عضویت در کانال مدیریت فرایند
سابقه آشنایی ما با نرم افزارهای BPMS چقدر است؟

حدود ۱۴ سال قبل در شرکت IT وزارت بازرگانی طی پژوهشی، اقدام به بررسی نرم افزارهای BPMS با هدف مکانیزه کردن برخی خدمات و فرایندها نمودیم. پس از بررسی های مختلف بنا به برخی دلایل، نرم افزار پروسس میکر به عنوان نرم افزار BPMS منتخب برگزیده شد. البته نرم افزار پروسس میکر در آن سال ها با نرم افزار فعلی بسیار متفاوت بود.

 

قرار بود یکی از فرایندهای حوزه ارتباطات مردمی در نرم افزار Processmaker پیاده سازی شود. مدیران اصلی کمپانی Colosa (شرکت فروشنده BPMS پروسس میکر) که آن زمان جزء استارتاپ های این محصول و شرکت بودند، خود به ایران آمدند.

در ابتدا فرایند توسط تیم کسب و کار مورد تحلیل و مدلسازی قرار گرفت. شمای کلی یکی از فرایندهای مرتبط را میتوانید در شکل زیر مشاهده نمایید.

 

 

همچنین در ادامه یک نمونه از فرم هایی که قرار بود در نرم افزار BPMS پیاده سازی شود را میتوانید مشاهده نمایید. علت انگلیسی بودن این فرم لزوم ترجمه آن برای متخصصین شرکت Colosa (شرکت فروشنده BPMS پروسس میکر) بود.

 


در ادامه تجربیات بنده در حوزه BPMS، باید عرض کنم پروژه مدیریت فرایند در یکی از بانک های بزرگ کشور آغاز شد. یک تیم با هدایت اینجانب وظیفه شان ارزیابی و انتخاب نرم افزار BPMS مناسب برای بانک بود. در آن پروژه حدود ۴۰ نرم افزار BPMS داخلی و خارجی را بررسی کردیم. بررسی بر اساس حدود ۲۰۰ شاخص فنی و غیرفنی صورت گرفت.


سپس مدتی در یکی از شرکت های نرم افزاری که فروشنده نرم افزار Bizagi بود مشغول فعالیت شدم. تقریباً بدترین سال های کاری خود را در این شرکت گذراندم. تمام تمرکز بنده بر روی جا انداختن فرهنگ BPMS و مدیریت فرایند در سازمان های کشور سپری شد منتها به دلیل وجود ضعف در ارائه خدمات مناسب به مشتریان، تلاش هایم نیمه کاره مانده و سازمان­ها و شرکت های تهیه کننده نرم افزار BPMS به موفقیت چشمگیری دست پیدا نمیکردند. این بود که از آن مجموعه جدا شدم.

یکی از انتقادات جدی که به بنده میشد این بود که چرا بر روی نرم افزار اتوماسیون اداری و گردش مکاتبات خیلی انرژی نمیگذارم و فقط بر روی BPMS متمرکز هستم. اینکه ما هم اکنون جزء منتقدین نرم افزارهای اتوماسیون اداری و گردش مکاتبات هستیم، چیز جدیدی نیست و مربوط به سال ها قبل است.


بعد از جدا شدن بنده از آن شرکت و هنوز بعد از گذشت چند سال، برخی از مشتریان و خریدارن نرم افزار BPMS و اتوماسیون اداری آن شرکت نرم افزاری با ما تماس گرفته و درخواست کمک میکنند. به دلیل اینکه بسیاری از مشتریان بواسطه بنده اقدام به خرید نرم افزار میکردند، وظیفه خود دانسته و در بسیاری از موارد بدون دریافت هزینه سعی در جبران عملکرد شرکت را داشتم. موارد متعددی از این دست وجود دارد.

در ادامه مسیر کاری، بنده در حوزه BPMS، بصورت فریلنس اقدام به مشاوره و آموزش در زمینه مدیریت فرایند و حوزه های وابسته کردم.

در طی ۳-۴ سال گذشته بیش از ۱۵۰ دوره آموزشی برگزار کرده ام. البته سابقه برگزاری دوره آموزشی به حدود ۹ سال قبل  باز میگردد. همچنین به بسیاری از سازمان ها در امر ارزیابی و انتخاب BPMS مشاوره داده ام.


برخی از سازمان هایی که از خدمات مشاوره ارزیابی و انتخاب نرم افزار BPMS بنده استفاده کرده اند در ادامه خواهید دید.

  • وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • پژوهشگاه صنعت نفت
  • پژوهشگاه فضایی ایران
  • تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا)
  • بیمارستان میلاد
  • صنایع شیمیایی اصفهان
  • شرکت ارتباطات زیرساخت
  • و….

 

همچنین در برخی پروژه ها راساً و توسط تیم خود اقدام به استقرار BPMS کرده ایم که در مطالب بعدی شرح داستان موفقیت آنها را به اطلاع شما خواهم رساند.

نگارنده: محمد رمضانی

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .