عضویت در کانال مدیریت فرایند
دروزاه OR یا تصمیمات فراگیر در BPMN2
آموزش BPMN2

دروزاه OR یا تصمیمات فراگیر در BPMN2

در این مطلب در مورد دروازه OR توضیحاتی را ارئه خواهیم کرد. البته پیش از پرداختن به دروزاه OR را مثال را مطرح میکنیم و با دروازه های XOR و AND آنرا مدلسازی خواهیم کرد تا به اهمیت و سادگی دروزاه OR بیشتر پی ببرید.

 

گاهی اوقات ممکن است ما نیاز به یک یا چند شاخه پس از یک فعالیت تصمیم­گیری داشته باشیم. فرآیند کسب­وکار زیر را در نظر بگیرید.

 

فرآیند توزیع سفارش

یک شرکت دارای دو انبار است که محصولات مختلف را ذخیره می­کنند؛ انبار آمستردام و هامبورگ. زمانی که یک سفارش دریافت می­شود، در این انبارها توزیع می­گردد: در صورتی­که محصولات سفارش شده مربوط به انبار آمستردام باشد، یک زیر سفارش به آنجا ارسال می­گردد؛ به همین صورت اگر محصولات سفارش شده مرتبط به انبار هامبورگ باشد، زیر سفارشی برای آنجا ارسال می­گردد. پس از آن سفارش ثبت گردیده و فرآیند تکمیل می­شود.

 

آیا می­توانیم سناریوی بالا را با ترکیب درگاه­های AND و XOR مدل­سازی نمائیم؟ جواب مثبت است. هر چند با تعدادی مشکل مواجه خواهیم شد.

 

شکل زیر جواب­های ممکن را نمایش می­دهند. در اولی، ما از یک انشعاب دهنده XOR با سه شاخه جایگزین استفاده نموده ­ایم: یکی در صورتی­که سفارش تنها شامل محصولات آمستردام باشد انتخاب می­گردد (که زیر سفارش به انبار آمستردام ارسال خواهد شد)، دیگری زمانی که سفارش تنها شامل محصولات هامبورگ باشد انتخاب می­گردد (به همان صورت، زیر سفارش به انبار هامبورگ ارسال خواهد شد) و آخرین آن زمانی که سفارش شامل کالاهای هر دو انبار باشد انتخاب می گردد (که در این مورد زیر سفارش به هر دو انبار ارسال خواهد شد). این سه شاخه درون یک ادغام XOR همگرا می­شوند که منجر به ثبت سفارش خواهد شد. در حالی­که این مدل، سناریوی ما را به درستی انعکاس می­دهد، نمودار حاصل تا حدودی پیچیده است، زیرا ما باید دو فعالیت تکراری که دوبار زیر فرآیندها را به انبارهای مربوطه ارسال می­کنند ایجاد نمائیم و در صورتی­که ما بیشتر از دو انبار داشته باشیم، تعداد فعالیت­های تکراری افزایش خواهد یافت. برای مثال، در صورتی که ما سه انبار داشته باشیم، ما نیاز به یک انشعاب XOR همراه با هفت شاخه خروجی خواهیم داشت و هر فعالیت نیاز دارد که چهار بار تکرار گردد. به وضوح مشخص است که این راه حل در مقیاس بالا جوابگو نیست.

 

جواب اول

آموزش BPMN2

 

 

جواب دوم

 

آموزش BPMN2

 

در جواب دوم از یک انشعاب AND با دو کمان خروجی استفاده شده، هر یک از آن­ها منجر به یک انشعاب XOR با دو شاخه جایگزین می­گردند. اولی در صورتی که سفارش شامل محصولات آمستردام (هامبورگ) باشد انتخاب می­گردد، در این حالت فعالیت، کار ارسال زیر فرآیند به انبار مربوطه را بر عهده خواهد داشت؛ شاخه دیگر در صورتی­که سفارش شامل محصولات آمستردام (هامبورگ) نباشد انتخاب می­گردد، در این حالت هیچ فعالیتی تا ادغام XOR که دو شاخه را دوباره ادغام می­کنند، انجام نمی­گیرد. سپس یک ادغام AND دو شاخه موازی خروجی انشعاب AND را ادغام می­نماید و فرآیند با ثبت سفارش تکمیل می­گردد.

 

مشکل راه حل دوم چیست؟ سناریوی مثال سه حالت زیر را در نظر گرفته است. تنها محصولات موجود در آمستردام، فقط در هامبورگ، و در هردو انبار. در حالی­که این راه حل یک مورد دیگر را فراهم می­کند که آن حالتی است که محصولات در هیچ یک از انبارها نباشند. این مورد زمانی رخ می­دهد که دو شاخه خالی از دو انشعاب XOR انتخاب شوند و منجر به انجام ندادن هیچ کاری بین فعالیت “بررسی اقلام خط سفارش” و فعالیت “ثبت سفارش” می­شود. بنابر این، این راه حل، با وجود این­که فشرده تر از اولی می­باشد ولی اشتباه است.

 

جهت مدل­سازی شرایطی که یک تصمیم ممکن است به طور هم­زمان منجر به انتخاب یک یا چند گزینه شود، ما نیاز به یک درگاه فراگیر (OR) خواهیم داشت. یک انشعاب OR شبیه به انشعاب XOR می­باشد، ولی شرایط مربوط به شاخه­ های خروجی لازم نیست که متقابلاً منحصر به فرد باشند، یعنی بیش­تر از یکی از آن­ها می­تواند در یک لحظه برقرار باشد. زمانی که با انشعاب OR مواجه می­شویم، یک یا چند شاخه بسته به اینکه چه شرایطی صحیح است را انتخاب می­کنیم. از منظر نشانگرها، بدان معنی است که انشعاب OR نشانگر ورودی را گرفته و به نسبت تعدادی که شرایط خروجی صحیح ­باشند، نشانگر ایجاد می­کند، این تعداد می­تواند حداقل یک و در بیشترین حالت به تعداد کل شاخه­ های خروجی باشد. همانند دروازه انشعاب XOR، یک انشعاب OR نیز می­تواند با جریان پیش فرض مجهز شود و تنها زمانی که تمام شرایط دیگر با خطا ارزیابی گردند، انتخاب شود.

 

آموزش BPMN2

 

 

شکل بالا راه حل مثال ما را با استفاده از درگاه OR نشان می­دهد. پس از ارسال زیر سفارش به هر یک از انبارها یا به هر دو، از یک ادغام­کننده OR جهت همگام ­سازی جریان و ادامه با ثبت سفارش استفاده می­کنیم.

 

یک ادغام­ کننده OR زمانی که تمامی شاخه­ های ورودی فعال تکمیل گردند اجرا می­شود. انتظار برای یک شاخه فعال به معنی انتظار برای یک شاخه ورودی به گونه­ای است که آن شاخه ورودی در نهایت یک نشانگر را به ادغام کننده OR تحویل ­دهد. به عبارت دیگر در صورتی­که شاخه­ ورودی فعال گردد، ادغام­کننده OR برای نشانگر آن منتظر می­ماند، در غیر این­صورت نمی­ماند. به محض این­که تمامی نشانگرهای شاخه ­های فعال برسند، ادغام­کننده OR این نشانگرها را به یک نشانگر تبدیل کرده (همانند کاری که یک ادغام کننده AND انجام می­دهد) و این نشانگر را به کمان خروجی ارسال می­کند. در مقابل ادغام ساده XOR و هم­زمان AND، این رفتار را ادغام هم­زمان می­نامیم.

 

این مطلب برگرفته از کتاب Fundamentals of Business Process Management ترجمه شده توسط مدرسه مدیریت فرایند بود.

 

اتوماسیون اداری

 

همانطور که مشاهده کردید، آموزش BPMN2 و نمادها و علائم این استاندارد در کتاب Fundamentals of Business Process Management کاملاً مبتنی بر مثال است. یعنی با ذکر مثال های مختلف نماد مورد نظر توضیح داده شده و در خلال آموزش تمرین های مختلفی نیز وجود دارد که میتوانید با انجام آنها بلافاصله به تسلط قابل توجهی در مورد نماد مورد نظر دست پیدا کنید. پاسخ تمرین ها در انتهای همان فصل قرار دارد.

 

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .