عضویت در کانال مدیریت فرایند
عمارت وینچستر- یک داستان واقعی
معماری فرایندها چیست

در این نوشته در نظر داریم با ارائه به مطلب جالب به ضرورت وجود معماری در حوزه های مختلف از جمله مدیریت فرایند اشاره کنیم.

 

سال ها قبل یک خانم و اقای ثروتمند آمریکایی اقدام به ساخت یک امارات مجلل و بزرگ به اسم عمارت وینچستر! نمودند. عمارتی که ساخت آن ۳۸ سال (۱۸۸۴-۱۹۲۲)به طول انجامید. این عمارت توسط چندین گروه معماری ساخته شد.

 

این عمارت عظیم اما به شدت عجیب دارای ۱۶۰ اتاق، سیستم‌های گرمایشی جدید و قدیمی، تعداد زیادی  آسانسور، ۴۷ بخاری، چلچراغ‌های بزرگ و کوچک و … است.

 

علاوه بر این‌ها درها و پنجره‌های این عمارت رو به دیوار باز می‌شوند! راه پله‌هایی که به هیچ جا ختم نمی‌شوند، پنجره‌ای که در کف زمین سـاخته شـده، دودکشی که از چهار طرف زمین بلند‌ می‌شود‌ و ستون‌های وارونه و معکوس از دیگر شگفتی‌های این عمارت پر رمز و راز می‌باشد. اما هنوز کسی راز ساخته شدن این عمارت را کشف نکرده است.

 

معماری فرایند

 

معماری فرایندهای کسب و کار چیست

 

دوره مدیریت فرایند

 

آن‌چه که در بررسی این عمارت مهم است، ذهنیتی است که درباره وضعیت فعلی سازمان‌ها، فرایندها و سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباط آن‌ها قادر است در ما ایجاد کند. در واقع اگر زیرساخت‌ها و سازه بلوک‌های فرایندها و سیستم‌های اطلاعاتی بیشتر سازمان‌ها را با معادل‌های ساختمانی آن جایگزین کنید، به معماری خواهید رسید که بسیار شبیه به عمارت وینچستر خواهد بود. عمارتی که ظاهری بسیار آراسته دارد و هزینه و زمان زیادی جهت ایجاد آنها صرف شده‌ اما بر اساس معماری معین و اصولی بنا نشده است و در نتیجه کاربری لازم را ندارد و در بهترین حالت به درد فعالیت‌های توریستی و موزه‌ها می‌خورد. در این مورد می‌توان با دقت بیشتری به مشخصات این عمارت توجه کرد. با توجه به موارد فوق می‌توان دید که نکات زیر در رابطه با این عمارت قابل توجه هستند:

 

  • عدم وجود راهبرد: عمارت فوق در عین حالی که دارای اتاق‌های بسیار زیادی (به اندازه یک هتل) است، دارای سالن‌های متعدد پذیرائی نیز هست که آن را از کاربری خانه مسکونی دور کرده و بیشتر به یک هتل شبیه کرده‌است.

 

  • عدم وجود نقشه فنی: در ساخت عمارت از هیچ نقشه فنی که نشان دهنده طراحی عمارت مورد نظر باشد استفاده نشده‌است. نقشه‌های موجود فقط مربوط به بخش‌های خاصی از عمارت هستند. این اتفاق معمولاً در توسعه فرایندها و زیرساخت های فناوری اطلاعات سازمان ها به وضوح قابل مشاهده است. توسعه هایی که بدون معماری انجام شده و یک جزیزه به جزایر دیگر سازمان اضافه کرده است.

 

  • توجه نکردن به نیازمندی‌های واقعی: در انتخاب و ساخت بخش‌های مختلف عمارت اعم از درها، پنجره‌ها، سقف، کف پوش و غیره به نیازمندی‌های واقعی توجه نشده است و صرفاً به این دلیل که فعالیت‌های ساختمانی متوقف نشود و یا بدلایلی تجملاتی اقدام به ساخت آن‌ها شده‌است.

 

دوره مدیریت فرایندها

 

  • زمان غیرمعقول: ۳۸ سال برای ساخت یک عمارت بسیار دور از ذهن است.

 

  • هزینه غیرمعقول: ۵,۵ میلیون دلار در آن زمان صرف ساخت این عمارت شده ‌است.

 

  • حضور نسل‌های مختلفی از سبک‌ها و سیستم‌ها: در این عمارت انواع سیستم‌های گرمائی (سه نوع بخاری معمولی، سیستم بخار، و سیستم هوای گرم) وجود دارد. همچنین این عمارت که تنها دارای دو طبقه‌است، دارای سه آسانسور مستقل است و وجود آن بیشتر برای جنبه‌های ظاهری و تجملاتی است.

 

  • عدم توانایی در توسعه: توسعه عمارت فوق بدون تخریب بسیاری از قسمت‌های اصلی آن امکان‌پذیر نیست.

 

  • پیچیدگی بالا: تعدد راهروها، درها، پنجره‌ها، راه پله‌ها و اتاق‌ها وضعیتی را بوجود آورد است که افراد به سادگی در آن گم می‌شوند. به همین علت است که این عمارت به خانه ارواح جنگ‌های داخلی آمریکا معروف است.

 

نتیجه گیری مهم:

وضعیت فرایندها و سیستم های بسیاری از سازمان ها نیز مانند عمارت وینچستر است یعنی بدون داشتن نقشه و معماری تنها توسعه یافته اند. از این جهت است که بحث معماری فرایندها حائز اهمیت است.

 

 

APQC چیست؟

 

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .