عضویت در کانال مدیریت فرایند
معرفی ۱۰ BPMS رایگان متن باز دنیا -۲۰۱۵- بخش اول

معرفی ۱۰ BPMS  رایگان متن باز دنیا -۲۰۱۵- بخش اول

در مطلب قبل به معرفی BPMS شرکت گوگل تحت عنوان KiSSFLOW پرداختیم. در این مطلب قصد داریم ۱۰ BPMS یا سیستم مدیریت فرایند متن باز یا اپن سورس برتر دنیا را معرفی نماییم.

 

مقدمه

سازمانها همواره فرآیندهای کسب و کار خود را ایجاد کرده و بهبود داده اند. اما تا زمانیکه ابزارهای مدیریت فرآیندهای کسب وکار (BPM) مطرح گردید، این رویکرد اغلب به صورت غیررسمی و بر حسب نیاز و ضرورت انجام میگردد.

 

علیرغم اصطلاحات مبسوط غیرضروری، چیز پیچیده ای در مورد مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) وجود ندارد. در اصل، BPM یک زبان به منظور طراحی، تحلیل، ساخت، اصلاح و تبادل نظر درباره فرآیندهای کسب و کار ارائه میدهد و همچنین پلی بین فرآیندها و سیستم های کاربردی با توجه به اهمیت همیشگی تکنولوژی، ایجاد مینماید.

 

سیکل مدیریت فرآیندهای کسب و کار در کلیه پروژه ها با طراحی و تحلیل آغاز می گردد. علائم ترسیمی جهت نمایش فعالیت ها، مسیرها و پیامهای درگیر در یک فرآیند معمولا براساس زبان استاندارد BPMN ( Business Process Model And Notation) بکاربرده میشوند.

 

سیستم های مدیریت فرایند کسب و کار (BPMS) یک چارچوب برای این فعالیت ها ایجاد نموده و با کمک ابزارهای متنوع به طراحی، اجرا و نظارت بر فرآیندهای کسب و کار کمک مینماید. در طی فاز طراحی و آنالیز، BPMS یا سیستم مدیریت جریان کار معمولا امکان شبیه سازی یک فرایند را می دهد تا کلیه اثرات جانبی نامطلوب شناسایی گردد.

 

اگر اهمیت یک فرآیند کسب و کار بیش از یک دیاگرام صرف باشد، باید پس از طراحی به سیستم های اطلاعاتی متصل گردد. بدین منظور BPMS ها متصل کننده هایی همچون معماری سرویسگرا (SOA) را برای برنامه های کاربردی مختلف پشتیبانی می نماید. در جائیکه سیستم های فعلی میتوانند بصورت مجموعه سرویس هایی برای استفاده فرآیندها عمل نمایند، چنین رویکردی نسبت به سایر سیستم ها پیچیده و فنی تر نمی باشد. نهایتا، ما میتوانیم فرآیندهای کسب و کار را به صورت نمونه های فرآیند (گردش کار و تراکنش های جداگانه) اجرایی نماییم. یک قسمت ضروری در این رویکرد خلق log ها یا ثبت وقایع روند اجرای کلیه فرایندهای کسب و کار در سازمان میباشد.

 

ارزیابی عملکرد فرآیند، یکی از ویژگیهای سیستم های BPMS میباشد.log ها یا گزارشات ثبت روند وقایع در طی اجرای فرآیند خلق گردیده و میتواند به منظور شناسایی گلوگاه ها، لوپ ها و حلقه های نامطلوب، ناکارآمدی و هرگونه عملکرد ضعیف در اجرای فرایندها، مورد بررسی قرار گیرد. مرحله فرآیند کاوی در بسیاری از سیستم های BPMS که در آن log ها جهت بررسی الگوهای رفتاری فرآیندها بکار میروند، جدید است. البته این تنها یک برداشت کلی از موضوع مورد بحث میباشد و بسته به اندازه سازمان ها، یک فرآیند میتواند به منظور ایجاد هماهنگی و نظم یکپارچه با سایر فرایندهای سازمان درگیر و متصل گردد. گرچه این اصل پایه همواره در سازمان ها بکار برده میشود.

در ادامه به معرفی ۱۰ BPMS متن باز برتر دنیا خواهیم پرداخت.

 

بر روی بنر پایین کلیک کنید و با شاخص های یک نرم افزار BPMS خوب آشنا شوید. 

 

بهترین نرم افزار BPMS

 


محصول BPM شرکتTalend  

مدیران، تحلیلگران کسب و کار، توسعه دهندگان و کاربران نهایی را قادر میسازند تا فرآیندهای جاری را مدل نمایند و به توسعه، خلق و بهینه سازی راه حل های فرایند محور در زمان کوتاه کمک نمایند. Talend سه راه حل را با یکدیگر ترکیب نموده است:

-مدلسازی خلاق فرآیند

-یک BPM قدرتمند

-موتور گردش کار و واسط کاربر موفق برای خلق فرم های مورد نیاز

شما میتوانید برنامه های کاربردی فرآیند محور و تعاملی خلق نموده و فرایندهای کسب و کار را بهینه سازی و مکانیزه نمایید.

جهت مشاهده مشخصات کامل این محصول اینجا را کلیک کنید.


Activiti یک پلتفرم مدیریت فرآیندهای کسب و کار و گردش کار

 سبک و ساده میباشد که راهبرهای سیستم، توسعه دهندگان و مجریان کسب و کار را هدف قرار گرفته است. هسته اصلی آن یک موتور فرآیند مبتنی بر BPMN 2 تحت جاوا و بسیار سریع و پروپاقرص میباشد. این پلتفرم متن باز بوده و تحت لیسانس آپاچی قرار دارد.

Activiti در کلیه برنامه های کاربردی جاوا، بر روی سرورها، روی خوشه ها، تحت محیط ابری (Cloud) اجرا میگردد. این برنامه با Spring کاملا یکپارچه میباشد.

 این BPMS بسیار سبک بوده و براساس مفاهیم ساده توسعه داده شده است.Activiti  کلیه ویژگیهای یک BPM در توسعه نرم افزار را پشتیبانی مینماید.

 

مشخصه های غیر فنی شامل تحلیل، مدلسازی و بهینه سازی فرآیندهای کسب وکار و همچنین جنبه های فنی شامل خلق و ایجاد نرم افزار برای پشتیبانی از فرآیندها را در برمیگیرد. Activiti به زیبایی بین BPM به عنوان یک رویکرد و نظم مدیریتی و BPM به عنوان یک مهندسی نرم افزار تفکیک قائل گردیده است.

 

هدف و تمرکز اصلی Activiti، اجرای زبان فرآیند همه منظوره BPMN 2 میباشد. زبان فرآیندی که قادر باشد به تنهایی کلیه موارد کاربردی (Use Case) را به خوبی پوشش دهد، وجود ندارد. در بسیاری از موارد یک زبان فرآیند مختص سفارشی چنین حسی را ایجاد مینماید. بنابراین اساسا، Activiti از یک معماری ماشین مجازی فرآیند (Process Virtual Machine) بهره میبرد .بدین معنی که هر زبان فرآیند سفارشی میتواند براساس آن ایجاد گردد.

جهت مشاهده مشخصات کامل این محصول اینجا را کلیک کنید.


نرم افزار Bonita

عملیات کسب و کار سازمان ها را با ایجاد ارتباط بین کاربران فرآیندها و سیستم های اطلاعاتی بصورت برنامه های کاربردی مدیریت شده، توسعه میدهد. از Bonita Studio برای نگاشت سازمان، تعریف ساختار، ساخت واسط کاربری و خلق گزارشات کاربردی استفاده میگردد.

Bonita Portal یک محل متمرکز برای اجرای وظایف، نظارت برتکمیل فرآیند و فعالیت، جستجوی اطلاعات و همکاری و ارتباط دقیق ایجاد مینماید.

جهت مشاهده مشخصات کامل این محصول اینجا را کلیک کنید.


 ‌‌BPMS Camunda

 کاموندا یک BPMS متن باز برای مکانیزاسیون فرآیندها و گردش کار می باشد. این محصول ، BPMN 2 را اجرا میکندو  بسیار سبک بوده و به خوبی بین فرآیندها توازن ایجاد میکند.Camunda

 با جاوا نوشته شده است و دارای انطباق کامل برای JavaEE و Spring در حالیکه یک Rest API قدرتمند ایجاد و از زبان Script پشتیبانی می نماید.

 

میتوایند از Camunda برای گردش کارهای یکپارچه سیستم همچون گردش کار دستی و مدیریت موردی استفاده نمایید. میتوانید Camunda را به برنامه های کاربردی جاوا به عنوان یک کتابخانه اضافه و از آن به عنوان یک سرویس در Tomcat ، JBoss و غیر استفاده نمایید. بنابرین Camunda میتواند توسط چندین برنامه کاربردی که قادرست بدون بستن موتور فرآیند توسعه داده، بکار گرفته شود.

 

تعدادی از بزرگترین شرکت های دنیا و بیشتر موسسات دولتی مورد اعتماد به Camunda وابسته شده و از آن به خوبی بهره میگیرند.

جهت مشاهده مشخصات کامل این محصول اینجا را کلیک کنید.


 BPMS شرکت Intalio

اینتالیو یک پلتفرم جامع سازمانی به منظور طراحی، توسعه و مدیریت فرآیندهای کسب و کار پیچیده ایجاد نموده است. بیش از دو هزار سازمان در سرتاسر جهان در کلیه صنایع به منظور مدیریت فرآیندهای کلیدی کسب و کارشان از این پلتفرم بهره می برند.

BPMS شرکت Intalio شامل طراح بصری قوی و خلاق و سرور اجرای فرآیند با عملکرد بالا و قابل اعتماد میباشد. همچنین این محصول شامل توانمندیهایی در سطح سازمان مانند نظارت بر شاخص ها و فعالیت های کسب و کار، مدیریت تصمیم و قواعد کسب وکار، مدیریت مستندات، پشتیبانی از جابجایی (Mobility)، ابزارهای یکپارچه سازی سیستم و پرتال ها میباشد.

جهت مشاهده مشخصات کامل این محصول اینجا را کلیک کنید.


JBPM

یک مجموعه مدیریت فرآیندهای کسب وکار قابل انعطاف میباشد. این محصول پلی بین تحلیل گران کسب وکار و توسعه دهندگان ایجاد میکند موتورهای سنتی BPM، تمرکزشان فقط بر روی کاربران غیرفنی می باشد.

 

JBPM داری یک تمرکز دوگانه میباشد. ویژگیهای مدیریت فرآیند را بگونه ای که کاربران کسب وکار و هم توسعه دهندگان استفاده نمایند، ارائه میدهد. هسته JBPM سبک بوده و دارای یک موتور گردش کار قابل توسعه به زبان جاوا میباشد که به شما اجازه میدهد فرآیندهای کسب و کارتان را با استفاده از آخرین ویرایش BPMN اجرا نمایید. مجموعه BPM این محصول در هر محیط جاوا اجرا می گردد و در برنامه های کاربردی شما به عنوان یک سرویس قرار میگیرد.

 

جهت مشاهده مشخصات کامل این محصول اینجا را کلیک کنید.


در مطلب بعدی ۵ BPMS متن باز دیگر معرفی خواهد شد. 

 

دوره مدیریت فرایندهای کسب و کار

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .