عضویت در کانال مدیریت فرایند
jBPM چیست؟
نرم افزار jBPM

jBPM چیست؟

jBPM یک نرم افزار مدیریت فرایند کسب و کار انعطاف پذیر است که پلی بین توسعه دهندگان و تحلیلگران ایجاد می کند.

فرایند کسب و کار این امکان را فراهم می کند تا اهداف کسب و کار خود را تشریح مراحلی که باید اجرا شود، برای رسیدن به هدف و منظور، با استفاده از نمودار جریان مدلسازی کنیم. این کار تا حد زیادی دید و چابکی ما را نسبت به منطق کسب و کار بهبود می بخشد.

نرم افزار jBPM

jBPM پلی ایجاد می کند میان کاربران تحلیل گران کسب و کار، توسعه دهندگان و کاربران نهایی آن. این کار توسط ارائه فرایندها و ویژگی های مدیریتی انجام می شود که هم کاربران و هم توسعه دهندگان به آن نیاز دارند.

این فرایندها به آسانی توسط کاربران قابل درک است.

هسته jBPM سبک و موتور گردش کار توسعه پذیر آن با جاوا نوشته شده و می تواند در هر محیط جاوا اجرا شود، هم به صورت ضمیمه شده در برنامه و هم به عنوان یک سرویس.

jBPM از فرایندهای تطبیقی و پویا که نیاز به انعطاف پذیری لازم برای مدل سازی پیچیده دارند پشتیبانی می کند، با استفاده از یک فرایند سفت و سخت نمیتوان موقعیت های واقعی را به راحتی شرح داد. بنابراین jBPM به کاربران نهایی اجازه می دهد تا کنترل بخش هایی از این فرایند ها را به عهده بگیرند و مشخص کنند که کدام فرایند و چه بخش هایی از آن باید اجرا شود.

jBPM تنها یک موتور فرایند جدا شده نیست. منطق کسب و کار پیچیده را می توان به عنوان ترکیبی از فرآیندهای کسب و مار با قوانین کسب و مار و پردازش رویدادهای پیچیده مدل سازی کرد.

جدا از موتور اصلی خود، کامپوننت های کامل و اضافی (اختیاری) دیگری  هم دارد که میتوان در پروژه استفاده کرد. که می توان به رابط کاربری مبتنی بر Eclipse یا مبتنی بر وب و کنسول مدیریت اشاره کرد.


بررسی اجمالی

شکل زیر، مروری کلی از کامپوننت های مختلفی است که در پروژه jBPM قرار دارد. jBPM را می توان با سرویس های دیگری نیز ادغام نمود (که تعدادی از آن ها در جعبه های خاکستری در شکل زیر نشان داده شده است) اما تمرکز ما در اینجا تنها بر روی کامپوننت هایی هستند که بخشی از پروژه jBPM می باشند.

نرم افزار jBPM

  • موتور فرایند، هسته اصلی این پروژه است و در اجرای یک فرایندهای کسب و کار ضروری می باشد (مابقی اجزا که با خط تیره مرزبندی شده است اختیاری هستند.) سرویس برنامه ما به طور موتور هسته اصلی را (برای شروع فرایندها و یا نشانه گذاری وقایع) در صورت لزوم فراخوانی می کند.
    • یکی از سرویس های اختیاری هسته، History Log است، که تمام اطلاعات در رابطه با وضعیت فعلی و قبلی از همه موارد فرایند را ثبت می کند.
    • یکی دیگر از سرویس های اختیاری هسته، Human Tasks Service می باشد که چرخه حیات وظایف انسانی را به عهده دارد این در صورتی است که نقش انسانی در آن فرایند شرکت داشته باشد.
  • دو نوع از ویرایشگر گرافیکی برای تعریف فرآیندهای کسب و کار وجود دارد:
    • پلاگین Eclipse که افزونه ای است برای ویرایشگر Eclipse، که دارای قابلیت هایی از جمله کشیدن و رها کردن، اشکال زدایی پیشرفته ، و غیره می باشد.
    • طراحی مبتنی بر وب که به کاربران کسب و کار اجازه می دهد تا فرآیندهای کسب و کار در یک محیط مبتنی بر وب مدیریت کنند.
  • مخزن Guvnoe یک جزء اختیاری است که می تواند برای ذخیره تمام فرآیندهای کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد.
  • کنسول jBPM کنسول مبتنی بر وب است که به کاربران کسب و کاراجازه می دهد تا فرایندهای کسب و کار خود را مدیریت کنند (شروع فرایندهای جدید، بازرسی موارد در حال اجرا)، همچنین مشاهده گزارش ها و لیست وظایف خود.

هریک از کامپوننت ها با جزییات بیشتری در زیر شرح داده شده است.


موتور هسته

موتور هسته jBPM قلب پروژه است. موتور گردش کار سبک که اجرای فرآیندهای کسب و کار را به عهده دارد. می توان آن را به عنوان بخشی از برنامه خود یا به عنوان یک سرویس ضمیمه کرد.

مهم ترین ویژگی های آن عبارتند از:

  • قابل اطمینان، موتور هسته پایدار برای اجرای موارد فرایند
  • پشتیبانی محلی برای آخرین خصوصیات BPMN 2.0 جهت مدلسازی و اجرای فرایندهای کسب و کار
  • تمرکز قوی بر عملکرد و مقیاس پذیری
  • سبک (می توان بر روی تقریبا هر نوع دستگاهی که جاوا را پشتیبانی کند مستقر نمود.)
  • توانایی مهاجرت به یک نسخه جدید از فرایند

طراحی با پلاگین Eclipse

پلاگینی برای ویرایشگر Eclipse که امکان یکپارچه سازی فرایندهای کسب و کار در محیط توسعه را در اختیار ما قرار می دهد. که محیطی گرافیکی جهت ایجاد فرایندهای کسب و کار (با استفاده از کشیدن و رها کردن) و امکانات دیگری نظیر تست پیشرفته و اشکال زدایی را فراهم می سازد.

نرم افزار jBPM


طراحی مبتنی بر وب                         

طراحی مبتنی بر وب امکان مدل سازی فرایندهای کسب و کار در محیط وب را در اختیار ما قرار می دهد. که محیطی گرافیکی جهت ایجاد و ویرایش  فرایندهای کسب و کار (با استفاده از کشیدن و رها کردن) شبیه پلاگین Eclipse را فراهم می سازد.

نرم افزار jBPM


کنسول jBPM

فرایندهای کسب و کار را می توان از طریق کنسول وب اداره نمود ویژگی های اصلی آن عبارتند از:

مدیریت موارد فرایند:  توانایی برای شروع موارد فرایند جدید، دریافت لیست نمونه های فرایند در حال اجرا و غیره

مدیریت وظایف انسانی: که قادر به گرفتن یک لیست از تمام وظایف فعلی خود، تکمیل وظایف در فهرست کار خود (با استفاده از فرم های وظایف سفارشی)، و غیره می باشد.

گزارش گیری: مروری بر وضعیت نرم افزار و/ یا سیستم با استفاده از گزارش هایی که به صورت پویا تولید شده، که به امکان مرور کردن شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را می دهد.

نرم افزار jBPM


مطالعه مطالب زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد: 

چرا BPMS متن باز بهترین گزینه ها است؟

معرفی ۱۰ BPMS رایگان متن باز دنیا -۲۰۱۵- بخش اول

معرفی ۱۰ BPMS رایگان متن باز دنیا -۲۰۱۵- بخش دوم

همچنین فیلم ها زیر نیز مرتبط با موضوع BPMS هستند: 

فیلم معرفی نرم افزار BPMS ACTIVITI

صفر تا صد آموزش نرم افزار BizAgi

صفر تا صد ساخت فرایند با پروسس میکر

چرا BPMS

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .