عضویت در کانال مدیریت فرایند
چکیده گزارش موسسه PMI در خصوص تحلیل کسب و کار
تحلیل کسب و کار

با توجه به افزایش پیچیدگی پروژه ­ها، مشاهده می­کنیم که تجزیه و تحلیل کسب و کار یک ضرورت کلیدی برای موفقیت پروژه و کسب و کار محسوب می­شود.

هنگامی که تجزیه و تحلیل کسب و کار به درستی در پروژه‌ها و برنامه‌ها صورت گرفته و اجرا ‌شوند، نیازمندی ها با کیفیت بالا تولید می‌شوند؛ ذی‌نفعان بیشتر درگیر می‌شوند؛ راهکارهای مطلوب جهت ایجاد ارزش مورد نظر ارائه می­شود و پروژه‌ها به احتمال زیاد به موقع، در همان محدوده و با همان بودجه مشخص ­شده تحویل می‌شوند.

 

فرآیند موثر تجزیه و تحلیل کسب و کار برای بسیاری از سازمان‌ها به صورت یک بخش یکپارچه از کسب و کار آن­ها، تعریف نشده است و باعث می­شود که پروژه ­ها قادر به تامین ارزش مورد نظر نباشند. در واقع، طبق گزارش حرفه‌ای PMI در سال ۲۰۱۷، نیازمندی‌های نامناسب و غیردقیق، دومین علت شکست پروژه­ ها هستند (۳۹٪)، و اولین علت این امر، به دلیل تغییرات در اولویت­های سازمان است (۴۱٪).

 

برای درک این مطلب که چگونه حرفه تجزیه و تحلیل کسب و کار می‌تواند به موفقیت سازمانی کمک کند و برای دستیابی به بینش عمیق‌تر در مورد این که چگونه فعالیت‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار در اجرای ابتکارات استراتژیک کمک ‌کند، بیش از ۷۳۰ متخصص حرفه‌ای تجزیه و تحلیل کسب و کار را در میانگین مدت زمان ۹ سال بررسی کردیم.

 

سپس پاسخ‌ دو گروه از نمونه­ های مورد نظر را با هم مقایسه کردیم:

  • کسانی که می‌گویند سازمان‌هایشان برای بهبود مستمر بهینه شده و با قابلیت‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار (بلوغ بالا) ایجاد شده‌ است.
  • کسانی که شرکت‌های خود را در حال شروع فرآیند تجزیه و تحلیل کسب و کار می­بییند و شرایط خود را خاص و ویژه می­دانند (بلوغ کم).

 

می‌توان گفت که:

  • سازمان‌های بسیار بالغ از سطح بالای همکاری بین مدیر پروژه، مدیر برنامه یا پرتفولیو و تحلیلگر کسب و کار حمایت می­کنند.
  • ۹۱٪ از پاسخ‌دهندگان در سازمان‌هایی با اقدامات و رویه‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار بالغ اشاره کرده اند، نقش تجزیه و تحلیل کسب و کار توسط مدیران، حامیان مالی و سهامداران شان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. (در مقایسه با ۵۳٪ در مورد سازمان های با بلوغ پایین)

 

حال سوال اینجاست که سازمان­ها چگونه می­توانند به میزان بالایی از بلوغ تحلیل کسب و کار برسند؟

بلوغ تجزیه و تحلیل کسب و کار در مورد سطوح توانایی و اثربخشی سازمان است که در طول انجام فعالیت‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار در سراسر افراد، فرایندها و ابزارهای آن نشان داده می‌شود. این امر از طریق پیگیری پیوسته قابلیت‌های نظارت، شناسایی مناطق برای بهبود و اجرای تغییرات در فرایند تجزیه و تحلیل کسب و کار برای اطمینان از عملکرد مطلوب بدست می‌آید.

 

متیو دابلیو. لیک، مدیر ارشد تحلیل کسب و کار در شرکت NTT، بر این باور است که سازمان‌ها نیاز به تمرکز بر روی تلاش های مربوط به تجزیه و تحلیل کسب و کار دارند. او می­گوید: “بهبود بلوغ تحلیل کسب و کار این هدف را به انجام می‌رساند”.

می­توان سطح بلوغ تجزیه و تحلیل کسب و کار در سازمان‌ها به پنج دسته طبقه بندی کرد. به شکل زیر توجه کنید.

 

تحلیل کسب و کار

 

۵% از سازمان­ها در زمره سازمان­هایی هستند که در تجزیه و تحلیل کسب و کار بهبود مستمر و بهینه دارند. همچنین ۱۳%  از سازمان­ها در تجزیه تحلیل کسب و کار به تثبیت رسیده اند. هر دو این سازمان ها در دسته سازمان‌هایی هستند که به سطح بالایی از بلوغ رسیده اند. ۳۷% از آن‌ها جزو سازمان‌هایی هستند که تجزیه و تحلیل کسب و کار در آن­ها ساختار یافته و بهبود یافته هستند. ۲۵% از سازمان ها در مرحله شروع تجزیه و تحیل کسب و کار و ۲۱% از سازمان­ها تجزیه و تحلیل کسب و کار را جزو راه­حل های موقت می­دانند. این دو دسته جزو سازمان­ها با سطح بلوغ پایین هستند.

 

نتایج تحقیقات نشان می­دهد که تحلیلگران کسب و کاری که در سازمان‌هایی با بلوغ بالا کار می‌کنند، موفقیت شرکت خود را به تجزیه و تحلیل کسب و کار نسبت می‌دهند. در زیر به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل کسب و کار که بر میزان موفقیت سازمان‌ها تاثیر می‌گذارد توجه کنید.

 

تحلیل کسب و کار چیست

 

نتایج نشان می‌دهند که سازمان‌های دارای بلوغ بالا در تجزیه و تحلیل کسب و کار عملکرد بالاتر از حد متوسط ​​در تمام شاخص‌های کلیدی موفقیت سازمان از جمله عملکرد مالی (۶۹٪ در برابر ۴۵٪)، پیاده‌سازی استراتژی (۶۶٪ در مقابل ۲۱٪)، چابکی سازمانی (۴۰٪ در برابر ۱۴٪) و مدیریت پروژه‌های منحصر به فرد (۶۲٪ در مقابل ۲۹٪) را دارند.

 

پاسخ دهندگان همچنین معتقد بودند که تجزیه و تحلیل کسب و کار  برای سازمان‌هایشان مزیت رقابتی ایجاد ‌کرده است. به شکل زیر توجه کنید.

 

BA چیست

 

۸۲ درصد از پاسخ‌دهندگان  اظهار داشتند که تجزیه و تحلیل کسب و کار برای سازمان آن‌ها مزیت رقابتی ایجاد می‌کند، در حالی که تنها ۵۸ درصد از این افراد جزء سازمان‌هایی بودند که سطح بلوغ پائینی در خصوص فرآیندهای تحلیل کسب و کار داشته­اند. ۸۱٪ از تحلیلگران کسب و کار که سازمان‌های آن‌ها سطح بالایی از بلوغ را داشته­اند، در مقایسه با ۵۸٪ از همتایان خود که در سازمان­های با بلوغ پایین کار می­کردند، در سازمان خود نقش مهم‌تری برای ایجاد مزیت رقابتی در مقایسه با پنج سال پیش داشتند.

 

نتیجه‌گیری

سازمان‌ها می‌توانند از تجزیه و تحلیل کسب و کار برای اثربخشی مثبت بر پروژه‌ها و برنامه‌ها در راستای تحقق اهداف اعلام شده و دستیابی به نتایج مورد انتظار استفاده کنند. صرفاَ تخصیص منابع برای انجام فعالیت‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار کافی نیست. تجزیه و تحلیل کسب و کار یک صلاحیت سازمانی و یک شایستگی کلیدی و اساسی است که نتایج موفقیت‌آمیزی در مدیریت پروژه، برنامه و پرتفولیوها ایجاد می‌کند. در حالی که ممکن است راهکاری در مورد زمان و بودجه اجرای یک پروژه ارائه شود، زمانی که تجزیه و تحلیل کسب و کار در نظر گرفته نمی‌شود، احتمالاً این راه‌حل، نیاز کسب و کار را برآورده نخواهد کرد یا ارزش مورد نظر را ارائه نمی‌دهد.

 

برای دانلود اصل گزارش بر روی عنوان پایین کلیک کنید.

business-analysis-PMI Report

به اشتراک بگذارید :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .