عضویت در کانال مدیریت فرایند
کتابچه رویکردهای مختلف استخراج معماری فرایندها
معماری فرایندها

داشتن معماری فرآیند کسب‌وکار مناسب، راهنمایی برای مدل‌سازی واقعی فرآیندهای کسب‌وکار را فراهم می‌کند.

این کتابچه یک طبقه‌بندی از رویکردهای مختلف برای طراحی معماری فرآیند کسب‌وکار ارائه می‌کند که ما از طریق مطالعه متون علمی شناسایی کردیم.

 

وقتی سازمان یا شرکتی درگیر مدل‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار خود می‌شود، به‌ناچار سؤالاتی پیش می‌آید:

·       کدام فرآیندها در شرکت من وجود دارد؟

·       کجا یک فرآیند پایان می‌یابد و فرآیند دیگری آغاز می‌شود؟

·       در چه سطحی از جزئیات باید فرآیندهای خود را مدل‌سازی کنم؟

 

برای برخورد و مواجهه با چنین مواردی، متخصصین حوزه مدیریت فرایند مفهوم معماری فرآیند کسب‌وکار را ارائه داده‌اند.

 

با درک مدل‌سازی فرآیند کسب‌وکار در عمل، تقاضا برای راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌هایی که سازمان‌ها را به سمت مجموعه یکپارچه و متحد مدل‌های فرآیند سوق می‌دهد، افزایش می‌یابد. مفهوم معماری فرآیند کسب‌وکار به‌صراحت به‌منظور پرداختن به این موضوع ارائه شده است. این کتابچه رویکردهای غالب بر طراحی معماری فرآیندهای کسب‌وکار را مرور و مقایسه کرده است. علاوه بر این، شامل ارزیابی قابلیت استفاده و استفاده واقعی از رویکردهای شناسایی‌شده از طریق تعامل با گروه بزرگی از افراد شاغل در این زمینه می‌شود. یافته‌های ما نشان می‌دهد که افراد شاغل به‌جای پذیرفتن رویکرد واحد، شدیداً به ترکیبی از دستورالعمل‌ها اعتماد می‌کنند.

 

رویکردهایی که در این کتابچه در مورد استخراج معماری فرایندهای کسب و کار ارائه شده است مشتمل بر ۵ مورد پایین است:

·       هدف‌محور

·       عمل‌محور

·       شی‌محور

·       مبتنی بر مدل مرجع

·       تابع‌محور

 

هدف این کتابچه پرکردن شکاف موجود در این دانش با بررسی این موضوع است که کدام رویکردها و دستورالعمل‌ها برای طراحی معماری فرآیند کسب‌وکار وجود دارد و کدام‌یک از آن‌ها در عمل دارای بیشترین کاربرد است. به طور دقیق‌تر، این مقاله شامل بخش‌های زیر می‌شود:

·       ۱.مروری بر رویکردهایی که می‌توان از آن‌ها برای طراحی معماری فرآیند کسب‌وکار استفاده کرد

·       ۲. مقایسه موارد استفاده و همچنین سودمندی این رویکردهای طراحی

 


خرید آنلاین کتابچه طراحی معماری فرایندها

 


رویکرد طراحی معماری فرایندهای هدف محور

در رویکردهای هدف‌محور، یک ساختار هدف ابتدا باید طراحی شود که شامل اهداف کسب‌وکار و روابط بین این اهداف است. پس از آن، معماری فرآیند کسب‌وکار از آن نشئت می‌گیرد که بر اساس تعریف فرآیند کسب‌وکار به‌عنوان مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط برای دستیابی به هدفی خاص است.

 

مزیت استفاده از رویکرد هدف‌محور این است که کمک می‌کند تا بفهمیم چرا فرآیندهای خاص مهم هستند یا اصلاً چرا به آن‌ها نیاز داریم.

 

رویکرد طراحی معماری فرایندهای عمل محور

در رویکردهای عمل‌محور ابتدا یک ساختار عمل طراحی می‌شود. ساختار عمل شامل اقدامات کسب‌وکار و روابط آن‌ها می‌شود. یک عمل یا اقدام کسب‌وکار نوعی حلقه فعالیت است که در آن کارپرداز برخی کارها را برای مشتری داخلی یا خارجی انجام می‌دهد؛ بنابراین بنا به تعریف موجود، بسیار شبیه به فرآیند کسب‌وکار است.

 

رویکرد طراحی معماری فرایندهای شی محور

در رویکردهای شی گرا در ابتدا یک مدل شی کسب‌وکار طراحی می‌شود. پس از آن معماری فرآیند کسب‌وکار با مطالعه شی‌های کسب‌وکار که در سازمان وجود دارند و همچنین روابط متقابل بین آن‌ها طراحی می‌شود.

مفهوم اصلی سازماندهی در رویکردهای شی‌محور «شی کسب‌وکار» است. ۳ نوع شی کسب‌وکار در نظر گرفته شده است: «اشیای دائمی»، «اشیای موردی» و «سایر اشیا».

 

رویکرد طراحی معماری فرایندهای تابع محور

در رویکرد تابع‌محور، سلسله مراتبی از توابع طراحی شده است که نشان‌دهنده تجزیه توابع کسب‌وکار به توابع کسب‌وکار جزئی‌تر و اطلاعات بیشتر است. بنابراین مفهوم اصلی سازماندهی در رویکرد تابع‌محور، «تابع کسب‌وکار» است که به‌عنوان توانایی یک شرکت یا سازمان تعریف می‌شود، مثل «تولید» یا «تدارکات».

 

رویکرد طراحی معماری فرایندهای مبتنی بر مدل مرجع

در رویکردهای مبتنی بر مدل مرجع، یک معماری فرآیند کسب‌وکار موجود (مدل مرجع) برای طراحی یک معماری فرآیند کسب‌وکار جدید مجدداً استفاده می‌شود. تاحدی رویکردهای مبتنی بر مدل مرجع بر سایر رویکردها متعامد است، چون ممکن است خود مدل مرجع با استفاده از یکی از این رویکردها توسعه یابد.

 

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .