ادغام لاگ‎های تعاملاتی در سیستم‎ها (به عنوان مثال، بین SAP و Salesforce ) امکان پذیر است، اما به تنظیمات بیشتری نیاز دارد، به خصوص اگر داده های مربوط به هر لاگ متفاوت باشند.

 

ضبط فرآیند به کمک دید کامپیوتری

دید کامپیوتری مورد استفاده توسط ابزارهای کشف فرآیند، شامل نظارت بر محیط دسکتاپ از طریق اسکن صفحه و تشخیص کلیک‎ها در هر اپلیکیشن است. این کار به کمک ترکیبی از تشخیص نوری کارکترها (OCR) و سایر متدولوژی‎های هوش مصنوعی که عناصر روی صفحه را تشخیص می‎دهند، انجام می‎شود.

 

 

فرایندکاوی

 

 

فرایندکاوی چیست

 

به عبارت دیگر، این نرم افزار در پس زمینه اجرا می‎شود و از هر اقدام کاربر در صفحه عکس می‎گیرد، ضمن اینکه تعاملات کاربر مانند کلیک و فشردن کلید را نیز ضبط می‎کند. سپس از این داده های تصویری، برای درک اینکه با کدام سیستم های IT ارتباط برقرار می‎شود و چه اتفاقی در آنها می‎افتد، استفاده می‎گردد. پس از اینکه مراحل ضبط شده توسط اپلیکیشن طبقه بندی می‎شوند، تبدیل به نقشه های فرآیند می‎شوند که انواع فرآیند و انحرافات کلیدی را نیز در خود ذخیره می‎کنند.

 

با این شکل از ضبط، تمام اقدامات انجام شده توسط کاربر بر روی صفحه نمایش، فراتر از تعاملاتی که در لاگ‎های مربوط به رویدادها در اپلیکیشنهای منفرد وجود دارد، جمع آوری می‎شود. به همین دلیل است که به این خروجی‎ها، داستان کاربر گفته می‎شود (ضبط تمام عملکردهای صفحه) به جای داستان سیستم (ثبت گزارش رویدادهای یک سیستم IT ). این مورد همچنین می‎تواند شامل اقداماتی ‎شود که خارج از جریان فرآیند اتفاق می‎افتند، مانند کارمندی که فیس بوک یا اخبار را بررسی می‎کند یا کلیک کردن روی کلیدهای اشتباه. وقتی فرآیند به مدت طولانی بارها مورد مشاهده قرار می‎گیرد، واگرایی از اصل فرآیند شناسایی خواهد شد و می‎تواند به عنوان فیلتری برای انحرافات فرآیند عمل نماید.

 

مزایا و وابستگی‎های دید کامپیوتری

مهمترین مزیت دید کامپیوتری، این است که با ضبط کلیک‎ها حتی می‎داند کاربر در حال نوشتن چه چیزی در Notepad است، یا کدام سلولها در اکسل در حال ویرایش هستند، و به این ترتیب جزئیات بیشتری را ارائه می‎دهد. اسکرین شات‎ها نیز برای هر عملیات، ضبط و نگهداری می‎شوند. این داده های فرآیندی به طور مستقیم به اسناد تعریف فرآیند (PDD) و نقشه های فرآیند صادر می‎شوند، و‎ با استفاده از ابزارهایی مانند RPA برای پروژه های اتوماسیون می‎توانند باعث صرفه جویی در وقت گردند. با استفاده از ابزارهای خاص RPA، داده های مشابه می‎توانند برای تولید چارچوب های اساسی یک راه حل اتوماسیون، مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، ابزارهای کشف فرآیند آنچه اتفاق می‎افتد را ضبط می‎کنند، در حالی که یک ابزار فرآیند کاوی کارهایی که کاربر در سیستم ها انجام می‎دهد را ردیابی نموده و با استفاده از شناسه کیسهای مشابه، بین ساختارهای داده‎ای ارتباط ایجاد می‎نماید. این به آن معنی است که کاربران می‎توانند ویژگی های بیشتری را به کیسی که شناسه آن را ردیابی می‎کنند، اضافه نموده و شفافیت بیشتری برای معیارهای فرآیند مانند هزینه و زمان مهیا نمایند. از طرف دیگر، کشف فرآیند می‎تواند در جایی که هیچ گونه گزارشی در مورد وقایع وجود ندارد، قفل درک و شناخت را بگشاید.

 

چرا هر دو نه؟

هر دو رویکرد داده هایی را که یکسان هستند و یا همپوشانی زیادی دارند، به تصویر می‎کشند. بنابراین بخشهای زاید زیادی در صورت استفاده از هر دو وجود خواهد داشت. به همین دلیل امروزه برخی از ابزارهای پیشرو در حال ادغام هر دو قابلیت هستند، مانند اضافه کردن داده های اسکرین شات(در فرمت خیلی ساده) و مربوط کردن آن به داده‎های لاگ‎ها.

 

1.   کاوش فرآیند

هر پروژه فرآیند کاوی باید برای موفقیت، با یک فرضیه یا هدف شروع شود که توسط یک اقدام دنبال می‎گردد. وجود عملکردهای مناسب برای اهدافی که کاربر به دنبال دستیابی به آنها است، همان نقطه‎ای است کاوش فرآیند آغاز می‎شود. چند روش در کاوش فرآیند برای درک هزینه فرآیند، گلوگاه ها، انحرافات و سایر معیارهای مرتبط وجود دارد. این امر کمک می‎کند تا یک مورد تجاری موثر و دقیق ایجاد شود که برای بهبود مستمر و دستیابی به اهداف بلوغ فرآیند لازم است.

 

شناسایی علل ریشه ای

مدل های فرآیند کاوی، با نمایش گره ها (مراحل فرآیند) و روابط آنها با یکدیگر تصویری از گردش کار را در قالب نقشه فرآیند as-is ارائه می‎دهند. این امر می‎تواند به پردازش تحلیلگران و درک روابط علی و معلولی موجود در گردش کار کمک نماید، مانند اینکه چگونه هر مرحله، سایر مراحل بعدی را تحت تأثیر قرار می‎دهد.

علاوه بر این، با توجه به وجود قابلیت‎هایی همچون “کوچک کردن” و تقویم زمانی تعاملی و انحرافات فرآیند، می‎توان در مقایسه با نقشه های استاتیک فرآیند به دیدگاه پویاتری ‎رسید. این امر مانند این است که به جای نقشه کاغذی از گوگل مپ استفاده کنید، و اطلاعات بیشتری در مورد یک مکان، مانند وضعیت ترافیک در هر لحظه، رستوران های مجاور، قیمت بنزین و غیره به دست آورید.

 

ساخت یک کیس کسب و کار با پشتوانه داده ها

فرآیند کاوی با تهیه داده‎هایی همچون محاسبه کارایی، هزینه و صرفه جویی در وقت برای سازمان ها با دقت بیشتری نسبت به قبل، می‎تواند تولید یک کیس کسب و کار با پشتیبانی داده را تقویت می‎کند. می‎توان از داده های فرآیند برای به دست آوردن بلوغ فرآیند و دستیابی به معیارهای مهم تجاری، استفاده نموده و در مورد گام بعدی بهبود تصمیم گیری کرد. این به این معنی است که یک کیس کسب و کار می‎تواند برای تأیید این امر که اتوماسیون، مهندسی مجدد فرآیند یا بهینه سازی منطقی ترین گزینه هستند، ایجاد شود. سپس آن کیس کسب و کار می‎تواند در فرآیند تصمیم گیری‎ در مورد بررسی بالاترین نرخ بازده سرمایه (ROI) توسط رهبری مورد استفاده قرار گیرد.

 

2.   تجزیه و تحلیل فرآیند

ابزارهای فرآیند کاوی و ابزارهای کشف فرآیندها روشهای زیادی برای تجزیه و تحلیل فرآیندها بطور دقیق و با شرح جزئیات در اختیار شما قرار می‎دهند. برخی از ابزارها، انیمیشن هایی را نیز برای افزایش تجربه کاربر ارائه می‎دهند. هم کاربران فنی و هم کاربران کسب و کار می‎توانند از این ویژگی ها برای رصد و شناسایی هر یک از عملیات موجود در فرآیند استفاده کنند. اشکال پیشرفته‎تر می‎تواند شامل مواردی از جمله تجزیه و تحلیل علل ریشه‎ای، بررسی انطباقها و بهینه سازی مدل برای ایجاد مدلهای یادگیری ماشین باشد.

 

یک راه آسان برای فکر کردن در مورد ویژگی های بالقوه ای که کاربران ممکن است به آن نیاز داشته باشند قرار دادن آنها در دسته بندی شش گانه زیر است:

  • تجسم و داشبورد
  • شناسایی انحرافات
  • بررسی انطباقات
  • نحوه فیلتر کردن
  • یادگیری ماشین
  • تجزیه و تحلیل وظیفه

 

رویکرد 1: تصویرسازی و داشبورد

مدل های فرآیند کاوی از طریق ویژگی های داشبورد امکان نمایش تعاملی یک فرآیند و تجزیه و تحلیل همراه آن را فراهم می‎کنند. این مدلها نقشه های فرآیند as-is را با نمودارهای پای تعاملی، هیستوگرام ها، نمودارهای میله ای، پیش بینی ها و جداول نمایش می‎دهند. همچنین کاربران می‎توانند با استفاده از فیلترهای مختلف، نوعی ادغام یکپارچه بین نقشه فرآیند و KPI هایی که تحت نظارت هستند ایجاد نمایند.

 

علاوه بر این، در مدل فرآیند تعاملی، برخی از ابزارهای فرآیند کاوی، تغییراتی را در اندازه یا رنگ گره ها و پیوندهای بین گره ها ایجاد می‎کنند تا KPI های متناسب را نشان دهند ( به عنوان مثال گره بزرگ که زمان تحول آهسته را نشان می‎دهد) یا آنها را بر اساس معناشناسی برچسب گذاری می‎کنند (به عنوان مثال، قرمز برای “رد شده” یا سبز برای “تأیید شده”). بسیاری از فروشندگان دارای ویژگی انیمیشن دستی نیز هستند که نشان دهنده شبیه سازی اجرای یک فرآیند با استفاده از کیس های گذشته است. این یک روش اساسی برای شناسایی مکان هایی است که کیس ها درگیر می‎شوند و می‎توانند به عنوان یک هدف بصری کلی ارزشمند باشند.

 

رویکرد 2: شناسایی انحرافات

کاوشگرهای مختلف(یکی از ویژگیهای نرم افزارهای فرآیند کاوی که به کشف انحرافات فرآیند کمک می‎کند) توانایی پیدا کردن داستان های مختلف کاربر و سیستم را در فرآیند به وجود می‎آورند که شاید پیش از این شناخته نشده بودند. برخی از این انحرافات در واقع می‎توانند کارآمدترین روش برای اجرای یک فرآیند باشند. و برخی ممکن است مراحلی از فرآیند را که باعث ایجاد مشکلات مربوط به عدم انطباقها یا ناکارآمدی می‎شوند، کشف نمایند.

 

در تنظیمات مربوط به تجارت الکترونیکی، تجزیه و تحلیل انحرافات می‎تواند نشان دهد که چگونه ارسال سفارش قبل از تأیید پرداخت، باعث تأخیر پرداخت ها و هزینه های بالاتر حمل و نقل می‎شود. در نتیجه، این ویژگی یک ابزار مفید برای تحلیلگران فرآیند است تا بتوانند انحرافات را برای تحقیقات بیشتر اولویت بندی کنند. در موردی که هدف، کاهش پرداخت های دیرهنگام ارسال شده توسط مشتریان باشد، این انحرافات میتوانند اهداف اصلی برای شناسایی گلوگاه های بهبود فرآیند باشند.

 

فرایندکاوی چیست

 

رویکرد 3: بررسی انطباق

ویژگی های بررسی انطباق، می‎تواند تناقض های موجود بین یک مدل فرآیند در نظر گرفته شده و رفتار ثبت شده “واقعی” آن را تشخیص ‎دهد. این امر اجازه می‎دهد تا سازمان کشف کند که در کجا و چگونه کاربران فرآیند از مسیر اصلی فرآیند که دارای بیشترین فراوانی وقوع است، منحرف می‎شوند.

 

نرم افزار فرایندکاوی

 

فرآیند مورد نظر (مدل مرجع) می‎تواند با بسیاری از ابزارهای کاوش و کشف فرآیند، از هر مدل فرآیند کسب و کار به صورت فایل BPMN، وارد شود. با این حال، برخی از ابزارها به کاربران این امکان را نیز می‎دهند تا ابزارهای خاص خود را از ابتدا ایجاد نمایند.

 

بسیاری از ابزارها با وارد نمودن و مقایسه یک مدل مرجع، تجزیه و تحلیل خودکار را ارائه می‎دهند. آنها می‎توانند KPI های مهم را که از مدل مرجع منحرف می‎شوند، مانند درصد موارد مطابقت، تخلف یا زمان تولید برجسته کنند. کاربران همچنین ممکن است دارای ویژگی بررسی پیشرفته انطباقها مانند ویژگی الگوریتم های علت ریشه‎ای باشند، که به طور خودکار موارد تخلف از انطباق را به همراه فراوانی و تأثیری که بر مراحل دیگر دارند لیست و رتبه بندی می‎کنند.

 

رویکرد 4: فیلتر کردن و حرکت از کل به جزء

این رویکرد شامل استفاده از فیلتر نمودن داده ها برای محدود کردن مناطق تحقیق است، که از یک نمای کلی از فرآیند آغاز شده و برای دستیابی به مجموعه های دقیقتری از داده ها به لایه های زیرین می‎رود. کاربران می‎توانند بر اساس ویژگی های یک کیس (به عنوان مثال، “فقط مواردی را نشان می‎دهد که در آمریکای شمالی رخ داده است “) یا ویژگی های فرآیند (به عنوان مثال، “فقط تکمیل فرآیند حاوی مرحله اصلاح فاکتور را نشان می‎دهد”) فیلتر انجام دهند.

 

برای خوانندگانی که تجربه استفاده از ابزارهای تجسم داده مانند Power BI یا Tableau را دارند رفتن از کل به جزء فرآیند کاوی کاملاً مشابه ویژگی های حفاری در این ابزارها است. کاربران می‎توانند برای آزمایش یک فرضیه، متغیرهای خاص را در کل فرآیند جدا کنند. بیشتر ابزارهای فرآیند کاوی دارای فیلتر لایه ای هستند و می توان از چند فیلتر همزمان، برای آنالیز به سطح بعدی استفاده کرد.

 

رویکرد 5: یادگیری ماشین

یادگیری ماشین ویژگی پیشرفته ای است که در چند ابزار پیشرو فرآیند کاوی ارائه می‎شود. یادگیری ماشین می‎تواند برای تنظیم الگوریتم های پیشفرض تشخیص الگو و براساس موارد استفاده و صنایع مشتری جهت تجزیه و تحلیل دقیقتر و هدفمندتر مورد استفاده قرار گیرد. مدل های یادگیری ماشین همچنین می‎توانند برای شناسایی الگوهای منحصر به فرد در داده های موردی، رتبه بندی ویژگی‎ها بر اساس تأثیر نسبی و پیش بینی عملکرد آینده بر اساس داده های پیشین استفاده ‎گردند. دانش و تجربه مربوط به علم داده‎ها که در یادگیری ماشین و کتابخانه های پایتون موجود است برای ایجاد و شخصی سازی مدل ها و تشخیص بهتر الگوها و پیش بینی‎های دقیقتر مورد نیاز است.

 

 رویکرد 6: تجزیه و تحلیل وظیفه

تجزیه و تحلیل وظیفه یا تجزیه و تحلیل رابط سیستم، شامل مطالعه داستان کاربر است. این پروسه عبارت است از مشاهده داده‎های صفحه (به کمک دید کامپیوتری) برای درک نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشن‎ها. بدین ترتیب، یک فرآیند را می‎توان با دید گرانولی و جزئی نگری، از پایین به بالا درک کرد؛ و نه با چشم انداز از بالا به پایین (مانند آنچه که توسط اکثر ابزارهای فرآیند کاوی و به کمک لاگ‎های رویدادها ارائه می‎شود). مثلا، علت بالا بودن غیرعادی زمان پردازش یک فرآیند ممکن است به دلیل وجود یک گلوگاه باشد که در آن کاربر برای تکمیل فرم چند دقیقه وقت خود را صرف انتخاب بین منوهای کشویی طولانی می‎کند. تنها زمانی قادر خواهید بود ببینید که چگونه یک کاربر یک فرم را تکمیل می‎کند که داستان کاربر مورد تجزیه و تحلیل قرار ‎گیرد – یعنی داده های صفحه، تعاملات سیستم و فشار کلیدهای هر کاربر.

 

این مطلب ادامه دارد ….

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .