عضویت در کانال مدیریت فرایند
کتاب BPMN در عمل همراه با مثال های کاربردی

این کتاب نحوه مدل‌سازی فرایندها با استفاده از BPMN 2.0 را بر اساس مشکلات که در طول مدل‌سازی یک موضوع خاص به‌وجود آمده‌اند را آموزش می‌دهد.

 

هدف از تالیف این کتاب:

کتاب BPMN در عمل (همراه با مثالهای کاربردی) سعی کرده است در قالب ۳ فرایند بسیار ساده و قابل فهم کلیه تعاملات بین فعالیتهای این فرایندها را با ذکر موارد خاص و استثنایی و رویدادها و اتفاقات مخصوص آن فرایندو با نگاه به جنبه ها و رویکردهای متفاوت ، با عناصر اصلی زبان استاندارد BPMN2 تفسیر و تصویر سازی نماید و به علاقمندان مدل سازی با این زبان استاندارد، آموزشی قابل درک ارئه دهد.

 

همچنین این کتاب کمک قابل توجهی به مدل خوانی مدلسازان آماتور نیز میکند که بتوانند در مسیر حرفه ای شدن مدلهای پیچیده تر را تحلیل و تفسیر نمایند و به بهبود فرایندهای سازمان از این طریق کمک کنند.

 

این کتاب رایج‌ترین روش‌ها را نشان می‌دهد. همچنین رایج‌ترین اشتباهات و تفسیر نادرست قوانین مدل‌سازی BPMN را نیز ارائه می‌دهد. هر راه حلی که توضیح داده می‌شود، توسط تئوری پشتیبانی، و با سایر روش‌ها مقایسه می‌شود. تمام عناصر BPMN و رویکردها از نظر تئوری بر اساس استاندارد رسمی BPMN توصیف شده‌اند.

 

کتاب در قالب یک دوره آموزشی با فرض آشنا بودن با اصول BPMN می‌باشد.

 

سه مثال به‌ طور کامل توضیح داده شده است. ابتدا مشکل تعریف، سپس سعی می‌شود با رویکردهای مختلف فرایند مدل‌سازی شود. با این کار نحوه انجام کار همراه با تجزیه ‌وتحلیل فرایند نیز آموزش داده می‌شود.

 

هر فرایندی را می‌توان به روش‌های مختلفی از تفسیر مدل تا استفاده و نام‌گذاری عناصر مختلف BPMN مدل‌سازی کرد، این کتاب رایج‌ترین روش‌ها را نشان می‌دهد. همچنین رایج‌ترین اشتباهات و تفسیر نادرست قوانین مدل‌سازی BPMN را نیز ارائه می‌دهد. هر راه حلی که توضیح داده می‌شود، توسط تئوری پشتیبانی، و با سایر روش‌ها مقایسه می‌شود. تمام عناصر BPMN و رویکردها از نظر تئوری بر اساس استاندارد رسمی BPMN توصیف شده‌اند.

 

خواننده در این کتاب در مورد اینکه از چه روش‌های خاصی استفاه کند، از چه تله‌هایی اجتناب کند و چگونه مدل‌ها را به طرز ماهرانه ‌ای بخواند، اطلاعاتی کسب خواهد کرد.

در این کتاب، اصول اولیه و تمامی مفاهیم BPMN آموزش داده نمی‌شود، بلکه فقط عناصر BPMN مورد نیاز برای حل مدل‌سازی را توضیح می‌دهد.

این کتاب نمونه‌هایی از فرایندهای غیرقابل پیاده‌سازی را ارائه می‌کند که معمولاً برای مستندسازی فرایندهای تجاری در سازمان‌ها استفاده می‌شوند. در مثال‌ها، فرایندهای اختصاصی، عمومی و همکاری مدل‌سازی شده‌اند.


با کلیک بر روی لینک زیر می توانید کتاب را تهیه کنید. کتاب بصورت الکترونیکی بوده و بلافاصله بعد از پرداخت می توانید آنرا دانلود نمایید. همچنین یک نسخه نیز برایتان ایمیل خواهد شد. 

 

 

اهمیت این کتاب در چیست؟ 

اهمیت این کتاب در گرو اهمیت یک مفهوم و به عبارتی یک فعالیت است به نام مدل سازی فرایند های کسب و کار.پس ابتدا با تعریف این مفهوم آشنا شوید تا اهمیت کتاب پیش رو بر شما خواننده محترم آشکار گردد.

 

مدل سازی فرایند در واقع به تصویر درآوردن توالی فعالیت‌های کسب‌وکار و اطلاعات مرتبط با آن را گویند که این مهم توسط تحلیل‌گران فرآیندها و به‌منظور استخراج فرآیندهای موجود و نمایش فرآیندهای جدید در تمام متدولوژی‌ها و استراتژی‌های مهندسی مجدد مورداستفاده قرار می‌گیرد. در چنین اقدامی تحلیل‌گران از ابزارهای مدل‌سازی برای مدل کردن وضعیت فعلی و وضعیت آینده سازمان استفاده می‌کنند.

 

مدل سازی فرایند، به دلایل فهرست شده از فعالیت های ضروری و مهم یک سازمان تلقی میگردد:

  • به وسیله تبدیل پیچیده‌ترین فرآیندها به اشکال و نمودارهای قابل درک، یک فهم مشترک و عمومی در ساختار سازمانی ایجادمیشود.

 

  • اولین و مهم‌ترین مرحله بهبود فرآیند هر کسب‌وکاری، دانستن نحوه عملکرد آن کسب‌وکار است. مدل سازی فرآیند کسب‌وکار (BPMN)، نمای گرافیکی از گردش کار کسب‌وکار را ارائه می‌دهد که هرکسی، از تحلیلگر کسب‌و کار گرفته تا سهامداران، به راحتی می‌تواند درک کند. همچنین با مدلسازی میتوان به کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، کاهش زمان انجام یک فرایند کمک کرد و این سنجه ها را بهبود بخشید.

 

  • مدل سازی فرایند، قابلیت استفاده در سطوح مختلف سازمان را دارد.

 

  • با استفاده از مدلسازی فرآیندهای کسب و کار به زبان BPMN می‌توان تعاملات فرآیندهای سازمان با جهان بیرون را مدل کرد. جهان بیرون می‌تواند کاربر، ماشین، سازمان و یا یک سیستم نرم‌افزاری خارج از سازمان باشد. این زبان مدلسازی قابلیت نمایش ارتباطات بین فرآیندی و بین سازمانی را نیز داراست.

 

  • مدلسازی فرآیندهای کسب و کار با استفاه از زبان BPMN به کارکنان سازمان این امکان را می‎دهد تا در زمان اجرای فرآیندها از مسیر اجرای فرآیند، قوانین و محدوده‎های زمان و توافقنامه سطح خدمات (SLA) در فعالیت و فرآیند آگاه شوند. این آگاهی به آنها کمک می‌کند تا وظایف محوله در هر فرآیند را با بهره‌‎وری مطلوب‎تری انجام دهند.

 

حال با توجه به اهمیت و ضرورت مدل سازی فرایند ها د رسازمان به شرح مختصری از استاندارد مدل سازی BPMN2 می پردازیم.

 

BPMN  مخفف عبارت Bussiness Process Modeling & Notation زبان استاندارد نمادگذاری برای مدلسازی و نمایش فرآیندهای کسب‌وکار است و طرحی گرافیکی، شفاف و کامل از

آنچه فرآیندها هستند را ترسیم می‌کند.

این زبان در واقع توافقی بین ذینفعان و طراحان فرآیند و همچنین ابزارهای مدلساز است تا به جای استفاده از نمادهای مختلف جهت مدلسازی فرآیندهای کسب‌وکار از یک مجموعه نماد واحد برای درک راحت‌ و آسان‌ مدل‌ها استفاده کنند. نسخه ۲ زبان استاندارد BPMN جامع‌ترین و کاربردی‌ترین زبان برای مدلسازی است.

 

استانداردBPMN2 به دلیل ارائه راهکارهای ساده در طراحی و پیاده سازی فرآیندهای کسب و کار، محبوبیت زیادی دارد.

به اشتراک بگذارید :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .