عضویت در کانال مدیریت فرایند
چرخه مدیریت فرایند از دیدگاه گاتنر
چرخه مدیریت فرایند گارتنر

برگرفته از کتاب رویکرد شرکت SAP در حوزه  BPM

 

با توجه به محتوای بسیار خوب کتاب رویکرد شرکت SAP در حوزه  BP، تصمیم گرفته ایم بخش هایی از آنرا ترجمه و در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

 

هر چقدر که تکنولوژی بالغ­ تر می­شود، بعد مدیریتی BPM اهمیت بیشتری می یابد. به نقل از گارتنر: BPM به مجموعه ای از اصول مدیریتی اشاره دارد که با استفاده از ترکیب روش های فزاینده و تغییرپذیر، بهبود فرایندهای کسب وکار تسریع می دهد. فعالیت های مدیریتی BPM ، کنترلِ محیط فرایند کسب وکار را برای رسیدن به اهداف بهبود چابکی و عملکرد عملیاتی تامین می کنند. Bpm رویکردی ساختار یافته است که روش ها، سیاست ها، استانداردها، فعالیت های مدیریتی و ابزار نرم افزاری را برای مدیریت و بهبود مستمر فعالیت ها و فرایند های یک سازمان بکار می بندد. ( گارتنر: کانتارا و هیل ۲۰۰۸).

 

از این منظر، مدیریت فرایندِ خوب، از یک چرخه بازنگریِ فرایند تکرار شونده استفاده می­کند که با مقوله کسب وکار برای بهبود آغاز می شود.

 

چرخه مدیریت فرایند گارتنر

 

چرخه حیات فرایند کسب وکار در حالیکه از شرایط رشد کسب وکار پشتیبانی می کند، بهبود مستمر فرایند کسب وکار را نیز قادر می سازد. در این مدل، از هشت مرحله مجزای بهبود فرایند استفاده می شود. اگرچه در شکل این مراحل در یک چرخه به نمایش گذاشته شده اند، BPM از هر مرحله ای میتواند آغاز شود و در مراحل دیگر به هر ترتیبی جریان داشته و توسعه یابد. مراحلی که در شکل بالا نشان داده شده است عبارتنداز :

 

کشف، پیچیدگی­های نحوه اجرای فرایند را مشخص می­کند. ارزش روش کشف در این است که سازمان چه قدر سریع و درست بتواند رضایت همگانی صاحبان فرایند را راجع به چگونگی انجام فعالیت و چگونگی اندازه گیری موفقیت، کسب کند.

 

– مدلسازی، ارزشمند است چون فرصت های سادهِ بهبود یا حداقل اندازه و مقیاس یک مشکل را نشان می دهد. مدلسازی به رهبران کسب وکار کمک می کند که صرف نظر از مرزهای سازمانی در خصوص اینکه چگونگی بهبودهای فرایندی در رسیدن به اهداف کمک می­کنند، همکاری کنند.

 

– شبیه سازی، گلوگاه هایی که در طول مدلسازی ایستا واضح نیستند را آشکار می کند. تنظیمات مربوط به گردش کار یا نقاط تصمیم گیری، قبل از رفتن به مرحله بعدی اجرای فرایند در زمان واقعی که در مدل فرایندی انجام می­شود و بسیاری موارد دیگر در شبیه سازی مشخص میشوند.

 

-گسترش، بعد از این مراحل، نسخه های دقیق اجرای فرایند و تغییرات موردنیاز در سیستم ها ایجاد می گردد. تغییرات آموزش و امکاناتی که برای اجرایی شدن فرایند جدید مورد نیاز هستند، باید هماهنگ شوند. تغییرات سیستم ها شامل یکپارچه سازی برنامه های کاربردی و پایگاه های داده می شود و ممکن است شامل تغییر سیستم های کاربردی به مجموعه ای از اجزا خدمات وب قابل استفاده مجدد نیز باشد.

 

پیاده سازی، مرحله ای است که ارزش اصلی BPM تحقق می بخشد چون اینجا جایی است که بهبود واقعی در فرایند در همان اول به چشم می آید.

 

– کنترل، اطلاعات را از فرایند پیاده سازی در زمان واقعی جمع آوری می کند. از آنجا که مجموعه BPM از فعالیت های دستی و خودکار پشتیبانی می کند، نظارت کاملتر از آنچه قبلا در دسترس بود انجام می­شود و ازآنجایی که در زمان واقعی جمع آوری می شود، این اجازه را میدهد تا اصلاحات سریع رخ دهند.

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .