عضویت در کانال مدیریت فرایند
صفر تا صد مهارت های انجام مصاحبه بابت مدلسازی فرایند

صفر تا صد مهارت های انجام مصاحبه بابت مدلسازی فرایند- بخش اول

در سلسله مقالاتی در نظر داریم ریزه کاریی های انجام مصاحبه بابت مدلسازی فرایند را تشریح کنیم. بعد از خواندن مطالب که به کلی برگرفته از تجربیات مان در پروژه های مختلف است، پی خواهید برد که انجام مصاحبه یکی از سخت ترین کارهای یک مدلساز فرایند است و صرف داشتن دانش در حوزه BPMN و امثال اینها به هیچ عنوان کفایت مدلسازی را نخواهد کرد.

 

یکی از مهم ترین روش های استخراج فرایندها و مدلسازی فرایندهای کسب و کار مصاحبه است. شما برای مدلسازی فرایندها نیاز به تخصص های مختلفی داید که مهم ترین آنها در ادامه تشریح شده است.

 

اولین مورد داشتن اطلاعات کافی در مورد مدیریت فرایند جهت پرزنت افراد حاضر در جلسه مصاحبه است. 

 

این پرزنت که باید در اول تمام جلسات مدلسازی اتفاق بیفتد و بعضاً برای شما خسته کننده خواهد شد، بسیار ضروری است. زیرا یکی از بزرگترین موانع شما در مدلسازی فرایند، گارد گرفتن مصاحبه شنوده است.


هزار و یک خیال به ذهن مصاحبه شونده تبادر میکند مثلاً: اینها با پرسیدن این سئوالات می خواهند سر از کار من دربیاورند که این باعث خواهد شد در آینده من مزیت رقابتی خود را در سازمان از دست بدهم و جایگاه شغلی ام دچار ریسک شود و بسیاری تفکرات منفی دیگر. حتی ممکن است فرد مصاحبه شنوده از خود رفتار منفی بروز ندهد که دلیل این امر می تواند دستور و تاکید مدیران ارشد وی جهت همکاری با شما باشد. برای اینکه مانع از شکل گیری چنین افکار منفی در ذهن مصاحبه شنوده شوید، قطعا لازم است هدف تان از برگزاری این جلسه را در مدت نسبتاً کوتاهی در حدود ۱۰-۱۵ دقیقه بیان کنید.


بسیار کار سختی است که در فقط ۱۰ دقیقه اینکار را بصورت مفید و اثربخش انجام دهید. قطعاً ارائه توضیحات کلیشه ای و جملاتی که فقط آنها را حفظ کرده اید گره گشا نخواهد بود. زیرا اینکار فراتر از انجام یک تکلیف است و واقعاً مصاحبه شنوده باید از اعماق افکار و قلب خود با شما همسو شود.

 

باید در نظر بگیرید که اگر فرد مصاحبه شنوده مدیر ارشد باشد، مطالبی که به او می گویید با یک کارشناس قطعاً باید متفاوت باشد. اگر مصاحبه شونده مدیر میانی باشد، باز هم متفاوت باید سخن گفت.

 

همچنین باید درنظر بگیرید که با کدام واحد در حال مصاحبه هستید. اگر واحد فنی بود، یک نوع ادبیات، واحد مالی، منابع انسانی و … . قطعا این ملاحظه را رعایت کنید و با ادبیات یکسان با تمامی واحدها صحبت نکنید.


پس بسیار مهم است که خود با گوشت و خون در مورد مزیت های مدیریت فرایند بسیار مطالعه کرده و در موردشان تفکر کرده باشید. مطالعه داستان موفقیت های منتشر شده در این خصوص تا حدودی میتواند در این زمینه به شما کمک کند منتها اگر امکان مشاهده از نزدیک این سازمان ها (سازمان ها و بنگاه هایی که مدیریت فرایند را به خوبی مستقر کرده و از منافع آن منتفع شده اند) برای شما مقدور نیست، پس از مطالعه داستان های موفقیت با مکث و حوصله، تفکر کنید.

 

دوستان این بسیار مهم است که خود در مورد اهمیت مدیریت فرایند مسلط باشیم زیرا به نوعی صورت مسئله ماست که از طریق مدیریت فرایند به دنبال حل آن هستیم. گاهاً اینقدر بر روی راه حل تمرکز میکنیم که صورت مسئله را از یاد می بریم. پس بهتر است دائماً بصورت ملموس نه کلیشه ای در مورد صورت مسئله تفکر کنیم.


فکر میکنم برای مطلب اول کمی طولانی صحبت کردیم. خودم فکر نمی کردم حجم مطالب در مورد جلسه مصاحبه اینقدر زیاد باشد که نهایتاً بتوانم تنها ۵ درصد از نکات را بیان کنم. منتظر مطالب بعدی باشید.

 

همچنین میتوانید مطلب بالا را بصورت صوتی نیز گوش دهید:


این مطلب را هم بخوانید: صفر تا صد مهارت های انجام مصاحبه مدلسازی فرایند- بخش دوم

 

نوشته محمد رمضانی

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .