عضویت در کانال مدیریت فرایند
معرفی مفاهیم پایه فرآیندکاوی
فرایند کاوی چیست؟

در مطلب قبل (فرآیندکاوی، پل بین مدیریت فرآیند و هوشمندی کسب و کار) در مورد فرایندکاوی توضیحاتی ارائه کردیم. حال در این مطلب برخی از مهم ترین مفاهیم فرایندکاوی را مرور خواهیم کرد.

 

هدف از فرآیندکاوی، ساخت مدل‌های فرآیندی بر اساس داده‌های موجود در گزارش رویدادها می‎باشد. در چارچوب علومِ سیستم‌های اطلاعاتی، یک مدل نمایه‌ای غیرمستقیم از همتای آن در دنیای واقعی است که برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می‎گیرد (بِکِر و همکاران، ۲۰۱۲، ص. ۱-۳) مدل‌ها می‎توانند برای کاهش پیچیدگی با نشان دادن ویژگی‌های مورد علاقه و حذف ویژگی‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرند. مدل فرآیند، نمایشی گرافیکی از فرآیند کسب و کار است که وابستگی‌های بین فعالیت هایی که نیاز به اجرای همزمان برای تحقق یک هدف کسب و کاری خاص دارند، را توصیف می‎کند. این شامل مجموعه‌ای از مدل‌های فعالیت و محدودیت‌های بین آنها است (وسک، ۲۰۱۲، ص.۱۷)

 

مدل‌های فرآیند را می‎توان در زبان‌های مختلف مدل سازی فرآیند ارائه داد؛ BPMN معانی بصری بیشتری را ارائه می‎دهد که برای ذینفعانی که زمینه‌های نظری در علوم رایانه‌ای ندارند، ساده تر می‎شود. بنابراین من قصد دارم از مدل BPMN برای نمونه هایی در این پست استفاده کنم.

 

فرایندکاوی چیست؟

 

در بالا یک مدل فرآیند کسب و کار از یک فرآیند تدارک ساده نشان داده شده است. این فرآیند، با تعریف نیازمندی‌ها شروع می‎شود. کالا یا خدماتی سفارش داده شده و در زمانی کالا یا خدمات سفارش داده شده تحویل داده می‎شوتد. پس از دریافت کالا یا خدمات، تأمین کننده صورتحسابی را صادر می‎کند که در نهایت توسط شرکتی که کالا یا خدمات را سفارش داده، امضا می‎شود.

 

هر یک از رویدادهایی که در فرآیند بالا نشان داده شده است، یک ورودی در گزارش رویداد محسوب می‎شود. گزارش رویداد اساساً جدولی است، که شامل تمام رویدادهای ثبت شده، مربوط به فعالیت‌های انجام شده در کسب و کار است. هر رویداد به یک مورد نگاشت شده است. یک مدل فرآیندی انتزاعی از اجرای واقعی یک فرآیند کسب و کار در جهان است. یک اجرای منفردِ فرآیند کسب و کار، نمونه ‌فرآیند نامیده می‎شود و در گزارشِ رویداد به عنوان مجموعه‌ای از رویدادهایی که به یک مورد نگاشت می‎شوند، منعکس می‎شود.

 

دنباله‌ای از رویدادهای ثبت شده در یک مورد، (یک اجرای منفرد فرایند) اثر (رد پا، جای پا و نشان) نامیده می‎شود. مدلی که اجرای یک نمونه‌فرآیند را توصیف می‎کند، نمونه‌مدل (process instance model) نامیده می‎شود. یک مدل فرآیند (process model ) از رفتار تک نمونه‌های فرآیند خلاصه می‎شود و یک مدل را ارائه می‎دهد که نشان دهنده رفتار همه مواردی است که متعلق به یک فرآیند هستند. موارد و رویدادها توسط طبقه بندی (classifiers) و ویژگی مشخص می‎شوند. الگوریتم‌های طبقه‌بندی، تمایز موارد و رویدادها را با نگاشت نام‌های منحصر به فرد به هر مورد و رویداد، ممکن می‎سازند. ویژگی‌ها اطلاعات بیشتری را ذخیره می‎کنند که می‎توانند برای اهداف تحلیلی مورد استفاده قرار گیرد.

 

فرآیند استخراج داده ­ها

گام های فرایندکاوی

 

 

فرآیند فوق یک مرور کلی از فعالیت‌های مختلف استخراج را ارائه می‎دهد. قبل از اینکه بتوانید از هر تکنیک فرآیندکاوی استفاده کنید، لازم است به داده‌ها دسترسی داشته باشید. این داده‌ها باید از سیستم‌های مربوطه استخراج شوند. پس داده ها باید در سیستم ها موجود باشند. این گام اصلا ساده نیست. بسته به نوع سیستم منبع، داده‌های مرتبط را می‎توان بر روی جداول پایگاه داده‌های مختلف توزیع کرد. ممکن است لازم باشد که داده‌ها به صورت معنی داری برای استخراج گردآوری شوند. مانع دیگر، میزان داده است. بسته به هدف فرآیند استخراج، تا میلیون‌ها ورودی داده ممکن است استخراج شود که در نیتجه نیاز به یک روش استخراج کارآمد وجود دارد.

 

یک جنبه مهم دیگر، محرمانه بودن است. اطلاعات استخراج شده ممکن است حاوی اطلاعات شخصی بوده و بسته به قانون، ناشناسی یا نیمه‌شناسی مورد نیاز و یا ممکن است ضروری باشد.

 

قبل از این که بتوان از گزارش رویداد استخراج شده استفاده کرد، باید فیلتر و در نرم افزار استخراج بارگذاری شود. دلایل مختلفی وجود دارد که فیلتر کردن ضروری است. سیستم‌های اطلاعاتی بی خطا نیستند. داده هایی ممکن است ضبط شوند که فعالیت واقعی را نشان نمی دهند. خطاها ممکن است از برنامه‌های خرابکارانه، و همچنین به علت خرابی‌های کاربر یا خرابی‌های سخت افزاری که منجر به گزارش اشتباه در رویداد می‎شود، باشند.

 

مطلب بعدی: الگوریتم‌های فرآیندکاوی

 

منبع: www.thedigitaltransformationpeople.com

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .